Możliwe nawet 70 proc. dofinansowania unijnego dla budowy PKM Południe

Realizacja epokowego projektu jakim jest PKM Południe nabiera kształtów, po ostatnich negocjacjach możliwy jest wzrost dofinansowania unijnego nawet do 70 proc. Wartość inwestycji szacowana jest na około 2 mld zł. Druga linia PKM zmieni znacząco życie mieszkańców południowej części miasta.
03.04.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
zdjęcie przedstawia pociąg pasażerski przejeżdżający przez most kolejowy. Pociąg ma nowoczesny wygląd, z zaokrąglonym przodem, charakterystyczny dla współczesnych szybkich składów. Kolorystyka składa się głównie z bieli z akcentami kolorów, w tym czerwonego dachu widocznego budynku w tle, który kontrastuje z zielenią drzew w oddali. Na pierwszym planie widzimy budynek, być może mieszkalny, z balkonami. Scena jest nasłoneczniona, co wskazuje na pogodny dzień.
Pociąg PKM odjeżdża ze stacji Niedźwiednik
Fot. Piotr Wittman/www.gdansk.pl

Jak długo jechać będzie PKM z ul. Havla do Śródmieścia?

6 minut - tylko tyle czasu zajmie przejazd Pomorską Koleją Metropolitalną z pętli Świętokrzyska/Havla do Śródmieścia. Gdańscy i pomorscy samorządowcy symbolicznie przejechali ten odcinek rowerami w środę, 3 kwietnia. Grupa zrobiła na tarasie trzy postoje w miejscach gdzie planowane są przystanki PKM: Madalińskiego, Trakt Św. Wojciecha i SKM Śródmieście.

- Wspólnie z samorządem województwa pomorskiego chcemy zbudować kolej wiodącą na Gdańsk Południe. Kolej, która będzie inna od tej PKM-ki, którą dziś znamy - mówiła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - To będzie historyczne przedsięwzięcie, zbudowane w środku bardzo gęsto zaludnionych dzielnic. Z pętli Łostowice-Świętokrzyska do Śródmieścia Gdańska PKM-ka pojedzie jedynie w sześć minut, tworząc lepszej jakości połączenia. Wokół przystanków powstaną centra aktywności, miejsca pracy oraz przestrzenie, gdzie mieszkańcy będą mogli nie tylko pracować, ale także odpoczywać. Dzisiaj jesteśmy już na etapie oceny ofert, które zostały złożone na projektowanie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Cztery osoby przy tablicy informującej o przebiegu nowej linii kolejowej PKM. Tablica znajduje się po lewej, osoby stoją centralnie
Nowe wiadomości o PKM Południe przekazali na konferencji prasowej prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz i marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. Towarzyszyli im. m.in. zastępca prezydent Gdańska Piotr Grzelak (po lewej) i Jacek Bendykowski (w głębi zdjęcia)
fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl


Dobre wieści dotyczące dofinansowania PKM Południe

Koszty wybudowania PKM Południe szacowane są na około 2 mld zł. Zwiększenie dofinansowania oznacza realne możliwości zebrania wkładu własnego przez miasto i samorząd województwa dla tej inwestycji.

-  To, co jest dobrą wiadomością i napawa optymizmem, to zmiana relacji finansowania, o której usłyszeliśmy niedawno - zaznaczył Mieczysław Stuk, marszałek województwa pomorskiego. - Rząd zaproponował, aby modernizacja linii kolejowej finansowana była w stosunku 70 proc. ze środków europejskich. Przypomnę, że poprzednio mówiliśmy o możliwości dofinansowania do 50 proc. Projekt staje się więc bardzo realny.           

WIĘCEJ ZDJĘĆ Z PRZEJAZDU

Projekt PKM Południe - najważniejsze informacje

Projekt PKM Południe w odcinku aglomeracyjnym przewiduje budowę całkowicie nowej linii kolejowej od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście przez południowe dzielnice Gdańska do miejscowości Kowale, gdzie powstać ma duży węzeł przesiadkowy, skomunikowany z innymi środkami transportu i 3-poziomowym parkingiem na 2,1 tys. aut. Dzięki temu od samego początku będą mogli z niego korzystać również mieszkańcy sąsiednich gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo.

PKM Południe będzie przedłużeniem linii SKM, co oznacza, że pasażerowie z Kowal i wszystkich pozostałych nowych przystanków będą mogli dojechać pociągiem nie tylko do Gdańska Głównego, ale także bezpośrednio do Sopotu, Gdyni, Wejherowa – czyli wszędzie tam, dokąd obecnie dojeżdża SKM.

Na aglomeracyjnym odcinku PKM Południe powstanie sześć przystanków: Trakt Św. Wojciecha, Madalińskiego, Łostowice – Świętokrzyska, Niepołomicka, Wielkopolska, Świętokrzyska – Węzeł Kowale.

Z analiz ruchu wykonanych na potrzeby STEŚ (Studium Techniczno - Ekonomiczno - Środowiskowe) wychodzi, że z nowej linii kolejowej korzystać może blisko 50 tys. pasażerów na dobę:

  • 28 tysięcy na odcinku 1 od Traktu Św. Wojciecha do przystanku Łostowice-Świętokrzyska
  •  i 18 tysięcy na odcinku 2 - od Łostowic do węzła Kowale.
Grupa osób jadących na rowerach w stronę osoby oglądającej fotografię
Po konferencji odbył się rajd rowerowy wzdłuż planowanego przebiegu torowiska PKM Południe. Nz. na pierwszym planie kolejno: Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska, radny Śródmieścia Maximilian Kieturakis i Mateusz Skarbek, wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdańska
fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

To jeden z większych potencjałów, jeżeli chodzi o projekty kolejowe w całym kraju - jeśli nie największy.

Koszty inwestycji według aktualnych szacunków to około 2 miliardy złotych (dla porównania koszt pierwszej PKM zamknął się w 1,1 mld zł).

Obecnie trwa przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej odcinka aglomeracyjnego PKM Południe i towarzyszących mu dwóch inwestycji drogowych. Zainteresowanych nim jest sześć konsorcjów firm z Polski, Hiszpanii i Niemiec. Najtańsza ze złożonych ofert wyceniona została na 30,2 mln zł, a najdroższa na 55,8 mln zł. PKM SA zaplanowała na realizację tego zadania niecałe 36 mln zł brutto. Wciąż trwa ocena złożonych ofert. Dokumentację współfinansują SWP i GMG (porozumienie podpisane w XI 2023).

 Bieżące informacje - na stronie inwestycji

oprac. IB

TV

MEVO od kulis i życzenia. Rower metropolitalny ma już rok