Gazeta Wyborcza ogłosiła plebiscyt „Supermiasta i Superregiony 2040” pod koniec marca br. Po dyskusji z czytelnikami, samorządowcami i aktywistami, redakcja wybrała po 12 wyzwań dla 27 miast i 17 regionów. Z nich - w głosowaniu internetowym - wyłoniły się finałowe siódemki. W głosowaniu wzięło udział ponad 67 tys. osób. Jego efekt to 308 konkretnych wyzwań (osobno dla poszczególnych miast i regionów), z których znakomita większość dotyczy ekologii i ekologicznego transportu.
Podsumowaniem plebiscytu była gala „Supermiasta i Superregiony 2040”, która odbyła się 25 maja, transmisję z wydarzenia przeprowadzono na Wyborcza.pl i na profilu „Gazety Wyborczej” na Facebooku.
Podczas gali przypomniano wyzwania wybrane przez internautów.
Tak prezentuje się siódemka dla Gdańska 2040:
A tak - dla Pomorza:
Osią spotkania były debaty z udziałem gości z całej Polski. W pierwszej - o „nowej normalności miast”, czyli ich przyszłości w obliczu pandemii - głos zabrali prezydenci Marcin Krupa z Katowic, Andrzej Nowakowski z Płocka Jacek Majchrowski z Krakowa, Hanna Zdanowska z Łodzi i Krzysztof Żuk z Lublina.
Do rozmowy na temat polityki i starciach na linii rząd - samorząd zaproszono prezydent Gdańska Aleksandrę Dulkiewicz, prezydenta Sopotu Jacka Karnowskiego, prezydenta Poznania Jacka Jaśkowiaka, prezydenta Białegostoku Tadeusza Truskolaskiego i prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego. Niestety, problemy techniczne uniemożliwiły przeprowadzenie debaty w zaplanowanym kształcie i głos zabrali jedynie prezydenci Gdańska i Poznania. Prowadzący debatę Mikołaj Chrzan, szef redakcji lokalnych „Gazety Wyborczej” zapowiedział, że wydarzenie odbędzie się ponownie w pełnym składzie, w terminie późniejszym, również na wirtualnych kanałach GW.
Prowadzący zapytał prezydent Gdańska m.in. o opiniowanie w imieniu samorządowców projektu Krajowego Planu Odbudowy.
- Czy coś udało się wam ugrać? Czy rząd posłuchał waszych dość gorzkich uwag - pytał Mikołaj Chrzan.
- Jesteśmy cały czas w debacie z rządem. Razem z prezydentem Sopotu Jackiem Karnowskim i prezydentem Lublina Krzysztofem Żukiem należymy do zespołu roboczego (konsultującego KPO - red.). Jutro rano (26 maja - red.) po raz kolejny spotykamy się z panem ministrem Waldemarem Budą. Nie wiem, czy coś ugramy, ale jeśli nie będziemy przedstawiać swoich argumentów, czy postulatów na pewno nie będziemy mieli na to szansy - podkreśliła Aleksandra Dulkiewicz. - Komisja Europejska pyta o różne kwestie, sprawdza, bo przecież to są pieniądze nie tylko Polski, ale przede wszystkim dług zaciągnięty przez państwa członkowskie, więc każdy będzie, mam nadzieję, przyglądał się sposobowi wydatkowania tych pieniędzy i to jest kluczowe. Nie wierzę w to, że uda się cały Krajowy Plan Odbudowy napisać na nowo. To jest niemożliwe, ale być może będziemy mogli choć trochę współdecydować o tym, jak należy wydawać te środki - nie tylko my, samorządy, ale także organizacje pozarządowe i strona społeczna Rady Dialogu Społecznego.
Debata z udziałem marszałków województw poświęcona była sposobom na wdrożenie w życie marzeń/wyzwań zdefiniowanych przez mieszkańców - czyli regionom w 2040. W rozmowie udział wzięli marszałkowie: Adam Struzik (Mazowsze), Elżbieta Polak (województwo lubuskie), Mieczysław Struk (Pomorze), Piotr Całbecki (województwo kujawsko-pomorskie), Gustaw Brzezin (Warmia i Mazury), Olgierd Geblewicz (Zachodniopomorskie) oraz Marek Woźniak (Wielkopolska).
Marszałek Struk mówił m.in. o Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i przyszłości transportu kolejowego w naszym regionie.
- Wielu pasażerów już teraz uważa, że jest to bardzo sprawna komunikacja z dostępem do rozwiniętych ośrodków aglomeracji, takich jak Gdańsk, Gdynia czy Sopot. Dlatego też w trakcie prac nad dokumentem strategicznym, który będzie naszą “konstytucją” na najbliższe lata, pojawiło się mnóstwo postulatów dotyczących nowych linii kolejowych, powstał więc program rozwoju PKM - tłumaczył Mieczysław Struk. - Uwzględnia połączenia w kierunku plaż, ale też takie linie jak Lębork - Łeba, czy nawet Bytów - Kościerzyna i dalej do Trójmiasta.
Mieczysław Struk podkreślił, że całe grono marszałków województw walczyło o to, by w Krajowym Planie Odbudowy uwzględniono finansowanie zakupu taboru, czy modernizacji linii kolejowych, bo ten system transportu jest potrzebny w każdym regionie Polski.
OBEJRZYJ ZAPIS TRANSMISJI: