Najpierw usunąć potencjalne magnesy
Zanim rozpoczęło się pogłębianie, wcześniej dno morskie zostało oczyszczone z obiektów ferromagnetycznych. Kolejnym krokiem są prace czerpalne, które podzielono na cztery etapy:
- Pierwszy z nich obejmuje pogłębienie fragmentu dna, na którym powstanie nabrzeże terminalu.
- W kolejnej fazie roboty będą kontynuowane w bezpośrednim sąsiedztwie planowanej infrastruktury, aż do budowanego przez Urząd Morski w Gdyni falochronu osłonowego.
- Ostatnie dwa etapy obejmą południową i wschodnią część morskiego placu budowy.
- Rozpoczęcie prac przygotowawczych na morzu to kolejny, istotny krok w realizacji Programu FSRU. Pogłębienie dna w rejonie przyszłego terminalu to nie tylko warunek bezpiecznego manewrowania i cumowania jednostek o dużym zanurzeniu, ale też fundament sprawnego funkcjonowania całej infrastruktury - wyjaśnia Sławomir Hinc, prezes zarządu Gaz-System.
Ponad 600 mln zł na infrastrukturę przeciwpowodziową. Są efekty
Po pogłębianiu czas na palowanie
Po zakończeniu robót pogłębiarskich rozpoczną się przygotowania (jednostek pływających, sprzętu i materiałów) do kafarowania, czyli wbijania pali w dno morskie.
- Prace te muszą być prowadzone z uwzględnieniem warunków pogodowych oraz tzw. okresu wrażliwego środowiskowo, czyli czasu, kiedy przyroda w tym rejonie jest szczególnie podatna na zakłócenia, np. z powodu tarła ryb. Te etapy prac będą trwać do przyszłego roku - informuje Iwona Dominiak, rzecznik prasowa Gaz-System.
Część materiału wydobytego podczas pogłębiania dna Zatoki Gdańskiej zostanie wykorzystana do uzupełnienia plaży na Górkach Zachodnich (przy wejściu nr 21). Reszta trafi na specjalny obszar zrzutu wyznaczony przez Urząd Morski w Gdyni.
W Korei Południowej budują terminal gazowy, który stanie na Zatoce Gdańskiej
Terminal FSRU - nowy punkt “wejścia gazu” do Polski
Pływający terminal LNG (FSRU) to strategiczna inwestycja wpisująca się w rozwój infrastruktury gazowej w Polsce i regionie. Zakłada powstanie infrastruktury zdolnej do odbioru, procesowego składowania i regazyfikacji ponad 6 mld metrów sześciennych gazu rocznie.
Jednostka regazyfikacyjna, budowana obecnie w stoczni w Korei Południowej, zostanie na stałe zacumowana w południowej części Zatoki Gdańskiej, w rejonie Portu Gdańsk (w sąsiedztwie Baltic Hub i toru podejściowego). Infrastruktura ta będzie drugą w Polsce (po terminalu LNG w Świnoujściu) instalacją umożliwiającą odbiór skroplonego gazu dostarczanego drogą morską.
Program FSRU obejmuje nie tylko budowę nabrzeża i morskiego gazociągu, ale także rozbudowę krajowego systemu przesyłowego o blisko 250 km nowych gazociągów lądowych. Oddanie do eksploatacji nowego terminalu planowane jest na przełomie 2027 i 2028 roku.
Powstanie nowy falochron w Porcie Gdańsk
Wsparcie finansowe inwestycji
Część morska inwestycji realizowana jest dzięki wsparciu z funduszy Unii Europejskiej. Komisja Europejska w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility - CEF) przyznała projektowi LNG Gdańsk dofinansowanie na prace przygotowawcze. Maksymalna wysokość wsparcia wynosi około 19,6 mln euro.
W czerwcu 2025 r. Gaz-System podpisał z kolei umowę pożyczki z Bankiem Gospodarstwa Krajowego na kwotę 2,2 mld zł, która zostanie przeznaczona na budowę infrastruktury gazu ziemnego. Finansowanie pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), w ramach którego Program FSRU został ujęty w części dotyczącej REPowerEU - unijnego instrumentu wspierającego szybkie uniezależnienie Europy od rosyjskich paliw kopalnych do 2030 roku. Projekt budowy części lądowej terminalu wpisuje się w cele REPowerEU, zakładające m.in. zwiększenie efektywności energetycznej oraz eliminację barier w rozwoju odnawialnych źródeł energii.