Marzenia się spełniają
W uroczystym podpisaniu umowy na zaprojektowanie aglomeracyjnego odcinka PKM Południe wzięli udział: marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk, wicemarszałek Leszek Bonna, prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak, Grzegorz Mocarski - prezes PKM SA oraz Anna Żyłka - wiceprezes Zarządu Infra-Centrum Doradztwa Sp. z o.o., lidera konsorcjum, które z ofertą wysokości 44.034.000 zł brutto wygrała przetarg na zaprojektowanie PKM Południe. W skład konsorcjum wchodzą: Infra Centrum Doradztwa Sp. z.o.o., Mosty Gdańsk Sp. z.o.o. i Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu Sp. z.o.o.
- To historyczny moment, nie tylko dla naszego miasta, ale także dla naszego obszaru metropolitarnego i myślę, że dla całego województwa pomorskiego - powiedziała prezydent Dulkiewicz. - Pomorską Koleją Metropolitarną z serca bardzo mocno zabudowanej części naszego miasta, z dzisiejszej pętli Świętokrzyska, do Śródmieścia Gdańska dojedziemy jedynie w 6 minut. Myślę, że to jest coś, o czym wszyscy dziś marzymy. Ale za chwilę, dzięki tej umowie, będziemy dużo bliżej realizacji tego marzenia.
Jak podkreśliła Aleksandra Dulkiewicz - dodatkowo, w ramach tej umowy podpisana także zostanie umowa na projektowanie ul. Nowa Świętokrzyska etap II. Nowa droga będzie wiodła od ul. Niepołomickiej aż do granicy z Kowalami. Projekty są przygotowywane wspólnie tak aby uniknąć kolizji i połączyć inwestycje, zarówno drogowe jak i kolejowe.
- Wreszcie bardzo ważne informacje dla mieszkańców głównie dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce. W ramach tej umowy zostanie wykonana również dokumentacja projektowa na tzw. Nową Sandomierską, czyli bezkolizyjny przejazd kolejowy. Długa droga przed nami, ale myślę, że właśnie pokonujemy kolejny kamień milowy - podsumowała prezydent Gdańska.
Mieczysław Struk określił projekt jednym z najważniejszych, o ile nie najważniejszym, projektem transportowym realizowanym w ostatnich latach w Gdańsku.
- W 2015 roku uruchomiliśmy pierwszy odcinek Pomorskiej Kolei Metropolitarnej. Dzisiaj po dziewięciu latach możemy się poszczycić, że po linii PKM przewieźliśmy 30 mln pasażerów - mówił marszałek. - Ten projekt jest wyjątkowy w skali kraju. To nie jest projekt tylko służący Gdańskowi, czy interesom regionu Pomorza. Jest wyjątkowy ze względu na jego efektywność, ze względu na przewidywane natężenia ruchu i bardzo duże potoki podróżnych.
Kolej PKM Południe ma obsługiwać 100-120 tys. mieszkańców południowych dzielnic Gdańska. Jak podkreślił marszałek Struk, inwestorzy mają świadomość, że projekt także na etapie przygotowania dokumentacji projektowej jest trudny - realizowany w bardzo intensywnie zabudowanej części miasta, jednak skala potencjalnych wyburzeń jest niewielka.
Trzy lata na projekt
Wykonawca będzie miał od dnia podpisania umowy 36 miesięcy na sporządzenie pełnej dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji zezwalających na realizację przedsięwzięcia inwestycyjnego pod nazwą: „Rozwój infrastruktury transportowej w południowych dzielnicach Gdańska” – czyli aglomeracyjnego odcinka PKM Południe, od Gdańska Śródmieścia do Kowal (realizowanego przez PKM SA) i dwóch powiązanych z nim inwestycji drogowych: „Budowę bezkolizyjnego przekroczenia magistrali kolejowej E-65 i Traktu św. Wojciecha poprzez tzw. ulicę Nową Sandomierską” i „Budowę II etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie węzła Kowale” (realizowanych przez Miasto Gdańsk).
Przy okazji podpisania umowy z projektantem, Miasto Gdańsk podpisało również ze spółką PKM SA umowę na inwestora zastępczego dla procesu przygotowania obu inwestycji drogowych.
Gdańskie metro
Przypomnijmy, że na całym ok. 7-kilometrowym, aglomeracyjnym odcinku PKM Południe z Gdańska Śródmieścia do Kowal, linia kolejowa zaledwie na długości kilkuset metrów przebiegać będzie w poziomie terenu. Cała reszta trasy położona będzie na estakadach, w głębokich wykopach lub tunelach.
Spośród sześciu planowanych na tym odcinku przystanków kolejowych dwa zlokalizowane będą na estakadach, dwa w wykopach, a dwa pod ziemią, jak metro. Do tego dochodzą jeszcze dwie towarzyszące linii kolejowej inwestycje drogowe miasta Gdańsk: ulica Nowa Sandomierska oraz II etap ulicy Nowej Świętokrzyskiej.
Ze względu na bardzo skomplikowaną inżynieryjnie inwestycję potencjalni wykonawcy musieli wykazać się m.in. niezbędnym do jej prawidłowego zaprojektowania doświadczeniem i wyspecjalizowanym personelem. Szczegółowa weryfikacja pod kątem wymagań zamawiającego wszystkich dokumentów złożonych przez oferentów była w związku z tym niezwykle żmudna i wymagała odpowiedniego czasu.
Lepsza komunikacja południowych dzielnic
Projekt PKM Południe ma na celu zapewnienie efektywnego, niezawodnego i niskoemisyjnego transportu kolejowego dla mieszkańców południowych dzielnic Gdańska oraz okolicznych gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo. Dzięki nowej infrastrukturze, mieszkańcy tych obszarów zyskają dostęp do szybszych i bardziej efektywnych połączeń kolejowych, co znacząco poprawi jakość życia w metropolii i regionie. Jeżeli przygotowującym projekt samorządom (Województwo Pomorskie i Gmina Miasta Gdańsk) uda się zdobyć na jego realizację dofinansowanie zewnętrzne, aglomeracyjny odcinek PKM Południe ma szansę powstać do 2030 roku.
Przypomnijmy, że Rada Miasta Gdańska przyjęła 26 września tego roku uchwałę Rady Miasta o dofinansowaniu przez Miasto Gdańsk budowy kolei PKM Południe kwotą 221,5 mln zł, o czym pisaliśmy w artykule „221,5 mln zł od Gdańska na budowę nowej trasy PKM Południe. Radni przegłosowali”.