Dlaczego Cmentarz Łostowicki?
To największy w Gdańsku cmentarz obejmujący obszar 50 hektarów. Zgodnie z regulaminem korzystania z cmentarzy komunalnych w Gdańsku, na teren Cmentarza Łostowickiego, codziennie w określonych godzinach wjeżdżać mogą pojazdy mechaniczne. Z możliwości tej mogą korzystać osoby powyżej 65 roku życia oraz niepełnosprawne ruchowo. W praktyce oznacza to, że na teren ten każdego dnia wjeżdża od 50 do 70 samochodów osobowych.
Już dwa lata temu wśród mieszkańców Gdańska zrealizowano badania ankietowe, w których mogli wypowiedzieć się na temat autonomicznej mobilności oraz wskazać lokalizacje, w których w ich ocenie autonomiczny transport ostatniej mili sprawdziłby się najlepiej. W odpowiedziach często pojawiły się cmentarze, lub konkretne wskazania na Cmentarz Łostowicki. Tego typu rozwiązania z powodzeniem wykorzystywane są już na świecie do wspierania osób z ograniczeniami mobilności na rozległych terenach zamkniętych.
Oferta w przetargu
W ramach przetargu na usługę „Organizacji prezentacji autonomicznego busa na trasie pokazowej w ramach realizacji projektu Sohjoa Last Mile” zaakceptowano ofertę fińskiej firmy Roboride. Oferta opiewa na kwotę 541 200,00 zł. Koszt realizacji usługi wraz z podatkiem VAT wyniesie 665 676,00 zł, a 85 procent wydanej kwoty wróci do miasta jako refundacja z programu Interreg Regionu Morza Bałtyckiego.
Termin dostarczenia busa do Gdańska oraz zaprogramowania go do jazdy po trasie poznamy po podpisaniu umowy z wykonawcą. Wówczas też będzie uzgodniony dokładny rozkład jazdy. Wiadomo jednak, że bus odbywać będzie minimum trzy kursy na godzinę w obydwie strony.
Planowana usługa
Usługa prezentacji busa polegać będzie na nieodpłatnym wożeniu pasażerów po trasie pokazowej wiodącej od bramy wjazdowej przy ul. Łostowickiej do Bramy przy ulicy Cedrowej, na odcinku około 1100 m. Przez maksymalnie pierwsze 7 dni bus poruszać będzie się na trasie w sposób zautomatyzowany, z obecnym na pokładzie Operatorem pojazdu. Przez pozostały czas trwania umowy bus nadal poruszał się będzie w trybie autonomicznym. Operator znajdować będzie się już poza pojazdem, sprawując nad nim zdalny nadzór. Do pełnienia roli operatorów przeszkoleni zostaną kierowcy autobusów spółki Gdańskiej Autobusy i Tramwaje.
Nie po raz pierwszy
Będzie to już drugi pilotaż autonomicznego busa w Gdańsku. We wrześniu 2019 roku miasto Gdańsk w ramach realizacji projektu Sohjoa Baltic uruchomiło pierwszą w Polsce linię autonomicznego busa, który przez miesiąc woził pasażerów po ulicy Karwieńskiej na trasie wiodącej do Gdańskiego Ogrodu Zoologicznego. Planowany obecnie pilotaż będzie bardziej zaawansowany technicznie, ponieważ przetestowany zostanie tryb zdalnego sterowania pojazdem. Dlatego na miejsce prezentacji wybrano teren zamknięty, a nie jak wcześniej drogę publiczną.
Projekt Sohjoa Last Mile
Projekt trwa od października 2020 r. do marca 2022 r. W ramach projektu zaplanowano trzy pilotaże zautomatyzowanych, elektrycznych minibusów w norweskim Kongsbergu, Tallinie i Gdańsku. Celem jest przetestowanie trybu zautomatyzowanego bez kierowcy w pojeździe oraz trybu zdalnego sterowania. Pilotaże odbywają się zarówno na terenach zamkniętych jak i otwartych i pomagają budować kompetencje dla przyszłej zdalnej obsługi floty.
Projekt Sohjoa Last Mile jest koordynowany przez Uniwersytet Nauk Stosowanych Metropolia w Helsinkach. W pracach uczestniczy siedmiu partnerów tj. samorządów lokalnych, operatorów transportu publicznego, uczelni i organizacji branżowych z Finlandii, Norwegii, Estonii, Łotwy i Polski. Całkowite dofinansowanie projektu z programu Interreg Regionu Morza Bałtyckiego wynosi 898 203,00 €.
(opr. AK)