Tytuł płyty „AtomoGenus” nawiązuje do więzi w atomach wspólnych muzycznych genów artystów: pioniera polskiej elektroniki Władysława „Gudonisa” Komendarka i altowiolisty Krzysztofa Marii Komendarka-Tymendorfa.
Odwołuje się do słowa atom, pochodzącego z greckiego ἄτομος - átomos, oznaczającego coś, czego nie da się przeciąć ani podzielić, podstawowy składnik materii; i pochodzącego z łaciny słowa genus, które oznacza rodzaj, ród, pochodzenie i potomstwo.
- AtomoGenus jest genetyczną asocjacją wspólnych cech dwóch artystów oraz materii z dwóch muzycznych światów i odległych biegunów, z których rodzi się autonomiczny byt - muzyka, najbardziej niematerialna ze sztuk - opisują artyści, których łączy gatunkowa więź, pomimo ekstremalnie skrajnych kierunków, w których się na co dzień poruszają.
Nowatorski projekt muzyczny
Spotkanie altówki z elektroniką to materia nowatorska w Polsce. Altówka wykorzystana jest w albumie nie tylko jako instrument perkusyjny, ale i melodyczny czy kreujący również muzykę nowatorskimi, teraźniejszymi technikami wykonawczymi takimi, jak: tapping, Bartók pizzicato, szarpanie strun, pressing włosia o strunę, scordatura, dirty glissando, slow motion bow, crazy sul ponticello scratchiness, shutter, noisy shift, electric slide, scratch tone, stopping on the string, preparacja, arpeggio, tremolo, flażolety etc.
- Kompozycja wykonuje odważne kroki w przód, w głąb galaktyki, jeszcze dalej w tworzeniu i eksploracji nieodkrytych pól muzycznych, czyli noise z najodleglejszych zakątków drogi mlecznej połączone z improwizowaną muzyką carpe diem danej chwili, z altówką i samplami w czystej postaci - opisują artyści. - W założeniu tkanka muzyczna zawiera wielowarstwowe smyczkowe brzmienia połączone z głosami analogowo-cyfrowych syntenzatorów i wokoderów, w których wykorzystuje język nieznany nikomu, z innej niż do tej pory galaktyki, jak np. zalowszejsaki nol mu fidej skolianek o różnej jakości parametrach bitowych, od 4 do 64 bitów.
Tak powstała pierwsza w Polsce awangardowa fuzja elektroniki ze szlachetnymi strunami violi. „AtomoGenus” to materiał kontrowersyjny, z drugiej strony nieszablonowy, a z trzeciej nieprzewidywalny. Jak określają go sami artysci: „niekonwencjonalne i czołowe zderzenie electro z teraźniejszymi technikami wykonawczymi gry na altówce”.
Premiera płyty odbędzie się 8 września o godzinie 19:00 w wytwórni Requiem Records przy ul. Krakowskie Przedmieście 64 w Warszawie. Preorder zamówienia albumu AtomoGenus [Winyl - 130 zł, Kaseta - 50 zł, CD - 60 zł]: tymendorf.com.
O artystach
Władysław „Gudonis” Komendarek - to instrumentalista, kompozytor, producent, programista brzmień elektronicznych. W latach 1976-1984 był członkiem legendarnej progrockowej grupy EXODUS. Koncertował na festiwalach rockowych (Jarocin), elektronicznych (KLEM Nijmegen-Holandia, Drezno-Niemcy, Linz-Austria) i jazzowych (Jazz Jamboree). Na swoim koncie ma około wydanych 40 płyt. Jest stale aktywny muzycznie, tworzy m.in. ilustracje muzyczne do filmów i przedstawień teatralnych. Koncertuje w kraju i za granicą, zaskakując wciąż nowymi, świeżymi pomysłami.
Jego grę określa się jako wielowarstwowe symfoniczne brzmienie z dużą melodyjnością z zastosowaniem niebanalnych schematów harmonicznych. Artysta tworzy w stylach: rock progresywny, metal, post rock, etno, industrial, ambient, techno, drum-bas, trans;elektro, hardcore, acid jazz, rytmen blus, break beats, euro trance, hard trance, psy trance, hard trance, garage, hip hop, abstract, reggae, elektronic nois, jazz, oldscholl... Łączy image guru tajemniczej sekty z wizerunkiem szalonego naukowca, co znajduje odzwierciedlenie w jego muzyce. Hippisowska, wręcz psychodeliczna wolność ściera się u niego z matematyczną dyscypliną futurystycznych wizji i syntetycznych brzmień.
W roku 2018 roku Gudonis otrzymał odznakę honorową zasłużony dla Kultury Polskiej. Kilka lat temu ukazała się książka „Antologia Polskiej Muzyki elektronicznej”, gdzie umieszczona jest między innymi biografia artysty. Japoński dziennikarz Hiroaki Shikata wydał w roku 2018 książkę w języku japońskim przedstawiającą muzykę elektroniczną w Polsce, w której znalazł się materiał o kompozytorze. 10 października 2023 roku ukaże się książka biograficzna, autorstwa Dawida Brykalskiego „Władysław Komendarek - życie, miłość i melancholia robotów” (wydawnictwo GAD).
Krzysztof Komendarek-Tymendorf - altowiolista-solista, kameralista, pedagog Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (dr hab. MBA). Należy do grona czołowych polskich altowiolistów swojego pokolenia. Doskonalił swoje umiejętności w klasie prof. W. Klosa i as. U. Schönauera na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu oraz jako gościnny student Swedish National Orchester Academy w Göteborgu. Tajemnice muzyki kameralnej zgłębiał ponadto u: V. Erben (Alban Berg Quartett), Apollon Musagète Quartett, Quatuor Ebène czy E. Feltz.
Jest współzałożycielem i kameralistą zespołu Duo del Gesù. Jako solista debiutował z Polską Filharmonią Kameralną Sopot, a jako kameralista z T. Wojnowiczem w Filharmonii Zielonogórskiej im. T. Bairda. Koncertował w roli solisty m.in. z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Narodowej, Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Filharmonią Dolnośląską, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Kaliskiej, Orkiestrą Opery Bałtyckiej, Capellą Bydgostiensis, Cappellą Gedanensis, Orkiestrą Sinfonietta Pomerania, Orkiestrą Kameralną Progress, Gdyńską Orkiestrą Symfoniczną czy Bałtycką Filharmonią Młodych. Występował ze znamienitymi artystami, jak Ch. Hartmann, A. Levitan, K. A. Kulka, T. Strahl, M. Smoczyński, B. Koziak, Mitch&Mitch, Zbigniew Wodecki, NeoQuartet, Jan Englert czy Daniel Olbrychski.
Jest laureatem prestiżowych międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów, nagród oraz stypendiów. W 2020 roku zadebiutował fonograficznie albumem pt. „ReVIOLAtion” (NAXOS RECORDS), a w 2021 roku zarejestrował CD pt. „Quantum of Silence” (ODRADEK RECORDS). Albumy otrzymały prestiżowe międzynarodowe i krajowe nagrody (m.in. Supersonic Pizzicato Award w Luksemburgu, 5 kamertonów w Diapason Magazine we Francji), wyróżnienia oraz nominacje.
W roku 2017 otrzymał odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, nagrodę okolicznościową od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a w 2022 został odznaczony Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.