
W kolejce projekt budowlany i finansowanie
Drugim krokiem milowym będzie - powstający już od trzech miesięcy - projekt budowlany wraz z pozwoleniem na budowę, a trzecim zapewnienie finansowania budowy PKM Południe.
W tym przypadku przygotowujące wspólnie ten projekt Województwo Pomorskie i Miasto Gdańsk zabezpieczyły już w swoich wieloletnich planach finansowych środki na wkład własny potrzebny do sfinansowania inwestycji i równolegle aktywnie zabiegają o zewnętrzne dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
Czytaj także: PKM Południe. Umowa na projekt aglomeracyjnego odcinka ze Śródmieścia do Kowal
Według aktualnych szacunków budowa nowej linii kolejowej przedłużającej istniejącą linię SKM od Gdańska Śródmieścia aż do Kowal ma kosztować nieco ponad 2,3 miliarda złotych, z czego 2 mld mają pochodzić z zewnętrznego dofinansowania, a pozostały wkład własny pokryty zostanie w 60 procent przez Miasto Gdańsk i w 40 proc. przez Województwo Pomorskie.
- Prawomocna decyzja środowiskowa dla PKM Południe to ważny krok w realizacji tej strategicznej inwestycji dla Gdańska i całego regionu. Obejmuje ona nie tylko nową linię kolejową, ale także ważne inwestycje drogowe, które poprawią komunikację i komfort mieszkańców.
Brak odwołań potwierdza, że projekt został dobrze przygotowany i cieszy się szeroką akceptacją. To duży krok naprzód w rozwoju nowoczesnej i zrównoważonej mobilności w naszym mieście
- mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Czego dotyczy decyzja RDOŚ?
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku wydała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Rozwój infrastruktury transportowej w południowych dzielnicach Gdańska” już w styczniu tego roku.
Decyzja obejmuje zarówno nową linię kolejową PKM Południe na odcinku od SKM Gdańsk Śródmieście do Kowal (realizowaną przez PKM SA) oraz dwie towarzyszące jej inwestycje drogowe: ulicę Nową Sandomierską i ulicę Nową Świętokrzyską – etap II (realizowane przez Miasto Gdańsk).
Czytaj także: Możliwe nawet 70 proc. dofinansowania unijnego dla budowy PKM Południe
Na postanowienie RDOŚ nie wpłynęło żadne odwołanie. Tym samym decyzja stała się już ostateczna.
Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach to bardzo ważny etap procesu inwestycyjnego, otwierający drogę do występowania o kolejne decyzje inwestycyjne m.in. decyzję o lokalizacji linii kolejowej, decyzję o pozwoleniu na budowę dla inwestycji kolejowej czy decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
O DECYZJI INFORMOWAŁ m. in. PIOTR GRZELAK, Z-CA PREZYDENT GDAŃSKA
Więcej o PKM Południe
Projekt PKM Południe ma na celu zapewnienie efektywnego, niezawodnego i niskoemisyjnego transportu kolejowego dla mieszkańców południowych dzielnic Gdańska oraz okolicznych gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo.
Dzięki nowej infrastrukturze, mieszkańcy tych obszarów zyskają dostęp do szybszych i bardziej efektywnych połączeń kolejowych, co znacząco poprawi jakość życia w metropolii i regionie.
Czytaj także: 221,5 mln zł od Gdańska na budowę nowej trasy PKM Południe. Radni przegłosowali
Jeżeli przygotowującym projekt samorządom (Województwo Pomorskie i Gmina Miasta Gdańsk) uda się zdobyć na jego realizację dofinansowanie unijne, aglomeracyjny odcinek PKM Południe ma szansę powstać do 2030 roku.
Ze szczegółami dotyczącymi PKM Południe można zapoznać się na dedykowanej temu projektowi stronie internetowej.
oprac. RP