• Start
  • Wiadomości
  • Normalny bilet na komunikację miejską za 4,80 zł. Można taniej 

Od 1 czerwca normalny bilet na komunikację miejską za 4,80 zł. Można też jeździć dużo taniej 

Tę podwyżkę cen biletów wymusił drastyczny wzrost cen paliw (+33%), energii elektrycznej (+37%) oraz rekordowa inflacja. Jednorazowy bilet kosztuje już nie 3,80 zł, ale 4,80 i uprawnia do 75-minutowego przejazdu z przesiadkami. Można taniej? Jasne, że tak - wystarczy kupić bilet miesięczny, by uśredniona cena za pojedynczy przejazd była dużo niższa.
01.06.2022
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

 

Dwa tramwaje jadące na jednym torze, jeden za drugim. Oba dzieli dystans ponad 100 metrów. Jadą w kierunku widza, nieco w stronę lewego marginesu zdjęcia. Po prawej widać przechodzące osoby. Letnia pora, zielone drzewa
Można płacić za jednorazowy bilet 4 zł 80 gr. Lepiej jednak kupić bilet miesięczny za 109 zł, wówczas cena każdej podróży komunikacją miejską jest relatywnie niższa - przy 60 podróżach w miesiącu średnio zapłacimy 1 zł 81 gr
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Bilety jednorazowe i miesięczne - porównanie

Wzrost ceny zwykłych biletów normalnych wynosi 26,3 proc. (z 3 zł 80 gr na 4 zł 80 gr). 

Bilety miesięczne od 1 czerwca też drożeją, ale o 10,1 proc. (z 99 na 109 zł). Za te pieniądze można jeździć bez ograniczeń we wszystkie dni, zarówno powszednie, jak i weekendowe, a także świąteczne. Bilet miesięczny uprawnia do korzystania z tramwajów, miejskich autobusów, a także z pociągów SKM i PKM w granicach Gdańska. 

Ekologiczne, komfortowe, o dużym zasięgu - 18 autobusów elektrycznych dołączy do floty GAiT

Bilety miesięczne - realna korzyść

- Bilet miesięczny naprawdę się opłaca - mówi Dagmara Szajda, rzeczniczka prasowa Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Jeśli potrzebujesz skasować dwa bilety dziennie, to już w 12. dniu suma wydatków na zwykłe bilety wyniesie 115 zł i 20 groszy. 

Policzmy. Przy założeniu, że ktoś korzysta z komunikacji miejskiej średnio dwa razy dziennie (wyjazd - powrót) kasowanie jednorazowych biletów daje kwotę 288 zł (60 biletów jednorazowych x 4,80 zł). Bilet miesięczny to 109 zł i komfort dla właściciela, który nie musi fatygować się do kasownika.

Okazuje się, że jeśli posiadacz biletu miesięcznego odbędzie w tym okresie 60 podróży, to za każdą z nich zapłaci nie 4,80 zł, lecz 1,81 zł. Jeśli jest to 70 podróży w miesiącu, średnia cena każdej z nich wyniesie 1,55 zł. Im więcej, tym taniej.

Budowa Nowej Warszawskiej. Zobacz postępy. Przelecieliśmy dronem nad całą inwestycją

Bilety jednorazowe - co nam dają?

Nowe ceny biletów od 1 czerwca 2022 r. obowiązują we wszystkich gminach skupionych w  Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej. Przy okazji uproszczono taryfę. 

Na przykładzie Gdańska:

  • Bilet jednorazowy jest jednocześnie biletem czasowym przesiadkowym. Od 1 czerwca nie ma już innych biletów jednorazowych, niż bilet na 75 minut. W tym czasie możemy przesiadać się dowolną liczbę razy (tramwaj, autobus, dzienny czy nocny - obojętne). Wszystko to za cenę 4,80. Bilet ulgowy kosztuje 2,40 zł.
  • Jeśli jedziemy z takim biletem bez przesiadki, podróż może trwać więcej niż 75 minut (nocna linia autobusowa N1). 
  • W sprzedaży są jednorazowe bilety 24-godzinne. Kosztują teraz 18 zł (ulgowy - 9 zł).
Jak podkreśla dyrektor Sebastian Zomkowski, w Gdańsku w latach 2016-17 dochody ze sprzedaży biletów komunikacji miejskiej pokrywały 50 proc. kosztów pracy przewozowej gdańskiej komunikacji, a w roku 2020 było to już tylko 21 procent
Jak podkreśla dyrektor Sebastian Zomkowski, w Gdańsku w latach 2016-17 dochody ze sprzedaży biletów komunikacji miejskiej pokrywały 50 proc. kosztów pracy przewozowej gdańskiej komunikacji, a w roku 2020 było to już tylko 21 procent
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Starych biletów nie wyrzucaj 

Jeżeli ktoś ma zapas biletów z ceną sprzed 1 czerwca, nie ma powodów, by się stresować. Te bilety są nadal ważne - wystarczy zaopatrzyć się w tzw. „dokładki”, które dostosują cenę do nowych wymogów. Można je nabyć w Punktach Obsługi Klienta ZTM w Gdańsku oraz biletomatach. Dostępne są bilety dokładkowe za 20 gr, 40 gr, 50 gr, 1 zł i 2 zł. 

Przykłady: 

  • jeśli został nam bilet za 4,40 zł, kupujemy “dokładkę” za 40 gr i mamy aktualny bilet za 4,80 zł
  • jeśli mamy bilet za 3,80 zł, potrzebujemy „dokładki” za 1 zł 
  • podobnie ze starym biletem 24-godzinnym za 14 zł (normalny) - nabywamy dokładkę za 4 zł

Bilety miesięczne - zasady bez zmian

Zakup “dokładki“ obowiązuje jedynie w przypadku biletów jednorazowych ze starymi cenami. 

Co z biletami miesięcznymi? Tutaj nie ma potrzeby kupowania biletów dokładkowych. Mechanizm jest prosty - nabyty w maju bilet miesięczny kończy się odpowiedniego dnia czerwca. Przykład:

  • bilet miesięczny opłacony 16 maja za 99 zł jest ważny do 15 czerwca. Dopiero jego przedłużenie wymaga zapłaty nowej ceny 109 zł.
Biletów ze starą ceną pod żadnym pozorem nie wyrzucać! Wystarczy kupić bilet dokładkowy i możemy jechać
Biletów ze starą ceną pod żadnym pozorem nie wyrzucać! Wystarczy kupić bilet dokładkowy i możemy jechać
Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

Ciągły rozwój, dobre rozwiązania

Inwestować będziemy cały czas w nowy tabor i nowe linie, nie chcemy ciąć kursów, nadal będzie obowiązywał wspólny bilet na autobus, tramwaj i kolej w granicach Gdańska - mówi Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. - To niezwykle atrakcyjna oferta obowiązująca już od ponad dwóch lat. Przypomnę, że w marcu 2020 r. wprowadzona została możliwość podróżowania pociągami SKM i POLREGIO na obszarze Miasta Gdańska na podstawie ważnego imiennego biletu okresowego ZTM zakodowanego na Karcie Mieszkańca bez ponoszenia dodatkowych kosztów- mówi Zomkowski.

Powody zmian dobrze znane 

O tym, że 1 czerwca nastąpi regulacja cen biletów i zmiana taryf komunikacji miejskiej wiadomo było od 31 marca br., kiedy to Rada Miasta Gdańska zatwierdziła takie rozwiązania na podstawie rekomendacji Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej. 

Bilet na cały miesiąc za 109 zł. Od czerwca nowe taryfy w gdańskich autobusach i tramwajach

Powody to drastyczny wzrostem cen paliw (+33%), energii elektrycznej (+37%) oraz rekordowa inflacja. Jak podkreśla dyrektor Sebastian Zomkowski, w Gdańsku w latach 2016-17 dochody ze sprzedaży biletów komunikacji miejskiej pokrywały 50 proc. kosztów pracy przewozowej gdańskiej komunikacji, a w roku 2020 było to już tylko 21 proc.

Z badań wynika, że dla gdańszczanek i gdańszczan priorytetem jest nie cena biletów, lecz jakość komunikacji, np. częstotliwość, nowe połączenia, wysoki poziom jakości taboru
Z badań wynika, że dla gdańszczanek i gdańszczan priorytetem jest nie cena biletów, lecz jakość komunikacji, np. częstotliwość, nowe połączenia, wysoki poziom jakości taboru
Jerzy Pinkas/www,gdansk.pl

Komunikacja miejska zdaniem mieszkańców

Szefostwo ZTM podkreśla, że wszystkie dotychczasowe badania preferencji i zachowań komunikacyjnych pasażerów pokazują, co jest dla gdańszczanek i gdańszczan priorytetem:

  • na pierwszym miejscu znajduje się nie cena biletów, lecz jakość komunikacji, np. częstotliwość, nowe połączenia, wysoki poziom jakości taboru.

Warto zauważyć, że w Gdańsku bardzo wiele osób - w tym uczniowie szkół - jest uprawnionych do bezpłatnych przejazdów. Wg danych za 2021 rok było to 34,5% pasażerów. 

Budowa Nowej Warszawskiej. Nowe perony tramwajowe na starej pętli autobusowej

Linie międzygminne - bez karnetów

Do końca maja w autobusach na niektórych liniach (głównie międzygminnych) sprzedawane były karnety biletowe. Od 1 czerwca karnetów już nie kupimy. Jedynie za odliczoną kwotę dostępne będą jednorazowe bilety za: 4,80 zł, 2, 40 zł oraz 24-godzinne za 18 zł i 9 zł.   

Ta zmiana dotyczy autobusów linii: 107, 117, 122, 126, 132, 143, 171, 174, 200, 205, 207, 232, 255, 256, 607, N5.

TV

MEVO rozkręca wiosnę. Wsiadaj i jedź: do pracy, na uczelnię, na plażę