- Absolwenci klasy o tym profilu będą znać podstawy ratowania życia człowieka w ostrych stanach, będą umieli udzielić pomocy przedmedycznej - mówi prof. Marcin Gruchała rektor Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. - Zyskają wiedzę na temat podstaw najczęstszych chorób człowieka, zasad ich leczenia. Poznają w stopniu rozszerzonym biologię i chemię. Oczywiście taka klasa nie będzie zamiennikiem studiów ratowniczych czy medycznych, ma dać młodemu człowiekowi wyobrażenie przyszłego zawodu. A zawody medyczne są trudne, związane ze stresem i odpowiedzialnością, warto więc wiedzieć jak wyglądają z bliska.
Nowa klasa o profilu ratownictwo medyczne powstanie dzięki współpracy Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i IV Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku. Program edukacyjny z zakresu ratownictwa medycznego szkoła przygotowała dzięki współpracy z dr. hab. Tomaszem Smiataczem prorektorem GUMed ds. studenckich i prof. Andrzejem Basińskim dziekanem Wydziału Nauki o Zdrowiu z Oddziałem Pielęgniarstwa i Instytutem Medycyny Morskiej i Tropikalnej.
W programie znajdzie się m.in szczegółowa wiedza z zakresu ratownictwa medycznego i innych nauk medycznych, wiedza z zakresu regulacji prawnych i norm etycznych odnoszących się do wykonywania zawodu ratownika medycznego. Uczniowie w ramach przedmiotów specjalistycznych będą mieli zajęcia z toksykologii, chorób wewnętrznych, podstaw etyki i psychologii, organizacji ochrony zdrowia. Od przyszłego roku szkolnego będą też brali udział w zajęciach dydaktycznych, konferencjach, seminariach, sympozjach i festiwalach nauki, w planach jest współpraca ze studenckimi medycznymi kołami naukowymi.
- Przez trzy lata nauki w tej klasie będzie trzysta godzin przedmiotów medycznych - dodaje Elżbieta Januszewska dyrektor IV LO w Gdańsku. - To szansa na zdobycie naprawdę rzetelnych podstaw i ich wykorzystania. Oczywiście przez trzy lata uczeń może zmienić decyzję i oczekiwania, a nawet stwierdzić że to zupełnie nie ten profil, ale taka wiedza też jest potrzebna.
Magdzie Osowskiej, uczennicy prowadzonej już w szkole klasy II A straży granicznej nauka w sprofilowanej klasie przyda się w przyszłości:
- Mamy zajęcia z funkcjonariuszami służby celnej - mówi Magda. - Uczymy się technik taktyki interwencji, technik kondycyjnych, prawodawstwa, psychologii, mamy też dodatkowe lekcje wychowania fizycznego. Interesuje mnie to, wybór tej klasy jest dla mnie sensowny, bo zamierzam pracować w służbach celnych.
- Od 15 do 20 proc. uczniów wybiera dokładnie ten kierunek, w jakim sprofilowana jest klasa, w której się uczą - dodaje Ewa Szwejkowska nauczycielka chemii, przyszła opiekunka klasy ratownictwa medycznego. - Uczniowie idą np. do szkół policyjnych, więc oferta profilowania klas w naszej szkole wydaje się sensowna i przydatna uczniom, a o to przecież chodzi.