Projekt „Ekologiczne asfalty” powstał w odpowiedzi na wyzwania, jakie niesie ze sobą zanieczyszczenie powietrza w polskich miastach. Konsorcjum badawcze rozpoczęło prace nad innowacyjną nawierzchnią asfaltową modyfikowaną fotokatalizatorem, której stosowanie ma docelowo zredukować zawartość szkodliwych substancji: tlenków azotu (NOx) oraz lotnych związków organicznych (LZO) w rejonie pasa drogowego.
- Fotokatalityczne systemy oczyszczania powietrza to obecnie jedna z najdynamiczniej rozwijających się technologii, ale nie pozbawione wad i niedoskonałości - mówi prof. PG Anna Zielińska-Jurek z Katedry Inżynierii Procesowej i Technologii Chemicznej na Wydziale Chemicznym, która koordynuje projekt z ramienia uczelni. - Nasza technologia bazuje natomiast na innowacyjnych fotokatalizatorach hybrydowych, które zapewniają wyższą redukcję stężenia NOx w asfalcie pod wpływem promieniowania słonecznego, a dodatkowo umożliwiają degradację rakotwórczych związków organicznych do prostych i nieszkodliwych związków nieorganicznych.
- W związku z tym, że nawierzchnie ulic w miastach są w ponad 90 proc. asfaltowe, takie rozwiązanie może w przyszłości poprawić jakość życia ich mieszkańców - mówi Cezary Godziuk, prezes zarządu LOTOS Asfalt. - Innowacje, zwłaszcza w zakresie ekologicznych technologii, są fundamentem rozwoju naszej firmy. Dlatego w tej kwestii stawiamy na bliską współpracę z renomowanym partnerem naukowym, jakim jest Politechnika Gdańska.
Wspólny projekt LOTOS Asfalt i Politechniki Gdańskiej otrzymał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Wartość projektu to ponad 5 mln zł, z czego ok. 65 proc. stanowi dofinansowanie.
Czas realizacji przedsięwzięcia to druga połowa 2023 r.
To nie pierwsza współpraca LOTOSu i PG dotycząca pracy nad rozwojem technologii asfaltowych. Rok temu, wchodząc w skład większego konsorcjum, obie instytucje zainicjowały prace nad rozwojem technologii pozwalającej obniżyć koszty budowy dróg i poprawić ich trwałość (program „Optymalizacja konstrukcji asfaltowej nawierzchni drogi dzięki zastosowaniu asfaltów modyfikowanych”).