Co obecnie dzieje się przy skrzyżowaniu ulic Czerskiej, Niepołomickiej i Starogardzkiej?
- Wykonano konstrukcję części nowego ronda wraz z chodnikiem i infrastrukturą rowerową. Na tym odcinku zakończono także prace sieciowe. Rozpoczęcie układania mas na tym fragmencie planowane jest do końca czerwca - informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje realizację tej inwestycji.
Na Oruni Górnej powstaje rondo turbinowe
Połączenie ulicy Czerskiej i Niepołomickiej z ulicą Starogardzką było dotychczas skrzyżowaniem zwykłym typu „T”. Od wielu lat dochodzi tu do zatorów w ruchu kołowym. Nowe rondo ma ułatwić poruszanie się zarówno kierowcom, jak i pieszym oraz rowerzystom. Będzie to rondo turbinowe - dwupasowe i trójwlotowe. Jezdnia będzie miała szerokość 10 m, pierścień wewnętrzny - szerokość 2 m, a największy promień zewnętrzny jezdni ronda wyniesie 25 m.
W ramach inwestycji przebudowany zostanie też 250-metrowy fragment ul. Starogardzkiej na odcinku od planowanego ronda do granic Gdańska. Na tym odcinku przebudowywano już sieci wodociągowe.
Powstaną też fragmenty ciągów pieszych i pieszo-rowerowych, a także ścieżek rowerowych. Nowe nawierzchnie jezdni będą bitumiczne, natomiast nawierzchnia ronda wykonana zostanie z szarej kostki kamiennej łupanej.
Nowe chodniki będą miały szerokość 2 - 3,5 m, a ciągi pieszo-rowerowe 2,5 - 4 m. Ścieżki rowerowe będą liczyć 1,5 - 2 m szerokości.
Wyłożenie projektu planu - rejon Maćkowy
Niezbędna budowa systemu odwodnienia na Oruni Górnej
Zanim rozpoczęto budowę ronda, wcześniej zbudowano podziemny system odwodnienia. W ramach inwestycji powstaną również tzw. rowy drogowe odparowujące oraz ogród deszczowy. Konieczna jest też budowa muru oporowego i przebudowa oświetlenia ulicznego na terenie całej inwestycji. Po zakończeniu prac budowlanych wykonawca nasadzi zieleń przydrożną w formie łąk kwietnych, a także drzewa i krzewy.
W pobliżu ronda zaprojektowano również ogród deszczowy wyposażony w przelew do kanalizacji deszczowej. W niecce pojawi się mieszanka traw oraz narzut kamienny - jako element ozdobny.
Inwestycja ta jest koordynowana przez dwie miejskie jednostki: Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska i spółkę Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna.
Umowę na realizację tej inwestycji podpisano z firmą Strabag Sp. z.o.o. Koszt prac wyniesie blisko 11 mln złotych.