• Start
  • Wiadomości
  • Okrągły jubileusz SKM-ki. Dokładnie 70 lat temu rozpoczęły się pierwsze regularne kursy do...

Okrągły jubileusz SKM-ki. Dokładnie 70 lat temu rozpoczęły się pierwsze regularne kursy do Nowego Portu

4 marca 1951 roku po raz pierwszy po gdańskich torach pojechała kolejka elektryczna. Pierwszym kursem, który zapoczątkował stały rozkład, pasażerowie mogli dojechać z Gdańska Głównego do... Nowego Portu. Dziś kolej ta funkcjonująca jako spółka PKP SKM w Trójmieście przewozi rocznie 43 mln pasażerów.
04.03.2021
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Lata 50-te XX w. Pociąg elektryczny popularny modrak  stoi obok wiaduktu na ul. Uczniowskiej w Gdańsku Letnicy
Lata 50-te XX w. Pociąg elektryczny popularny "modrak" stoi obok wiaduktu na ul. Uczniowskiej w Gdańsku Letnicy
zdj. Zbigniew Kosycarz/KFP

 

Zapewne wielu mieszkańców Trójmiasta będzie zaskoczonych, ale to nie linia z Gdańska do Gdyni była pierwszym elektrycznym połączeniem aglomeracyjnym w Trójmieście. Najpierw było stałe połączenie na trasie Gdańsk Główny – Nowy Port. Próbną eksploatację tej linii rozpoczęto w styczniu 1951 r., rozkładowe pociągi na tej trasie (po ukończeniu prac montażowych w podstacji trakcyjnej Gdańsk Zaspa -Towarowa i przeszkoleniu odpowiedniej liczby maszynistów) uruchomiono właśnie 4 marca. Takie były powojenne prapoczątki kolei elektrycznej w Trójmieście. Od lat 90-tych XX w. kolej ta funkcjonuje pod nazwą Szybkiej Kolei Miejskiej (obecnie spółka PKP SKM w Trójmieście).

W 1951 r. linię do Nowego Portu o długości 6,7 km obsługiwało 7 pojazdów serii EW90. Zainstalowana sieć trakcyjna przygotowana była do przejścia na standardowe napięcie 3000 V. Do tego celu wykorzystywano prostowniki z niewykończonych w stoczniach gdańskich U-Bootów. Tymczasowa podstacja zasilania trakcji elektrycznej i elektrowozownia znajdowały się na stacji Gdańsk Zaspa -Towarowa.

Kolejne lata oznaczały dynamiczny rozwój kolejowego projektu. Sukcesywnie oddawano do użytku kolejne odcinki. W styczniu 1952 r. pociągi dojeżdżały już do Sopotu, a w lipcu do Gdyni Głównej. Pod koniec dekady liczba pasażerów SKM przekroczyła 50 mln. Słynne niebiesko-żółte wagony, nazywane przez mieszkańców „modrakami” stały się jednym z symboli Trójmiasta.

Kwiecień 1973 r. - stacja Gdańsk Przymorze. Zdobycie miejsca w zatłoczonej SKM-ce było nie lada wyzwaniem
Kwiecień 1973 r. - stacja Gdańsk Przymorze. Zdobycie miejsca w zatłoczonej SKM-ce było nie lada wyzwaniem
zdj. Zbigniew Kosycarz/KFP


Skąd pochodziły wagony? Ich historia jest bardzo ciekawa. Jednostki te przed II Wojną Światową obsługiwały berlińską kolej naziemną S-Bahn, która była dla Berlina tym, czym dla Trójmiasta jest dziś SKM. Były to zespoły trakcyjne EW 90, EW 91 i EW 92, dwuwagonowe z ponad 170 miejscami siedzącymi i 195 stojącymi. Zasilane były prądem stałym o napięciu 800V.

Maj 1972 r. SKM-ka na tle nowego osiedla Gdańsk Żabianka w kierunku Oliwy
Maj 1972 r. SKM-ka na tle nowego osiedla Gdańsk Żabianka
zdj. Zbigniew Kosycarz/KFP


Modraki woziły pasażerów do 1973 roku. Można je było zobaczyć jeszcze nawet w 1976 r., ale obsługę pasażerów przejęły już na dobre pociągi serii EN57 i EW58.

- Do dziś trzonem komunikacji w Trójmieście jest SKM. Mieszkańcy nawet jeśli jeżdżą samochodem lub rowerem często decydują się na korzystanie z kolei. W 2019 r pociągami SKM podróżowały łącznie 43 miliony osób i to przede wszystkim dzięki SKM-ce pomorskie jest województwem, którego mieszkańcy najchętniej w Polsce korzystają z kolei - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście.

Wrzesień 1975 r. Nowe wagony, które zastąpiły modraki  podczas kosmetyki
Wrzesień 1975 r. Nowe wagony, które zastąpiły "modraki" podczas kosmetyki
zdj. Zbigniew Kosycarz/KFP


Z biegiem lat linia do Nowego Portu stopniowo traciła na znaczeniu. Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska Brzeźna 24 czerwca 2005 roku. Linia ta została częściowo reaktywowana w 2012 r. Pociągi SKM kursowały wówczas na odcinku Gdańsk Główny – Gdańsk Stadion Expo, wożąc kibiców piłkarskich na mecze EURO 2012. Do dziś na tym odcinku pociągi kursują okazjonalnie, najczęściej wożąc kibiców na mecze gdańskiej Lechii.

 

 

TV

Po Wielkanocy zacznie jeździć autobus na wodór