Adresatami listu są premier Mateusz Morawiecki i Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
To reakcja na zrewidowany „Plan skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024”, jaki zarządcom portów lotniczych przekazał Urząd Lotnictwa Cywilnego. “Zapisy tego dokumentu są dla wszystkich interesariuszy biznesu lotniczego ogromnym zaskoczeniem i stoją w jawnej sprzeczności z deklaracjami wsparcia odbudowy rynku lotniczego w Polsce na skutek pandemii COVID-19 i wsparcia dla polskich lotnisk regionalnych” - czytamy.
Jak piszą sygnatariusze listu otwartego, w przedłożonej propozycji w sposób drastyczny, nierównomierny i niekonkurencyjny zaproponowano podwyższenie od 1 stycznia 2022 r. kluczowych opłat dla funkcjonowania rynku lotniczego.
- opłata terminalowa dla Portu Lotniczego im. F. Chopina z kwoty 343,08 zł w roku 2021 do kwoty 524,58 zł - wzrost o 181,50 zł (wzrost o 53 %)
- opłata terminalowa Portów Lotniczych Regionalnych z kwoty 791,12 zł dla roku 2021 do kwoty 1.347,76 zł - wzrost o 556,64 zł (wzrost o 70%)
- opłata trasowa - z kwoty 195,70 zł dla roku 2021 do kwoty 245,81 zł - wzrost o 50,11 zł (wzrost o 26%)
Według autorów listu, takie podwyżki pozbawią polskie regionalne Porty Lotnicze możliwości odbudowy gigantycznych strat w okresie po pandemii, a także zmniejszy w ogóle konkurencyjność naszego rynku lotniczego. Dalszym następstwem tej sytuacji będzie ograniczenie oferowania linii lotniczych z polskich Portów Lotniczych Regionalnych, a ponadto podwyżka “najpewniej zostanie przerzucona na pasażerów poprzez podniesienie cen biletów lotniczych”.
LIST OTWARTY BRANŻY LOTNICZEJ
W SPRAWIE DRASTYCZNEJ PODWYŻKI
OPŁAT ZWIĄZANYCH Z ZAPEWNIENIEM SŁUŻB ŻEGLUGI POWIETRZNEJ
W POLSCE, A W SZCZEGÓLNOŚCI W POLSKICH LOTNISKACH REGIONALNYCH
Szanowny Panie Premierze!
Szanowny Panie Ministrze!
Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazał do zarządzających portami lotniczymi w Polsce oraz do przewoźników lotniczych operujących w Polsce zrewidowany „Plan skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024”.
Zapisy tego dokumentu są dla wszystkich interesariuszy biznesu lotniczego ogromnym zaskoczeniem i stoją w jawnej sprzeczności z deklaracjami wsparcia odbudowy rynku lotniczego w Polsce na skutek pandemii COVID-19 i wsparcia dla polskich lotnisk regionalnych. Niszczą również podstawowe zasady polityki spójności Unii Europejskiej, której celem jest wyrównywanie warunków ekonomicznych i społecznych w regionach Wspólnoty.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) pobiera dwie opłaty związane z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej w Polsce. Są nimi: opłata terminalowa (ang. Terminal Navigation Charges) czyli stawka pobierana przez PAŻP za obsługę samolotów podczas startu i lądowania na każdym lotnisku.
Oraz opłata trasowa (ang. Enroute Navigation Charges) pobierana za każdy lot samolotu w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez służby kontroli ruchu lotniczego (uzależniona od pokonywanego dystansu w przestrzeni powietrznej).
W Polsce od kilku lat obowiązują dwie strefy pobierania opłat terminalowych:
- pierwsza dla Głównego Portu Lotniczego – PL im. F. Chopina w Warszawie;
- druga dla wszystkich pozostałych, trzynastu certyfikowanych Portów Lotniczych Regionalnych.
W przedłożonej propozycji w sposób drastyczny, nierównomierny i niekonkurencyjny zaproponowano podwyższenie od 1 stycznia 2022 r. opłat:
- terminalowej (dotyczy pojedynczej operacji lotniczej):
- dla Portu Lotniczego im. F. Chopina z kwoty 343,08 zł w roku 2021 do kwoty 524,58 zł – wzrost o 181,50 zł (wzrost o 53 %);
- dla Portów Lotniczych Regionalnych z kwoty 791,12 zł dla roku 2021 do kwoty 1.347,76 zł – wzrost o 556,64 zł (wzrost o 70%);
- trasowej – z kwoty 195,70 zł dla roku 2021 do kwoty 245,81 zł – wzrost o 50,11 zł (wzrost o 26%).
Tak drastyczna podwyżka wpływa na utratę konkurencyjności polskiego rynku lotniczego w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, a także wpłynie na pozbawienie konkurencyjności polskich Portów Lotniczych Regionalnych. To zaś spowoduje niewykorzystanie ich przepustowości, a także bezpośrednio będzie wpływać na zablokowanie odbudowy lotnictwa i ruchu pasażerskiego po pandemii COVID-19.
Już wcześniej (przed pandemią COVID-19) obowiązujące opłaty w Polsce zasadniczo dyskryminowały polskie
Porty Lotnicze Regionalne, gdyż w 2019 roku średnia stawka opłaty terminalowej w Europie wynosiła 166 EUR, gdy dla Portu Lotniczego im. F. Chopina opłata wynosiła 90 EUR, a dla polskich lotnisk regionalnych 181 EUR.
Zwracamy również uwagę, że dominującym w Europie jest system JEDNEJ STREFY poboru opłaty terminalowej dla wszystkich lotnisk w danym kraju (83% państw), co zwiększa konkurencyjność krajowego rynku lotniczego w stosunku do innych (przede wszystkim ościennych – Niemcy, Czechy, kraje bałtyckie) systemów krajowych. Porównanie sprzed pandemii COVID-19 trzech (z 5) krajów, w których obowiązywała więcej niż jedna strefa poboru opłat terminalowych wskazuje, że:
- we Włoszech różnica w opłacie między pierwszą a drugą strefą wynosiła ok. 7 EUR;
- we Francji różnica w opłacie między pierwszą a drugą strefą wynosiła 40 EUR;
- w Polsce różnica w opłacie między pierwszą a drugą strefą wynosiła 91 EUR
Zgodnie z nową propozycją różnica w opłacie między strefami wyniesie 823,18 zł, czyli 185 EUR i będzie najwyższą w Europie!
Nie tylko pozbawi to polskie regionalne Porty Lotnicze możliwości odbudowy gigantycznych strat w okresie po pandemii, ale również zmniejszy w ogóle konkurencyjność naszego rynku lotniczego.
Proponowana podwyżka opłat nie tylko spowoduje ograniczenie oferowania linii lotniczych z polskich Portów Lotniczych Regionalnych, ale też najpewniej zostanie przerzucona na pasażerów poprzez podniesienie cen biletów lotniczych.
Czy naprawdę w obecnych czasach chcecie Państwo dodatkowo „opodatkować” pasażerów polskich portów regionalnych?
Podpisane poniżej linie lotnicze, porty lotnicze, touroperatorzy i inni interesariusze polskiego rynku lotniczego, reprezentując również miliony naszych pasażerów, PROTESTUJEMY przeciwko przerzucaniu na nas po raz kolejny kosztów pandemii COVID-19 i dyskryminowanie w szczególny sposób polskich portów regionalnych.
Licząc na wsparcie odbudowy branży lotniczej w Polsce i zrozumienie specyfiki prowadzonej przez interesariuszy rynku lotniczego działalności, deklarujemy wolę ścisłej współpracy przy przygotowaniu nowych, zmienionych zasad, które będą stanowiły czynnik rozwojowy nie tylko o znaczeniu regionalnym, ale przede wszystkim ogólnopolskim.
Sygnatariusze Apelu:
-
Tomasz Kloskowski - Prezes Zarządu Portu Lotniczego Gdańsk
-
Leszek Chorzewski - p.o. Prezesa Zarządu Portu Lotniczego Modlin
-
Anna Midera - Prezes Zarządu Portu Lotniczego Łódź
-
Dariusz Kuś - Prezes Zarządu Portu Lotniczego Wrocław
-
Tomasz Moraczewski - Prezes Zarządu Portu Lotniczego Bydgoszcz
-
Maciej Dziadosz - Prezes Zarządu Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów
-
Tomasz Kądziołka - Prezes Zarządu Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury
-
József Váradi - Prezes Zarządu Wizzair Group
-
Michał Kaczmarzyk - Prezes Zarządu Ryanair Sun S.A. (Ryanair Group)
-
Andrzej Kobielski - Członek Zarządu, Dyrektor Handlowy Enter Air
-
Ton Jochems - Senior Manager Groundservices KLM Cityhopper
-
Grzegorz Polaniecki - Członek Zarządu, Dyrektor Generalny Enter Air
-
Jan Szczepkowski - Prezes Zarządu SprintAir
-
Jarosław Chłopecki - Wiceprezes Zarządu SprintAir
-
Piotr Henicz - Wiceprezes Zarządu Biura Podróży ITAKA
-
Maciej Nykiel - Prezes Zarządu Biura Podróży Nekera Sp. z o.o.
-
Grzegorz Baszczyński - Prezes Zarządu Biura Podróży Rainbow Tours
-
Piotr Henicz - Wiceprezes Zarządu Polskiej Izby Turystyki
-
Wojciech Piotr Skwirowski - Prezes Zarządu Fundacji Polskie Niebo
-
Tomasz Buraś - Prezes Zarządu DHL Express (Poland)
-
Jan Szczepkowski - Prezes Zarządu SprintAir Cargo
-
Jarosław Chłopecki - Wiceprezes Zarządu SprintAir Cargo
-
Piotr Henicz - Wiceprezes Zarządu Polskiego Związku Organizatorów Turystyki