• Start
  • Wiadomości
  • Port Lotniczy Gdańsk rośnie. Wmurowano kamień węgielny pod nowy pirs Terminala T2

Port Lotniczy Gdańsk coraz większy. Wmurowano kamień węgielny pod nowy pirs Terminala T2

5 czerwca 2020 roku na terenie Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę pirsu Terminalu Pasażerskiego T2. Dzięki tej inwestycji, której koszt wynosi ponad 250 mln zł netto, do końca 2021 r. powierzchnia Portu Lotniczego powiększy się o 19 tys. m2.
05.06.2020
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy. Uczestnicy uroczystości wmurowania kamienia węgielnego
Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy. Uczestnicy uroczystości wmurowania kamienia węgielnego
zdj. Anna Rezulak/KFP

 

Na placu budowy, pod tymczasowymi namiotami chroniącymi przed ulewnym deszczem zgromadzili się uczestnicy uroczystości wmurowania kamienia węgielnego, goście i media. Obecni byli marszałek samorząd województwa pomorskiego Mieczysław Struk, prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdyni Wojciech Szczurek, Jacek Karnowski -prezydent Sopotu i Piotr Borawski zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. Byli też Piotr Szymański reprezentujący Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze, Karol Zduńczyk, prezes Korporacji Budowlanej DORACO, która jest generalnym wykonawcą inwestycji oraz Prezes Portu Lotniczego Gdańsk Tomasz Kloskowski.

Prezydent Gdańska składa swój podpis na akcie erekcyjnym
Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz składa swój podpis na akcie erekcyjnym
zdj. Anna Rezulak/KFP


- Kładziemy kamień węgielny pod trzeci etap rozbudowy terminalu. Nie zatrzymujemy się i z jeszcze większą determinacją chcemy się rozwijać. Wbrew epidemiom i kryzysom śmiało realizujemy rozbudowę infrastruktury, wierząc, że będzie ona dobrze służyła naszym pasażerom i pomagała w ich komfortowych i bezpiecznych podróżach – powiedział Tomasz Kloskowski prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.



Zarządzający lotniskiem oraz przedstawiciel wykonawcy podpisali akt erekcyjny realizowanej inwestycji, który następnie zamurowany został w betonowej posadzce pirsu. W akcie erekcyjnym napisano, że rozbudowa Terminalu Pasażerskiego T2 ma na względzie rozwój Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy, komfort, bezpieczeństwo jego pasażerów, rozwój gospodarczy oraz turystyczny regionu, a także dobro i dostatek jego mieszkańców.

Zobacz zapis wideo uroczystości:



- Ulokowanie biznesu na terenie województwa pomorskiego jest uzależnione od jakości usług lotniczych w Porcie Lotniczym Gdańsk. Chcielibyśmy rozwijać transport publiczny, który będzie się łączył z lotniskiem, ale też z całym regionalnym systemem transportowym. Myślimy o dalszym rozwoju linii kolejowych, bo dojazd do portu lotniczego, do centrum biznesu, które powstaje na lotnisku, ma bardzo duże znaczenie - mówił Mieczysław Struk, marszałek Województwa Pomorskiego.

Prezes Portu Lotniczego Gdańsk podczas wmurowania aktu erekcyjnego
Prezes Portu Lotniczego Gdańsk Tomasz Kloskowski podczas wmurowania aktu erekcyjnego
zdj. Anna Rezulak/KFP


- Cieszę się bardzo, że w coraz lepszym komforcie pasażerowie będą mogli podróżować. Podróże to rozwój, poznawanie innych kultury i przywożenie nowych myśli do Gdańska. Postępujące dwie ważne inwestycje w porcie, rozbudowa terminalu pasażerskiego i budowa pierwszego biurowca są także gwarantami rozwoju Gdańska - powiedziała Aleksandra Dulkiewicz Prezydent Gdańska .

- Polska jest jednym z tych krajów w Europie, w których najszybciej rośnie współczynnik mobilności lotniczej. To charakterystyczne, że w czasie epidemii brak możliwości latania jest wymieniany jako jedna z największych dolegliwości. Epidemia minie, a trójmiejskie lotnisko na długo zapewni nam dostęp do lotniczego nieba - podkreślił Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Treść aktu erekcyjnego

akt


Jacek Karnowski, prezydent Sopotu przypomniał obawy sprzed lat, kiedy budowano pierwszy terminal w Gdańsku. W latach 90-tych ubiegłego stulecia niewiele osób przewidywało tak szybki rozwój ruchu lotniczego.

- Lotnisko jest dla biznesmenów, turystów, ale także dla mieszkańców, którzy mogą polecieć w różne części świata. To jest wspólna inwestycja samorządów Pomorza i państwa polskiego. To jest dobry konglomerat, który udało nam się razem stworzyć i razem nim gospodarować. To jest najlepiej rozwijające się lotnisko w Polsce. Nie byłoby takiego rozwoju turystycznego w Sopocie bez rozbudowy i rozwoju Portu Lotniczego - zaznaczył Jacek Karnowski.

 

Wizualizacja nowego pirsu
Wizualizacja nowego pirsu
mat. Portu Lotniczego Gdańsk i. L. Wąłęsy

 

W czasie pandemii Covid-19 bardzo ważne było utrzymanie tempa kluczowych i strategicznych dla Gdańska i Pomorza inwestycji.

- Ostatnie miesiące wymagały wprowadzenia nowych zasad związanych z pracą naszej załogi w związku z panującą sytuacją. Nie wpłynęło to jednak na harmonogram działań. Kamień węgielny, będący symbolem stabilności obiektu, w obecnym czasie nabiera dodatkowego znaczenia. Stabilność to coś, do czego wszyscy tęsknimy, niezależnie w której części globu się znajdujemy” – powiedział Karol Zduńczyk, prezes Zarządu DORACO.

Umowę na rozbudowę terminalu Port Lotniczy Gdańsk podpisał z generalnym wykonawcą 15 października 2019 roku. Budowa pirsu, który jest przedłużeniem Terminalu Pasażerskiego T2 w kierunku zachodnim ma się zakończyć w IV kwartale 2021 roku. Port Lotniczy dzięki dobudowanemu do Terminala T2 pirsowi zyska prawie 16 tys. m kw. nowej powierzchni. W nowym pirsie będą obsługiwani pasażerowie rejsów rozkładowych, którzy podróżują do krajów non-Schengen, część nowego pirsu będzie też przeznaczona do obsługi pasażerów z krajów strefy Schengen.

 

Inwestycja przebiega zgodnie z planem. Termin zakończenia to IV kwartał 2020 r.
Inwestycja przebiega zgodnie z planem. Termin zakończenia to IV kwartał 2020 r.
mat. Port Lotniczy im L. Wałęsy

 

Inwestycja w Porcie Lotniczym w liczbach:

Realizacja budowy:

Umowę na rozbudowę terminalu Port Lotniczy Gdańsk podpisał z Korporacją Budowlaną DORACO 15 października 2019 roku.

Dotychczasowe prace:
- realizacja żelbetowej części podziemnej budynku oraz podziemnego żelbetowego kanału instalacyjnego,
- 70% elementów konstrukcyjnych: ścian i słupów poziomu zero,
- 95% robót ziemnych

W trakcie prac:
- realizacja żelbetowych słupów poziomu 0 z betonu architektonicznego,
- realizacja stropu poziomu 0.5 (mezaninu) w części południowej budynku,
- realizacja stropu poziomu 1.0 w części północnej budynku,
- realizacja ścian i słupów kondygnacji 0.5 (mezaninu) w części południowej budynku,
- realizacja instalacji podziemnych wokół budynku terminalu

Planowane prace:
- na przełomie czerwca i lipca rozpoczęcie montażu konstrukcji stalowej budynku pirsu,
- w lipcu i sierpniu początek realizacji zewnętrznych klatek schodowych na płycie postojowej samolotów,
- na przełomie sierpnia i września początek montażu fasady aluminiowo– szklanej.

Do dotychczasowych prac użyto 662 ton stali zbrojeniowej;
Wykopano ok. 34.500 m sześć. Ziemi, tym samym wywieziono około 1900 ciężarówek urobku;
Wykonano ok. 12.300 m sześć. zasypek fundamentów;
Wylano 4.820 m sześć. betonu, taka ilość mieści się w 535 betoniarkach;
Na budowie pracuje ponad 100 pracowników.

 

Podstawowe zmiany parametrów po wybudowaniu pirsu w PLG:

- centralny punkt kontroli bezpieczeństwa– zwiększenia liczby linii kontroli bezpieczeństwa z 11 do 18
- punkty odprawy paszportowej, odloty– zwiększenie z 6 do 10 przejść
- gate’y odlotowe– zwiększenie liczby gate’ów z 20 do 30
- punkty odprawy paszportowej, przyloty– zwiększenie przejść z 8 do 12
- odbiór bagażu– zwiększenie liczby karuzel z 5 do 9

Liczba kondygnacji:
- 3 nadziemne, w tym antresola
- 1 podziemna
Wysokość zadaszenia: ok. 15,7 m

Długość elewacji:
-od strony podjazdu: 413,38 m
-od strony płyty: 413,38 m
-od strony szczytowej: 83,06 m


Powierzchnia zabudowy: 8076,00 m2
Powierzchnia całkowita łącznie 19105 m2

 

 

TV

Finał świątecznej akcji „Każdy może pomóc”. Wymarzone prezenty jadą do dzieci i seniorów