• Start
  • Wiadomości
  • Pirs Terminalu T2. Zobacz jak rośnie w oczach nowa inwestycja w Porcie Lotniczym Gdańsk

Pirs Terminalu T2. Zobacz jak rośnie w oczach nowa inwestycja w Porcie Lotniczym Gdańsk

W Porcie Lotniczym Gdańsk, na terenie budowy pirsu zachodniego, trwa montaż ogromnych dźwigarów stalowych, które będą tworzyły konstrukcję dachu obiektu. Dzięki rozbudowie terminalu ma się zwiększyć komfort obsługi pasażerów. Zobacz relację wideo z tej inwestycji.
21.08.2020
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Budowa pirsu zachodniego z lotu ptaka
Budowa pirsu zachodniego z lotu ptaka
źródło: mat. prasowe Port Lotniczy Gdańsk


Budowa budynku pirsu zachodniego, który będzie przedłużeniem istniejącego już terminalu pasażerskiego, trwa od jesieni ubiegłego roku i ma się zakończyć w IV kwartale 2021. Jest realizowana przez Korporację Budowlaną Doraco.

Czytaj też: Port Lotniczy im. L. Wałęsy. Umowa na nowy pirs terminalu pasażerskiego podpisana

Na budowie stanęły pierwsze elementy instalacji stalowej, która będzie służyła jako konstrukcja dachu i „ruszt” dla fasady aluminiowo-szklanej budynku pirsu. Doraco montuje specjalne elementy zwane dźwigarami. Każdy z 4 dźwigarów składa się z 5 części o długości 36 metrów i masie 12 ton. Dotychczas postawiono 4 elementy, a będzie ich docelowo 20 i będą montowane około miesiąca. Dźwigary zostaną ze sobą połączone i usztywnione dodatkowymi belkami stalowymi. Razem stworzą konstrukcję o długości 180 i szerokości 44 metrów. Jej waga wyniesie w sumie 600 ton. Konstrukcja będzie oparta na słupach stalowych w kształcie drzewa z dwiema i czterema gałęziami.

Zobacz krótki film z budowy:

 

- Po zamontowaniu dźwigarów na bieżąco stawiamy części konstrukcji stalowej budynku i łączymy je w pracochłonnym procesie spawania. Jest on realizowany pod kontrolą wykwalifikowanego nadzoru spawalniczego. Zespawane elementy są następnie sprawdzane poprzez prześwietlanie falami rentgenowskimi. Wszystko po to, by mieć pewność co do wysokiej jakości i bezpieczeństwa konstrukcji” – powiedział Łukasz Rudnicki kierownik budowy Doraco.

Konstrukcje takie jak dźwigary wykorzystywane są na budowach do wykonywania przykrycia obiektów o dużej powierzchni np. stadionów czy hal widowiskowo-sportowych, a w branży drogowej przy budowie mostów i wiaduktów. Na budowie pirsu w Porcie Lotniczym Gdańsk wykonano dotychczas 98% robót konstrukcji żelbetowej. Trwają prace przy budowie zewnętrznych klatek schodowych dla rękawów pasażerskich.

W najbliższych dwóch miesiącach Doraco planuje zakończenie stawiania konstrukcji stalowej i budowy zewnętrznych klatek schodowych oraz rozpoczęcie montażu fasady aluminiowo-szklanej i prac związanych z wykonaniem pokrycia dachu. Po rozbudowie terminalu pasażerskiego Port Lotniczy Gdańsk zyska prawie 16 tys. m kw. nowej powierzchni (dotychczas jest ok. 45 tys. m kw.). W nowym pirsie będą obsługiwani pasażerowie rejsów rozkładowych, podróżujący do krajów non-Schengen, część nowego pirsu będzie też przeznaczona do obsługi pasażerów ze strefy Schengen.

W nowym pirsie będą obsługiwani pasażerowie strefy non-Schengen, w części również pasażerowie ze strefy Schengen.
W nowym pirsie będą obsługiwani pasażerowie strefy non-Schengen, w części również pasażerowie ze strefy Schengen.
źródło: mat. prasowe Port Lotniczy Gdańsk


Podstawowe zmiany parametrów po wybudowaniu pirsu:


- centralny punkt kontroli bezpieczeństwa – zwiększenie linii kontroli z 11 do 18
- punkty odprawy paszportowej/odloty – zwiększenie przejść z 6 do 10
- punkty odprawy paszportowej/przyloty – zwiększenie przejść z 8 do 12
- gate’y odlotowe– zwiększenie liczby gate’ów z 20 do 30
- odbiór bagażu– zwiększenie liczby karuzel z 5 do 9


Czytaj też: Airport City Gdańsk. Wmurowano kamień węgielny pod biurowiec Alpha WIDEO I ZDJĘCIA

TV

Wieczór dla tramwaju widmo