Na Cmentarzu Łostowickim dopuszczony jest wjazd pojazdami mechanicznymi dla osób powyżej 65 roku życia. Codziennie z tego przywileju korzysta od 50 do 70 kierowców, poruszając się samochodami po tej największej, bo liczącej 50 hektarów gdańskiej nekropolii. Uruchomienie połączenia w ramach ekologicznego transportu ostatniej mili pozwoliłoby ograniczyć natężenie ruchu zmotoryzowanego na cmentarzu, jednocześnie wspierając osoby z ograniczeniami mobilności.
W związku z tym miasto ogłosiło przetarg, którego rozstrzygnięcia zaplanowano na 23 czerwca br. Rolą wykonawcy będzie organizacja prezentacji pojazdu zautomatyzowanego z napędem elektrycznym, mogącego pomieścić przynajmniej 8 osób.
Zasady pilotażu autonomicznego busa
Pilotaż polegać będzie na nieodpłatnym wożeniu chętnych po zaprogramowanej wcześniej trasie o długości około 800 m na terenie Cmentarza Łostowickiego przez min. 24 do max. 36 dni operacyjnych. Przy czym w pierwszym tygodniu kursów, na pokładzie znajdował się będzie operator pojazdu, który reagować będzie w sytuacji zagrożenia. Przez pozostały czas prezentacji operator nie będzie już obecny na pokładzie, jednak będzie nadzorował ruch pojazdu w sposób zdalny. Bus ma kursować przez co najmniej 6 dni w tygodniu (w tym obowiązkowo soboty i niedziele), minimum pięć godzin dziennie. Zależnie od dostępności busów oraz mocy przerobowych wykonawców usługa może być zrealizowana w okresie od czerwca do końca września.
Bus poruszać się będzie w trybie autonomicznym po zaprogramowanej wcześniej trasie od bramy głównej przy ul. Łostowickiej do bramy przy ul. Cedrowej. W razie potrzeby wykorzystany zostanie tryb teleoperacji, poprzez pilota zdalnego sterowania.
Pojazd wyposażony będzie w czujniki bezpieczeństwa, system wykrywania przeszkód (360 stopni) oraz system pomocniczy oparty np. na kamerach video. Ponadto pojazd powinien posiadać ułatwienie dostępu dla osób niepełnosprawnych.
Projekt Sohjoa Last Mile
W przedłużonym projekcie o nazwie Sohjoa Last Mile, oprócz Gdańska uczestniczy także norweski Kongsberg, Tallin oraz łotewski region Semigalii. Liderem projektu jest Uniwersytet Nauk Stosowanych Metropolia w Helsinkach, a pilotaże, oprócz Gdańska, odbędą się także w Kongsbergu i Tallinie. Tym razem przed miastami pilotażowymi stoi wyzwanie uruchomienia kursów na trasach pokazowych bez operatorów pojazdu na pokładzie oraz z wykorzystaniem trybu zdalnego sterowania. Między innymi dlatego zdecydowano się na pilotaż na terenie zamkniętym, poza siecią dróg publicznym.
Konkretną lokalizację wskazali mieszkańcy – respondenci badania opinii publicznej, zrealizowanego we wrześniu 2019 r. za pośrednictwem portalu gdansk.pl.
W ramach projektu Sohjoa Last Mile miasto zleci także analizę prawną, która określi, jakie zmiany legislacyjne umożliwią regularne wożenie pasażerów w ramach sieci transportu publicznego, a nie jak obecnie, wyłącznie testy pojazdów autonomicznych.
Po prezentacji autonomicznego busa w Gdańsku odbędą się warsztaty dla samorządów, operatorów transportu i instytucji badawczych, aby podzielić się doświadczeniem uruchomienia zautomatyzowanego transportu ostatniej mili.
Dofinansowanie z programu Interreg Regionu Morza Bałtyckiego wynosi 85 proc. W praktyce oznacza to, że Miasto uzyska refundację w wysokości 85 proc. środków wydanych zarówno na prezentację busa, jak i inne zaplanowane w budżecie usługi.
Busem do ZOO
We wrześniu 2019 roku autonomiczny bus woził chętnych drogą dojazdową do Gdańskiego Ogrodu Zoologicznego. Pojazd przejechał wówczas 632 km w trybie autonomicznym i przewiózł 3325 pasażerów, jednak przez cały czas prezentacji na pokładzie pojazdu znajdował się operator.