Nowe tunele i przejazdy mają zastąpić istniejące kolizyjne przejazdy w poziomie torów. Zamiast nich mieszkańcy mają zyskać trzy bezpieczne przejścia podziemne pod torami wraz z dojściem do przystanków SKM i PKP.
- Bezkolizyjne przejścia na Oruni są konieczne, by zapewnić bezpieczeństwo gdańszczankom i gdańszczanom. Od lat zabiegamy o ich powstanie, by możliwe było komfortowe poruszanie się po dzielnicy. O tym, jak są potrzebne rozmawiałam z radnymi dzielnicy na grudniowym spotkaniu. Teraz mogę powiedzieć rozpoczynamy prace, Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłasza przetarg na zaprojektowanie trzech przejść przez tory, na które wszyscy czekamy – podkreśla Aleksandra Dulkiewicz, prezydent.
Dokumentacja projektowa dotyczyć będzie budowy trzech tuneli z przejściami dla pieszych oraz jednego bezkolizyjnego przejazdu dla samochodów. Pierwszy tunel dla pieszych powstanie w ciągu ul. Sandomierskiej. Budowę drugiego tunelu przewidziano w ciągu ul. Dworcowej i ul. Smętnej. Będzie on w przyszłości stanowił dojście na przystanek PKP Gdańsk – Orunia. Z kolei do stacji PKP Gdańsk – Lipce prowadziło będzie podziemne przejście dla pieszych w ciągu ul. Niegowskiej. Ponadto opracowanie ma ująć budowę bezkolizyjnego przejazdu dla aut pomiędzy ulicami Dworcowa/Smętna, a Niegowską. Ponadto projektant ma uwzględnić montaż monitoringu i elementów małej architektury.
Dokumentacja projektowa ma powstać do końca 2020 roku. Oferty złożone w przetargu poznamy pod koniec lutego. Zadanie koordynuje Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Zamówienie może być w przyszłości przewidziane do dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. Gdańsk będzie starał się o dofinansowanie tego projektu w ramach środków funduszu europejskiego CEF (Connecting Europe Facility) „Łącząc Europę”.