Most w ciągu ul. Starogardzkiej to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji w tej części miasta. Obiekt, który funkcjonował a tym miejscu w ostatnich latach, był zbyt wąski, by jednocześnie mogły nim przejechać samochody z przeciwnych kierunków. Obowiązywał tu ruch wahadłowy, który był przyczyną sporych korków, głównie w godzinach szczytu.
W ubiegłym roku Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska rozstrzygnęła przetarg na budowę nowego mostu, a pierwsze prace rozpoczęły się w sierpniu.
- Aktualnie trwa tam montaż fundamentów przyczółka. Prowadzone są również prace remontowe dojazdu od Traktu św. Wojciecha. Na nowo układane jest okablowanie. Wykonawca przygotowuje się również do wbicia ścian stalowych fundamentów od strony Traktu św. Wojciecha – wylicza Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Zanim rozpoczęto budowę nowego obiektu rozebrać trzeba było dotychczasowy. W ostatnich tygodniach wykonawca rozpoczął z kolei pogrążanie ścianek szczelnych. Wykonano też wodociąg pod ul. Starogardzką na odcinku do ul. Nowiny.
W połowie stycznia br., z myślą o pieszych, otwarto tymczasową drewnianą kładkę, którą mogą bezpiecznie przedostać się na drugą stronę kanału Raduni. Została zamontowana na terenie budowy, za posesją przy ul. Nowiny 78. Wyznaczono też tymczasowe ciągi piesze, umożliwiające poruszanie się w czasie trwającej inwestycji.
Na początku stycznia br. wprowadzono też nową organizację ruchu kołowego. Ruch samochodów osobowych odbywa się obecnie ulicą Nowiny, natomiast włączenie się do lub z Traktu Św. Wojciecha jest możliwe na wysokości Parku Oruńskiego.
Nowy most powstaje dokładnie w tym samym miejscu, w którym znajdował się dotychczasowy, mocno już wysłużony. Powstanie tu przeprawa ramowa jednoprzęsłowa z ryglem w postaci pełnej płyty. Szerokość jezdni i geometria pobliskiego skrzyżowania zostanie tak zmieniona, by możliwy był tu dwukierunkowy ruch. Dzięki temu zlikwidowana zostanie funkcjonująca dotychczas sygnalizacja świetlna i ruch wahadłowy.
Oruński most łączy ul. Starogardzką z Traktem Św. Wojciecha, stanowiącym główny ciąg komunikacyjny w tej części miasta. W ramach inwestycji rozebrane zostaną m.in. istniejące mury oporowe i zbudowane nowe na dojeździe do mostu od strony ul. Trakt Św. Wojciecha. Poza tym umocniony zostanie Kanał Raduni na odcinku w bezpośrednim sąsiedztwie z przyczółkami nowego mostu, a także zlikwidowane otwarte koryto Potoku Maćkowy i przebudowany istniejący przepust.
Najbardziej pracochłonne będzie wzmacnianie nabrzeża, dlatego przewiduje się, że realizacja inwestycji potrwa około roku.
Zgodnie z założeniami, most usprawni ruch miejski w tej okolicy. Ruch wahadłowy powodował bowiem gigantyczne korki zarówno na ul. Starogardzkiej jak i na Trakcie Św. Wojciecha, przede wszystkim w godzinach porannych.
Nowy gdański obiekt wykonuje sopocka spółka Most, która wyceniła swoje prace na ponad 5,2 mln zł.
Przeczytaj także:
Orunia. Rozbiórka mostu na ul. Starogardzkiej. Którędy przejdą mieszkańcy?