Korzystasz z kultury? Wypełnij ankietę
Od kiedy organizatorzy “Kina na Szekspirowskim”, zainspirowani słynnymi projekcjami filmowymi „Rooftop cinema”, które odbywają się od wielu lat na dachach budynków Nowego Jorku, po raz pierwszy zaprosili mieszkańców i turystów na dach Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego - minęło pięć lat.
W tym roku obecność plenerowego kina w teatrze nie była pewna z powodu wciąż nękającej nas pandemii koronawirusa, ale w końcu decyzja zapadła - będzie Kino na Szekspirowskim.
- Mimo całej sytuacji pandemicznej ruszamy z pokazami kina na dachu Teatru Szekspirowskiego - potwierdza Anna Kądziela-Grubman, pomysłodawczyni cyklu filmowego ze Stowarzyszenia Kulturalnego Hamulec Bezpieczeństwa. - Wydarzenia plenerowe są uważane przez publiczność za bezpieczniejsze, więc okoliczności nam sprzyjają.
Zobaczymy dziesięć filmów. Program ułożono wg zasady wypracowanej w latach poprzednich - organizatorzy proponują widzom kino ambitne i intrygujące. Obejrzymy więc najciekawsze filmy z ubiegłych lat, które zdobywały nagrody i wyróżnienia na najważniejszych światowych festiwalach filmowych, takich jak Berlinale, Cannes czy Wenecja. Pojawią się też filmy o charakterze wielkomiejskim, których akcja rozgrywa się w zagranicznych metropoliach.
Konkurs dla młodzieży „Dziennik Anny Frank”. Stwórz bloga, opisz życie w czasie pandemii
Po raz pierwszy na dach teatru Szekspira będziemy się wspinać się w środę, 24 czerwca, aby sprawdzić czy „Parasite”, południowokoreańska tragikomedia w reżyserii Bonga Joon-ho z 2019 roku, wart jest Oscara. Krytycy twierdzą, że to mistrzowsko poprowadzona, trzymająca w napięciu opowieść obfitująca w nieoczekiwane zwroty akcji i szalone poczucie humoru. Jej bohaterami są ludzie, którzy w innych okolicznościach nie mieliby szans się spotkać, bo pochodzą z różnych klas społecznych, ale sytuacja zmusi ich do współpracy. Wymyślą więc przekręt doskonały. Ta projekcja jest szczególna - film zobaczymy wersji reżyserskiej i... czarno-białej.
A co z bezpieczeństwem?
- Będziemy grać w ścisłym reżimie sanitarnym, zgodnie z obowiązującymi wytycznymi - tłumaczy Kądziela-Grubmann. - Jesteśmy zmuszeni m.in. ograniczyć o połowę ilość widzów, a siedzenia rozstawiać z zachowaniem dystansu społecznego. Niemniej względy bezpieczeństwa są najważniejsze. Cieszymy się, że mamy w ogóle warunki zorganizowania tego kina i że będziemy mogli się spotkać z naszą publicznością i wspólnie oglądać filmy. Tęsknimy już za dobrym kinem.
Lato w teatrze - Wybrzeże i Opera zapraszają do sal, Miniatura wciąż online. A co z Szekspirowskim?
Ze względu na obostrzenia związane z pandemią wirusa liczba widzów nie może przekroczyć 150 osób, a bilety należy kupować wyłącznie online: http://kinonaszekspirowskim.pl/info/bilety/
Pokazy odbywają w środki i wybrane czwartki - od 24 czerwca do 27 sierpnia. Wszystkie projekcje rozpoczynają się o zmroku, o godz. 21.45 w czerwcu i w lipcu oraz o godz. 21.30 w sierpniu. W przypadku deszczu wybrany seans przekładany jest na inny termin.
Wiadomość z ostatniej chwili
W związku z dużym zainteresowaniem pokazami, organizatorzy uruchomili „drugą salę kinową” na parterze, na dziedzińcu teatru. Bilety na te miejsca będą dostępne po wyczerpaniu się puli podstawowej na górnym tarasie. Ale nawet takie poszerzenie widowni nie pozwoli już chętnym obejrzeć “Parasite”, ponieważ bilety na otwarcie - w środę, 24 czerwca - na górę i dół widowni są wyprzedane. Nie ma też biletów na taras na kolejną środę, 1 lipca, na film “Sokół z masłem orzechowym”. Można jeszcze kupić bilety na ten film na parter. Bilety na następne projekcje są jeszcze dostępne.
W programie zobaczymy pozycje doceniane i kino gatunkowe:
24 czerwca - “Parasite” – wersja reżyserska, czarno-biała, reż. Joon-ho Bong, Korea, 2019
1 lipca - „Sokół z masłem orzechowym”, reż. Tyler Nilson, USA, 2019
amerykańskie kino drogi, jeden z bardziej pozytywnych filmów roku, w którym Shia LaBeouf, Dakota Johnson oraz Zack Gottsagen podbili serca widzów i amerykańskich krytyków. Ciepła i pełna wzruszeń komedia zdobyła już dziesiątki wyróżnień na festiwalach filmowych, w tym Nagrodę Publiczności na SXSW Film Festival.
8 lipca - “O dziewczynie, która wraca nocą sama do domu”, reż. Ana Lily Amirpour, USA, 2014 - bardzo mocno stylizowana zabawa z filmowymi gatunkami od romansu po wampiryczny horror, który przypomina nieco „Tylko kochankowie przeżyją” Jima Jarmuscha. Film okrzyknięto jednym z najlepszych debiutów festiwalu SXSW.
16 lipca - “Wszyscy wiedzą”, reż. Asghar Farhadi, Hiszpania, 2018 - mistrzowski dramat Asghara Farhadiego z wielkimi kreacjami Penélope Cruz i Javiera Bardema. Reżyser mający na koncie już dwa Oscary (za filmy „Rozstanie” i „Klient”),
22 lipca - "Vox Lux" reż. Brady Corbet, USA, 2018, z fantastyczną kreacją Natalie Portman wcielającą się w rolę gwiazdy muzyki pop;
29 lipca - „Nędznicy” w reż. Ladja Ly, Francja, 2019 - jeden z najlepszych europejskich filmów minionego roku, prawdziwe odkrycie reżyserskie, nominowany do Oscara i Złotego Globu, zwycięzca Nagrody Jury w Cannes i laureat Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii Odkrycie Roku;
5 sierpnia - “Pechowi Szczęściarze”, reż. Sebastián Borensztein, Argentyna, Hiszpania, 2019 - komedia twórców przebojowych „Dzikich Historii”, zwariowana opowieść o mieszkańcach małej miejscowości, którzy postanawiają zrewolucjonizować swoje życie;
12 sierpnia - “Ból i blask”, reż. Pedro Almodovar, Hiszpania, 2019 - ostatnie dzieło hiszpańskiego reżysera Pedro Almodóvara, jednego z najwybitniejszych reżyserów światowego kina, który w opinii krytyki stworzył filmowe arcydzieło.
19 sierpnia - “Jak rozmawiać z dziewczynami na prywatkach”, reż. John Cameron Mitchell, USA - z Elle Fanning oraz Nicole Kidman w roli przybyszek z innego wymiaru w erze punka lat. 70
27 sierpnia - “Ostatnia miłość na Ziemi”, reż. David Mackenzie, Dania, Irlandia, Wielka Brytania - to film, który obejrzymy na zakończenie sezonu. Przepiękny miłosny dramat, który jest połączeniem zmysłowego romansu i kina katastroficznego. Eva Green i Ewan McGregor grają parę nieznajomych, którzy spotykają się przypadkowo i szaleńczo w sobie zakochują w obliczu tajemniczego zagrożenia i końca świata.
Bilety: 14 zł
Więcej informacji i zakup biletów www.KinoNaSzekspirowskim.pl
Projekt współfinansowany ze środków Miasta Gdańska. Partner główny: Gdański Teatr Szekspirowski.