Gdańsk złożył maksymalną liczbę wniosków
Celem V edycji Polskiego Ładu było dofinasowanie terenów przemysłowych. Gdańsk złożył maksymalną liczbę wniosków o dofinansowanie, a ich wartość wynosiła odpowiednio 100 mln zł i 250 mln zł.
- Za sprawą zmian podatkowych rządu, gdański budżet od 2019 roku zubożał o ponad 1 miliard złotych – powiedział Piotr Grzelak, zastępca prezydent ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji. – W tym kontekście konferencja premiera ma słodko-gorzki smak. W obecnym naborze postawiliśmy na port, który w czasie blokady portów w Ukrainie i sankcji zyskuje w jeszcze większym stopniu strategiczne znaczenie. Z jednej strony cieszy nas dofinasowanie w kwocie 100 milionów złotych, do zadania, którego głównym celem jest zwiększenie dostępności terenów logistycznych i produkcyjnych w rejonie Portu Północnego w bezpośrednim zapleczu terminala kontenerowego. Martwi natomiast, że nie otrzymaliśmy 250 milionów złotych na sieć drogową w Porcie Gdańskim. To odroczy w czasie tę bardzo ważną inwestycję.
Polski Ład negatywnie wpływa na pozycję ratingową Gdańska
Dofinasowanie dla obszaru Portu Północnego
Inwestycja zakłada budowę układu drogowego w obszarze Portu Północnego w Gdańsku, powstaną dwie nowe jezdnie w zakresie ulicy Profesora W. Andruszkiewicza, skrzyżowanie ulic Profesora W. Andruszkiewicza i planowanej w przyszłości ul. Nowej Portowej, budowę łącznicy z ulicą Profesora W. Andruszkiewicza nad Trasą Sucharskiego w kierunku Warszawy, budowę łącznika Trasy Sucharskiego z istniejącą ulicą Sucharskiego oraz budowę zabezpieczeń rurociągów przesyłowych PERN i Lotos.
W ramach inwestycji planowana jest rozbudowa istniejącego i powstanie nowego układu drogowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą (w tym z odwodnieniem) na terenie będącym zapleczem logistycznym i inwestycyjnym Portu Północnego w Gdańsku. Głównym celem zadania jest zwiększenie dostępności terenów inwestycyjnych w rejonie Portu Północnego poprzez udrożnienie ruchu kołowego w aspekcie intensywnego rozwoju bazy logistycznej i przemysłowej.
65 mln złotych z Polskiego Ładu na budowę pierwszego etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej
Sieć bazowa Portu Gdańsk – bez funduszy
Pakiet z dofinasowaniem 250 mln zł zakładał rozbudowę i modernizację węzłów sieci bazowej w Porcie Gdańsk w zakresie infrastruktury drogowo-kolejowej. Obejmował modernizację odcinków układu drogowego ul. Ku Ujściu, ul. Kujawskiej i ul. Chemików obsługujących nabrzeże Prawobrzeżnego Portu Wewnętrznego. Planowano też przebudowę infrastruktury towarzyszącej (sieci kanalizacji deszczowej, wodno-kanalizacyjnej, gazowej, elektrycznej, oświetleniowej i telekomunikacyjnej).
Lokalizacja inwestycji to teren Prawobrzeżnego Portu Wewnętrznego w Gdańsku. Głównym celem zadania było zwiększenie dostępu do położonych w obszarze Portu terenów inwestycyjnych. Znacząco miał poprawić się stan techniczny infrastruktury na terenach w obszarze Portu Gdańsk, co z kolei miałoby wpływ na usprawnienie przeładunków, podniesienie bezpieczeństwa, polepszenie dostępu do portu od strony lądu.