Izabela Biała: - Jakie firmy najczęściej korzystały dotąd z kryzysowego doradztwa ekspertów? Które dziedziny cieszyły się największym zainteresowaniem?
Sara Miotk: - Dotąd najczęściej były to osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą oraz małe firmy. Często są to klienci, którzy muszą całkowicie przemodelować biznes, bo sposób w jaki działali do tej pory, nie pozwala im utrzymać siebie i rodziny.
Największym zainteresowaniem cieszy się tematyka modelu biznesowego w dobie pandemii, a także marketing (w tym social media czy też reklama), branding i komunikacja marki, pozyskiwanie środków finansowych, jak również możliwość korzystania z tarczy antykryzysowej.
A patrząc z perspektywy branży - czy któreś były dotąd wyraźnie bardziej reprezentowane wśród uczestników konsultacji?
- Zgłosiło się kilka osób z branży turystycznej, zarządzających hotelem czy też pracujących w marketingu. Od 4 maja hotele znów mogą być częściowo otwarte, myślę więc że problem utrzymania klientów w dobie epidemii będzie stopniowo malał.
Jest też spora reprezentacja młodych, poszukujących swojej drogi, firm programistycznych, które opracowały różnego rodzaju rozwiązania i chcą wykorzystać czas pandemii, by rozwijać te swoje produkty.
W jaki sposób przystąpić można do starterowego bezpłatnego doradztwa w wersji online?
- Jedynym warunkiem formalnym, jaki trzeba spełnić, by z niego skorzystać, jest prowadzenie działalności gospodarczej w województwie pomorskim. Współorganizatorem akcji jest Miasto Gdańsk, jesteśmy więc związani z Pomorzem.
Doradztwo odbywa się wyłącznie online, poprzez przystosowane do tego narzędzie. Uczestnicy nie muszą zakładać konta, wchodzą jedynie w link, który otrzymują drogą mailową.
Proces zgłoszenia jest bardzo prosty. Wystarczy wypełnić formularz dostępny na stronie i opisać problem, o jakim chciałoby się porozmawiać. Jeśli ktoś chce wybrać usługi konkretnego doradcy, możne wskazać go z nazwiska, jeśli nie - zaznacza opcję, w której to my, po analizie opisanego problemu, proponujemy danego eksperta. To właśnie z tej opcji chętniej korzystają przedsiębiorcy.
Bardzo ważne jest, aby dokładnie opisać o czym chcemy porozmawiać podczas spotkania online: im bardziej szczegółowy będzie zarys problemu, tym lepiej dopasujemy doradcę, a doradca będzie lepiej przygotowany do konsultacji.
Spotkania trwają 60 minut. Jeśli po tym czasie problem nie zostanie rozwiązany, albo pojawią się nowe pytania, przedsiębiorca może zgłosić chęć kolejnego spotkania, wybierając tego samego doradcę.
OGARNIJ KRYZYS – bezpłatne doradztwo online dla biznesu od Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER
Doradcy to ludzie, którzy prowadzą własne firmy, prawda?
- W większości tak, tylko jeden z ekspertów jest w zarządzie przedsiębiorstwa, nie jest jego właścicielem. Wszyscy doradcy to osoby z długoletnim doświadczeniem, praktycy biznesu, znam ich z wcześniejszej współpracy przy innych projektach i wybierałam ich z wewnętrzną pewnością, że będą potrafili pomóc ludziom.
Na czym polega ta pomoc? Czy przedsiębiorcy przedstawiają swoje problemy, a eksperci podają gotowe rozwiązania, czy jest to raczej dialog w ich poszukiwaniu?
- Zależy od problemu, z jakim zwraca się do nas przedsiębiorca. Głównym zadaniem doradcy jest nakierowanie klienta na odpowiednie tory, przekazanie mu wiedzy o tym, jak obecnie może działać aby "uratować swój biznes", co powinien zmienić lub ulepszyć, by biznes przynosił zysk lub utrzymał się na rynku. Wszyscy eksperci to osoby otwarte, kreatywne. Chodzi o to, by zaproponowały klientowi kilka pomysłów, skoro on sam najczęściej jest psychicznie zablokowany obecną trudną sytuacją gospodarczą.
Nasze doradztwo nie polega na przysłowiowym "poklepywaniu po plecach" i utwierdzaniu, że przedsiębiorca robi dobrze nie zmieniając obecnie niczego albo mówieniu, że jego firma czy pomysł odniesie sukces gdy czujemy, że powinien pójść w zupełnie inną stronę. Celem spotkań jest realna pomoc, jeśli więc ekspert widzi ryzyko porażki, otwarcie o tym informuje i proponuje inne rozwiązanie.
Wirtualne biuro w STARTERZE - realna alternatywa na prowadzenie działalności (nie tylko) podczas epidemii
Czy wciąż można zgłaszać się po pomoc do ekspertów projektu Ogarnij Kryzys? Czy limit miejsc, a może czasu trwania projektu - został już wyczerpany?
- Projekt kończy się w listopadzie bieżącego roku, liczba spotkań z przedsiębiorcami zaplanowana na ten czas to ok. 60, ale już dotąd odbyło się ich trzydzieści. Jeśli nadal cieszyć się będą taką popularnością, to będziemy rozważać - wspólnie z naszym partnerem – Miastem Gdańsk, przedłużenie doradztwa eksperckiego.
Prognozy epidemiologów wskazują, że mogą nas czekać nawroty współczesnej zarazy, powodów do rozmów o nowych strategiach biznesowych raczej więc nie zabraknie i de facto każda firma musi wyciągnąć swoje wnioski z tego, co się teraz dzieje, prawda?
- Z pewnością. Jestem szczególnie ciekawa, jaka przyszłość czeka pracę zdalną. Wiele osób podczas naszych konsultacji zastanawia się, w jaki sposób zorganizować pracę zdalną, szuka dobrych przykładów, narzędzi zarządzania nią.
Zastanawiam się, czy część firm nie podejmie z czasem decyzji o działalności zdalnej na stałe i nie zrezygnuje z biur. Dla takich firm STARTER ma w ofercie możliwość skorzystania z wirtualnego adresu.
Jakie nastroje mają Wasi rozmówcy?
- Nie spotkałam się dotąd z osobą, która byłaby totalnie negatywnie nastawiona. Klienci zwracają się po pomoc z optymistycznym nastawieniem, licząc że będzie lepiej i uda się znaleźć rozwiązanie.
I wiele z nich je znajduje, choćby fotografowie, którzy zaproponowali swoim odbiorcom vouchery na sesje zdjęciowe z późniejszym terminem realizacji. Dzięki temu udało im się trochę podratować budżety.
Osobom z mniej optymistycznym nastrojem oferujemy także coaching, w ramach którego coach pomaga “podreperować” samoocenę czy samopoczucie. Ku mojemu zdziwieniu, ta dziedzina cieszy się najmniejszym zainteresowaniem wśród odbiorców. Byłam przekonana, że przy izolacji w domach, taka forma wsparcia będzie ludziom bardzo potrzebna. Być może nie cieszy się popularnością dlatego, że jesteśmy instytucją kojarzoną z biznesem?
Po każdym doradztwie przeprowadzamy ankietę, w której sprawdzamy czy klient jest zadowolony z usługi. W zasadzie 100 proc. osób oceniła merytoryczną stronę spotkania z ekspertem bardzo pozytywnie, pojawiały się tylko małe uwagi dotyczące technicznej strony spotkania - wszyscy zadeklarowali, że będą polecać udział w projekcie.
Teraz pożyczka 5 tys. również dla samozatrudnionych. A oprócz tego: zniesienie bądź odroczenie płatności za czynsz, ochrona dla bezrobotnych, Gdański Fundusz Wydawniczy i wiele innych [WAŻNE, NOWE INFORMACJE]