Strategiczna inwestycja rusza w Naftoporcie

Naftoport będzie miał nowe, szóste stanowisko przeładunkowe. Inwestycja nie tylko zwiększy potencjał przeładunkowy terminalu, ale przede wszystkim wzmocni bezpieczeństwo energetyczne i gospodarcze Polski. Ma być gotowa w drugim półroczu 2028 roku. Koszt przedsięwzięcia wyniesie ok. 455 mln zł. 
13.11.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
gcm-download-1920-tankowiec-006.cc34e197
Naftoport odpowiada za ponad połowę przeładunków w Porcie Gdańsk
fot. Dominik Paszliński/ www.gdansk.pl

Zdecydowanie ponadlokalna inwestycja

Umowę z generalnym wykonawcą inwestycji firmą Doraco, jedną z czołowych polskich spółek budowlanych, podpisano w czwartek, 13 listopada
 
Naftoport to przedsiębiorstwo, które zajmuje się importem oraz eksportem ropy naftowej i produktów ropopochodnych drogą morską. Zaopatruje ono rafinerie w Gdańsku i Płocku oraz obsługuje tranzyt do krajów Europy środkowej. Naftoport jest spółką należącą do Grupy Kapitałowej PERN S.A.
 
Pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej, wiceminister w resorcie energii Wojciech Wrochna, podkreślił, że rozbudowa Naftoportu jest inwestycją o charakterze strategicznym.
PB130412.JPG
Wojciech Wrochna - pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej, wiceminister w resorcie energii
mat. Port Gdańsk
 
– Terminal, który już dziś stanowi kluczowy element infrastruktury energetycznej kraju, zwiększy swoje możliwości przeładunkowe. Tych dodatkowych zdolności potrzebujemy, szczególnie w kontekście wydarzeń sprzed trzech lat – wojny w Ukrainie i odcięcia dostaw surowców ze wschodu. Dywersyfikacja źródeł dostaw i uniezależnianie się od szantażu energetycznego to kierunek, który konsekwentnie realizujemy. Ta inwestycja w istotny sposób zwiększy naszą odporność i pozwoli budować nowy, bardziej stabilny oraz bezpieczny system energetyczny – niezależny od rosyjskich surowców – przekonywał Wojciech Wrochna.

Baltic Hub napędza rozwój gospodarczy Pomorza i Polski. Otwarto nowy terminal

Z kolei wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka zwrócił uwagę na rosnącą rolę portów w zapewnianiu bezpieczeństwa Polski, a inwestycja w Naftoporcie jest tego najlepszym przykładem. W jego ocenie, nasz kraj staje się hubem energetycznym na Bałtyku. 
PB130488.JPG
Arkadiusz Marchewka - sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury
mat. Port Gdańsk
 
- Realizujemy działania, które wzmacniają nasze bezpieczeństwo, ponieważ siła i znaczenie Bałtyku w kontekście bezpieczeństwa energetycznego stale rosną. Jeśli spojrzymy na to, co dzieje się w rejonie Zatoki Gdańskiej, widzimy bardzo znaczące projekty o kolosalnym znaczeniu dla bezpieczeństwa energetycznego. Oprócz rozbudowy Naftoportu, budujemy terminal gazowy typu FSRU oraz terminal instalacyjny morskich farm wiatrowych – możliwy dzięki odblokowanym środkom z KPO. Niedaleko, na zachód powstaje pierwsza w Polsce elektrownia jądrowa. Największe elementy potrzebne do jej budowy zostaną dostarczone drogą morską, dzięki kilometrowemu pirsowi, który właśnie budujemy – mówił Arkadiusz Marchewka.
 
O znaczeniu nowej inwestycji mówiła też Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk. 
PB130764.JPG
Dorota Pyć - prezes Portu Gdańsk
mat. Port Gdańsk
 
- Dokładnie pół wieku po oddaniu do eksploatacji poprzedniczki Naftoportu, bazy paliw płynnych w Porcie Północnym – jednej z najważniejszych inwestycji w powojennej historii polskiej gospodarki – rusza kolejny strategiczny projekt. Budowa stanowiska „W” to inwestycja, która umacnia Polskę jako niezależne i bezpieczne państwo. Zapewni dywersyfikację dostaw surowców, zwiększy naszą odporność na zawirowania geopolityczne i wzmocni rolę Portu Gdańsk jako energetycznego serca regionu Morza Bałtyckiego - podkreśliła. 

Więcej o rozbudowie Naftoportu

Naftoport odpowiada dziś za ponad 50 procent przeładunków ogółem w Porcie Gdańsk. W 2024 r. osiągnął rekordowe wyniki: 489 obsłużonych tankowców i ponad 39 mln ton przeładunków ropy i paliw. Nowe stanowisko zwiększy możliwości operacyjne Naftoportu i jego przepustowość do 49 mln ton rocznie.

Dobre wyniki Portu Gdańsk po trzech kwartałach

Inwestycja obejmie także powstanie nowego nabrzeża, estakad rurowych, dróg dojazdowych, infrastruktury technicznej oraz systemów zabezpieczeń środowiskowych.
 
Będzie to drugie stanowisko w Naftoporcie przystosowane do obsługi największych tankowców świata VLCC (Very Large Crude Carrier), o długości ponad 300 metrów i zanurzeniu do 15 m. Zdolność przeładunkowa nowego obiektu sięgnie ok. 9 mln ton rocznie.
PB130674.JPG
Pamiątkowe zdjęcie po podpisaniu umowy z generalnym wykonawcą rozbudowy Naftoportu firmą Doraco
mat. Port Gdańsk
 
Nowe stanowisko pozwoli na obsługę czterech dużych zbiornikowców jednocześnie, skracając tym samym cykle przeładunkowe.
 
– Inwestycja w nowe stanowisko przeładunkowe stanowi istotne wzmocnienie sytemu paliwowo-energetycznego w Polsce i regionie. W perspektywie długofalowej, stanowisko „W” pozwoli na utrzymanie wysokich zdolności operacyjnych Naftoportu, a także dalszą dywersyfikację kierunków i obsługę rosnących wolumenów. To nasza swoista polisa antykryzysowa, która zwiększa naszą odporność na wahania rynkowe i zdarzenia trudne do przewidzenia, mogące w jednej chwili zmienić sytuację na świecie – wyjaśnił Daniel Betke, prezes Naftoportu.

Maryla Rodowicz na falochronie. Jak 50 lat temu powstał Port Północny?

Planowane zakończenie prac budowlanych i rozpoczęcie przeładunków surowca to drugie półrocze 2028 r. Koszt inwestycji wyniesie ok. 455 mln zł netto, z czego część finansowana przez Naftoport to ok. 239 mln zł, a ze strony Portu Gdańsk to ok. 216 mln
zł.
 
 

TV

Gambit Michała