• Start
  • Wiadomości
  • Poczuj wiosnę z Festiwalem ORGANy PLUS+® 2025. Już w środę

Poczuj wiosnę z Festiwalem ORGANy PLUS+® 2025. Już w środę

Od środy, 28 maja, do niedzieli, 1 czerwca, Gdańsk ponownie stanie się centrum muzyki organowej za sprawą Festiwalu ORGANy PLUS+® 2025. Wiosenna edycja obejmuje pięć wyjątkowych koncertów, podczas których zabrzmi m.in. muzyka Bacha, Haydna i Steigledera. Koncerty odbędą się w Kościele św. Trójcy i – tu niespodzianka – w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim.
26.05.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Mężczyzna w okularach, ubrany elegancko w ciemną marynarkę i ciepły szalik w kolorze ceglastym, siedzi na ławie przed bogato zdobionym kontuarem organowym. Jasne, barokowe otoczenie instrumentu z licznymi registrami nadaje scenie wrażenie historycznej elegancji i skupienia
Na festiwal ORGANy PLUS+® 2025 zaprasza Andrzej Szadejko - kompozytor, organista, badacz, dyrektor artystyczny festiwalu, zagorzały popularyzator i miłośnik tego instrumentu
fot. Piotr Wittman / www.gdansk.pl

Gdańsk czaruje muzyką organową. Rozmowa z Andrzejem Szadejko, dyrektorem ORGANy PLUS+®

Już po raz jedenasty Gdańsk stanie się stolicą muzyki dawnej. Festiwal ORGANy PLUS+® 2025 startuje 28 maja, a jego wiosenna edycja obiecuje nie tylko emocje artystyczne, ale i muzyczne olśnienia – wszystko dzięki wyjątkowym artystom, oryginalnym instrumentom i idei, która czyni z każdego koncertu prawdziwą kapsułę czasu.

120 artystów z siedmiu krajów

- Niepostrzeżenie, razem z Wami, weszliśmy w drugie dziesięciolecie festiwalu ORGANy PLUS+®, który w międzyczasie stał się jedną z najważniejszych scen w Gdańsku, na Pomorzu, w Polsce i na świecie prezentujących żywe, nowe i pogłębione interpretacje muzyki dawnej, w której organy stanowią ważny komponent – mówi prof. Andrzej Szadejko, dyrektor artystyczny festiwalu i jego spiritus movens. - Fundamentem naszego sukcesu są wspaniałe instrumenty, które w ostatnich latach zostały zrekonstruowane i zbudowane w gdańskich kościołach oraz życzliwość wielu parafii, zakonów i instytucji z gdańskimi franciszkanami na czele, którym bardzo dziękujemy.

Buty dla organisty. Opowieść o Andrzeju Szadejce

Zapraszając na wiosenną odsłonę festiwalu, zapowiada jednocześnie jesienną – łącznie, na obu, wystąpi aż 120 artystów z siedmiu krajów: Polski, Niemiec, Austrii, Hiszpanii, Włoch, Szwajcarii oraz Belgii. Będzie to muzyczna podróż przez epoki i style, z organami w roli przewodniej, ale nie jedynej.

- Pojawią się kontynuacje tematów, które podjęliśmy wcześniej, będzie jak zwykle dużo premier i debiutów, ale pojawią się również zupełnie nowe pomysły, które chcieliśmy od dawna przedstawić i w tym roku uda się to po raz pierwszy. Pośród nich „Symfonie Paryskie” Josepha Haydna i opera „Dydona i Eneasz” Henry Purcella – wymienia dyrektor festiwalu. 

Mężczyzna w okularach siedzi przy dużych organach piszczałkowych, ubrany elegancko w ciemną marynarkę i fioletowy krawat. Otoczenie jest nowoczesne, oświetlone artystycznie fioletowym światłem, co nadaje zdjęciu koncertowego klimatu.
Krzysztof Urbaniak to jeden z najważniejszych badaczy dawnej polskiej kultury organowej, a także ceniony organista i klawesynista
fot. Dariusz Kulesza

Bach, Haydn i powrót do macierzy

Tematem wiodącym wiosennej edycji tegorocznego festiwalu ORGANy PLUS+® 2025 będzie muzyka Jana Sebastiana Bacha. 

- To pierwszy raz, gdy na naszym festiwalu tak głęboko pochylamy się nad twórczością tego kompozytora, bo okazja ku temu jest doskonała – obchodzimy 340. rocznicę jego urodzin. Usłyszymy dzieła wczesne, dojrzałe i te późne – tłumaczy prof. Andrzej Szadejko. - Kontrapunktem dla tej postaci będzie twórczość dwóch innych kompozytorów – zupełnie u nas nieznanego Johanna Ulricha Steigledera - niemieckiego kompozytora epoki renesansu oraz słynnego „Papy Haydna”.

Majowo-czerwcowa odsłona będzie swojego rodzaju powrotem do festiwalowych źródeł, bo oprócz pojedynczych wyjść do Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i kościoła Salezjanów na Oruni, zdecydowana większość koncertów odbędzie się we wnętrzach franciszkańskiego kościoła św. Trójcy - od którego wszystko się zaczęło.

Mężczyzna o kręconych włosach siedzi z założonymi rękami, uśmiechając się lekko i patrząc w bok. Portret utrzymany jest w ciepłym, miękkim świetle, tworząc intymną i przyjazną atmosferę.
Z okazji festiwalu do Gdańska powraca Jörg Halubek - niemiecki organista i klawesynista, który kilka lat temu prezentował u nas Wariacje Goldbergowskie
fot. Marco Borggreve

Program Festiwalu ORGANy PLUS+® 2025

  • 28.05 | + MAGNIFICAT | godz. 19:00 | Kościół Św. Trójcy

Festiwal otworzy koncert poświęcony renesansowym i barokowym opracowaniom hymnu Magnificat, z kompozycjami J.S. Bacha oraz rzadko wykonywanymi utworami Johanna Ulricha Steigledera, niemieckiego twórcy związanego z kręgiem Frobergera. Wykonawcy: Krzysztof Urbaniak (organy), Marta Wróblewska (sopran), Veronika Skuplik (skrzypce barokowe, Niemcy), Simen Van Mechelen (puzon, Belgia).

  • 29.05 | + BACH IN GDAŃSK V 1704 | godz. 19:00 | Kościół Św. Trójcy

Kontynuacja wieloletniego cyklu poświęconego dziełom organowym Bacha, tym razem skupiona na latach 1703–1704, okresie pierwszych kontaktów kompozytora z muzyką francuską i twórczością Pachelbela. Wykonawca: Andrzej Szadejko (organy). Wstęp wolny – obowiązują wejściówki dysponowane na godzinę przed koncertem.

  • 30.05 | + HAYDN EXTREME | godz. 18:30 | Gdański Teatr Szekspirowski

Premierowe wykonanie w Gdańsku „Symfonii Paryskich” Josepha Haydna oraz koncertu organowego C-dur. Projekt przygotowany przez zespół Capella Cracoviensis pod kierownictwem Jana Tomasza Adamusa, we współpracy z Andrzejem Szadejką. Koncert odbędzie się na scenie elżbietańskiej – liczba miejsc ograniczona.

  • 31.05 | + CORNETTO I | godz. 19:00 | Kościół Św. Trójcy

Barwna podróż przez muzykę włoskich kompozytorów działających na północ od Alp. W roli głównej cynk – rzadko dziś używany instrument dęty. Wykonawcy: Frithjof Smith (cynk, Niemcy/Szwajcaria), Tobias Lindner (organy, Niemcy). Obaj artyści są wykładowcami prestiżowej Schola Cantorum Basiliensis.

  • 1.06 | + GOLDBERG | godz. 15:30 | Kościół Św. Trójcy

Finałowy koncert festiwalu – wyjątkowa organowa wersja „Wariacji Goldbergowskich” BWV 988 autorstwa Jörga Halubka, niemieckiego organisty i pedagoga, przygotowana specjalnie na potrzeby tegorocznej edycji. Wydarzenie upamiętnia gdańszczanina Johanna Gottlieba Goldberga – ucznia Bacha i pierwszego wykonawcę słynnego cyklu.

Bilety i karnety na tegoroczną edycję. Jak kupić?

Bilety: 30 – 110 PLN (cena zależna od koncertu), dostępne w przedsprzedaży online na platformie bilety24.pl i na miejscu przed wydarzeniem w miarę dostępności miejsc (na godzinę przed koncertem, płatność gotówką). Karnet pięciodniowy: ulgowy 140 PLN normalny 220 PLN. Wstęp wolny na koncert w dniu 29.05 (obowiązują wejściówki dysponowane na godzinę przed koncertem).

Bilety ulgowe przysługują: studentom (z ważną legitymacją), posiadaczom Karty do Kultury, posiadaczom Karty Dużej Rodziny, Patronom Piszczałek. 

Wejście bezpłatne na podstawie wejściówki wydawanej na miejscu koncertu przysługuje: uczniom i studentom szkół i uczelni artystycznych (z ważną legitymacją), rencistom i emerytom (z ważną legitymacją).

Więcej informacji o festiwalu oraz o tym, jak kupić bilety na stronie www.organyplus.com.

Festiwal z tradycją i misją

Festiwal ORGANy PLUS+® to jedna z czołowych inicjatyw artystycznych w Polsce i Europie prezentująca muzykę dawną w autentycznym brzmieniu, z wykorzystaniem oryginalnych technik wykonawczych i historycznych instrumentów. Jego wyjątkowość opiera się na koncertach tworzonych jako „muzyczne kapsuły czasu”, których celem jest przeniesienie słuchaczy do epok i miejsc, z których pochodzi prezentowany repertuar.

Organizatorem festiwalu jest Fundacja ORGANy PLUS+®. Tegoroczne koncerty odbywają się dzięki współpracy z franciszkanami gdańskimi, Gdańskim Teatrem Szekspirowskim oraz licznym partnerom i sponsorom.

Festiwal ORGANY PLUS+® 2025 dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz ze środków Miasta Gdańska, Samorządu Województwa Pomorskiego, Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej i Wspólnoty Flamandzkiej – Flanders State of the Arts.

Tokarczuk, Zaryan, Chutnik, Marszał i inni na Święcie Wolności i Praw Obywatelskich

TV

“Chciałbym ‘mówić’ coraz mniej”