Budowa budynku pirsu zachodniego, który będzie przedłużeniem istniejącego już terminalu pasażerskiego, trwa od jesieni ubiegłego roku i ma się zakończyć w IV kwartale 2021. Jest realizowana przez Korporację Budowlaną Doraco.
Czytaj też: Port Lotniczy im. L. Wałęsy. Umowa na nowy pirs terminalu pasażerskiego podpisana
Na budowie stanęły pierwsze elementy instalacji stalowej, która będzie służyła jako konstrukcja dachu i „ruszt” dla fasady aluminiowo-szklanej budynku pirsu. Doraco montuje specjalne elementy zwane dźwigarami. Każdy z 4 dźwigarów składa się z 5 części o długości 36 metrów i masie 12 ton. Dotychczas postawiono 4 elementy, a będzie ich docelowo 20 i będą montowane około miesiąca. Dźwigary zostaną ze sobą połączone i usztywnione dodatkowymi belkami stalowymi. Razem stworzą konstrukcję o długości 180 i szerokości 44 metrów. Jej waga wyniesie w sumie 600 ton. Konstrukcja będzie oparta na słupach stalowych w kształcie drzewa z dwiema i czterema gałęziami.
Zobacz krótki film z budowy:
- Po zamontowaniu dźwigarów na bieżąco stawiamy części konstrukcji stalowej budynku i łączymy je w pracochłonnym procesie spawania. Jest on realizowany pod kontrolą wykwalifikowanego nadzoru spawalniczego. Zespawane elementy są następnie sprawdzane poprzez prześwietlanie falami rentgenowskimi. Wszystko po to, by mieć pewność co do wysokiej jakości i bezpieczeństwa konstrukcji” – powiedział Łukasz Rudnicki kierownik budowy Doraco.
Konstrukcje takie jak dźwigary wykorzystywane są na budowach do wykonywania przykrycia obiektów o dużej powierzchni np. stadionów czy hal widowiskowo-sportowych, a w branży drogowej przy budowie mostów i wiaduktów. Na budowie pirsu w Porcie Lotniczym Gdańsk wykonano dotychczas 98% robót konstrukcji żelbetowej. Trwają prace przy budowie zewnętrznych klatek schodowych dla rękawów pasażerskich.
W najbliższych dwóch miesiącach Doraco planuje zakończenie stawiania konstrukcji stalowej i budowy zewnętrznych klatek schodowych oraz rozpoczęcie montażu fasady aluminiowo-szklanej i prac związanych z wykonaniem pokrycia dachu. Po rozbudowie terminalu pasażerskiego Port Lotniczy Gdańsk zyska prawie 16 tys. m kw. nowej powierzchni (dotychczas jest ok. 45 tys. m kw.). W nowym pirsie będą obsługiwani pasażerowie rejsów rozkładowych, podróżujący do krajów non-Schengen, część nowego pirsu będzie też przeznaczona do obsługi pasażerów ze strefy Schengen.
Podstawowe zmiany parametrów po wybudowaniu pirsu:
- centralny punkt kontroli bezpieczeństwa – zwiększenie linii kontroli z 11 do 18 - punkty odprawy paszportowej/odloty – zwiększenie przejść z 6 do 10 - punkty odprawy paszportowej/przyloty – zwiększenie przejść z 8 do 12 - gate’y odlotowe– zwiększenie liczby gate’ów z 20 do 30 - odbiór bagażu– zwiększenie liczby karuzel z 5 do 9 |
Czytaj też: Airport City Gdańsk. Wmurowano kamień węgielny pod biurowiec Alpha WIDEO I ZDJĘCIA