Grand Prix i wyróżnienia
W kategorii “Ilustracja muzyczna” wygrała Oliwia Dziadul, która przyznała, że niedawno przeprowadziła się do Gdańska z innego zakątka Polski. To jej nowe miejsce do życia.
Natomiast w kategorii „Okładka płytowa” bezkonkurencyjny okazał się Przemysław Grzegorczyk, rodowity gdańszczanin. Oboje otrzymali nagrody finansowe w wysokości 10 tys. zł, ufundowane przez firmy Investing i LPP SA.
Jak podkreślali członkowie jury, wybór nie był prosty - na konkurs wpłynęło ponad 300 prac, zarówno z Polski, jak i zza granicy. Reprezentowały one różny poziom, ale też różne techniki, interpretacje. Dyskusje były więc gorące, a poza nagrodami Grand Prix, partnerzy konkursu postanowili wyróżnić kilka prac.
Do finału dostało się 30 propozycji - po 15 w każdej kategorii konkursowej.
Organizacja takiego konkursu to gdańska inicjatywa, której celem było połączenie świata muzyki i sztuk wizualnych - przywrócenie należnej rangi projektom graficznym towarzyszącym muzyce, a zarazem podkreślenie roli artystów, których twórczość wprowadza odbiorców w estetyczny wymiar dźwięku.
Wiatr od morza. Pomorskie Nagrody Literackie przyznane
Połączyć biznes ze sztuką
Podczas uroczystej gali, która odbyła się 17 października, w surowych wnętrzach Przestrzeni Sztuki WL4 Mleczny Piotr, dr inż. arch. Marek Barański, prorektor ds. kształcenia i współpracy dydaktycznej Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, podkreślał, iż konkurs ten jest przykładem łączenia - sztuki i biznesu, ale też artystów dojrzałych i takich, którzy są na początkowym etapie swojej ścieżki zawodowej.
- To także łączenie muzyki z grafiką, różnych technik i form ekspresji - wyliczał dr inż. arch. Marek Barański. - To wszystko jest niezwykle atrakcyjne. Działanie na styku różnych dyscyplin, obszarów i aspektów życia zawodowego - jestem przekonany - jest najciekawsze. A to dlatego, że jest źródłem satysfakcji i kreatywności, ale też pewnym stymulantem do wychodzenia ze strefy komfortu, otwierania oczu na inne perspektywy - dodał.
Biznes i turystyka widzą potencjał
W uroczystości uczestniczył prezes Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego (InvestGda), Paweł Orłowski.
- Nasza obecność tutaj jest w pełni uzasadniona, bo tu chodzi o powiązanie sztuki z biznesem, sztuki z gospodarką, a także o myślenie o przemyśle kreatywnym. Przede wszystkim jednak chodzi o kreatywność, czyli to, co budowało kiedyś, i buduje dzisiaj miasta - podkreślał prezes Paweł Orłowski.
Akademia Muzyczna. Nowy sezon - na start wieczór z jazzem
Potencjał turystyczny dostrzegł z kolei Łukasz Wysocki, prezes Gdańskiej Organizacji Turystycznej.
- Rozwój przemysłów kreatywnych, rozwój lokalnych artystów jest tym, czym dzisiaj chcemy zachęcać do odwiedzin w Gdańsku. Promocja, marketing miejsc poprzez sztukę powoduje, że budujemy autentyczność i kreatywność. Promujemy lokalność, a to jest coś, czego goście z kraju, ale też z zagranicy coraz mocniej szukają - podkreślał prezes Łukasz Wysocki.
Ciekawa wystawa do połowy listopada
Podczas piątkowej gali zaprezentowano wystawę 30 najlepszych projektów wyłonionych w konkursie, który był otwarty dla twórców z całego świata. Jej dopełnieniem jest - jedyna w swoim rodzaju - prezentacja prac legendarnych twórców okładek muzycznych: Rogera Deana i Dave’a McKeana, Drew Struzana, Storma Thorgersona, Aubrey’a Powella - artystów, których dzieła zdobiły albumy takich zespołów jak Pink Floyd, Led Zeppelin, Yes, Asia, Genesis, Black Sabbath, Dream Theater czy Tori Amos.
Wystawę można oglądać w “Mlecznym Piotrze” do 16 listopada. Będzie ona promowana także podczas festiwalu Inside Seaside.
- Organizatorzy konkursu: Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, Przestrzeń Sztuki WL4
- Partner strategiczny: InvestGDA - Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego
- Partnerzy: LPP SA, Investing, Stocznia Cesarska, Gdańska Organizacja Turystyczna
- Patronaty honorowe: Aleksandra Dulkiewicz - Prezydent Miasta Gdańska; prof. Ryszard Minkiewicz - Rektor Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku