Autobusy o dużym zasięgu
Wyłonione w przetargu autobusy charakteryzować mają się jak największym zasięgiem oraz jak największą pojemnością baterii. Pojazdy obsługiwać mają gdańskie linie bez konieczności ładowania ich na terenie miasta podczas realizacji kursów. Ładowane będą na terenie zajezdni.
- Takie rozwiązanie, na taką skalę, wprowadzamy jako pierwsze duże miasto w Polsce. Dzięki przyjętemu rozwiązaniu nie ma konieczności budowania kosztownej infrastruktury na terenie miasta - zaznacza prezes GAiT Maciej Lisicki. - W tym roku ogłosimy także przetarg na stację ładowania pojazdów elektrycznych o dużej mocy, która zlokalizowana będzie na zajezdni autobusowej. Stacja posiadać będzie 18 punktów ładowania. Liczba punktów do ładowania będzie sukcesywnie zwiększana według potrzeb. Pojazdy podczas nocnego ładowania będą także prekondycjonowane, oznacza to, że już momencie wyjazdu pojazdów z zajezdni na trasy docelowa będzie temperatura panująca w przestrzeni pasażerskiej w zależności od warunków atmosferycznych.
Komfortowe i bezpieczne
Zgodnie ze standardami obowiązującymi w gdańskiej komunikacji miejskiej, nowe pojazdy, podobnie jak te już posiadane przez GAiT, przystosowane mają być do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. W autobusach znajdować ma się wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego oraz platforma umożliwiające wjazd wózka. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących - wszystkie kolumny i poręcze wykonane mają być w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille`a. W pojazdach znajdować mają się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.
Do dyspozycji pasażerów mają być wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu. Pojazdy wyposażone mają być w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej, w tym częstego otwierania drzwi. Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane mają być w wysokiej jakości technologii LED. W technologii LED ma być także oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. W pojazdach zamontowane mają zostać także gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Pojazdy wyposażone mają być również w system liczenia pasażerów.
Pierwsze elektryczne autobusy jeszcze w tym roku
18 autobusów do gdańskiej floty dołączy już w przyszłym roku. Natomiast jeszcze w tym roku do Gdańska dotrą trzy autobusy elektryczne typu mini Karsan Jest Electric, które obsługiwać będą obszar Starego i Głównego Miasta. Wraz z nowymi autobusami dostarczone zostaną trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej.
- Nowe elektryczne pojazdy, zarówno autobusy typu mini, jak i autobusy standardowe oraz przegubowe, które dołączą do floty GAiT, wyposażone będą w zaawansowane systemy bezpieczeństwa - system awaryjnego autonomicznego hamowania przez pojazd przy wykryciu przeszkody oraz asystenta "martwego pola", który informował i ostrzegał będzie kierowcę o obecności przeszkody w "martwym polu" - mówi prezes GAiT.