Jak będą wyglądać nowe składy na pomorskich torach?
Zakupionych zostanie 31 nowoczesnych pojazdów, w tym:
20 trzyczłonowych z przeznaczeniem na trasę Gdańsk-Śródmieście - Wejherowo
- liczba pasażerów – ok. 500
- przystosowanie do przewozu osób niepełnosprawnych i rowerów
- pełna klimatyzacja
- wyposażenie w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa i informacji pasażerskiej
11 czteroczłonowych przeznaczonych na trasy regionalne
- liczba pasażerów - ok. 450 pasażerów
- przystosowanie do przewozu osób niepełnosprawnych i rowerów
- pełna klimatyzacja
- wyposażenie w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa i informacji pasażerskiej
- przystosowanie do obsługi wszystkich zelektryfikowanych linii w regionie
Tabor przeznaczony do ruchu aglomeracyjnego, czyli na trasę Gdańsk-Śródmieście - Wejherowo będzie miał większą liczbą par drzwi (trzy zamiast dwóch na człon). Dzięki temu wymiana podróżnych na stacjach będzie dużo sprawniejsza.
Wszystkie zakupione składy będą klimatyzowane i wyposażone w monitoring. Na pokładzie będą zainstalowane wyświetlacze z pełną informacją dla pasażerów. Składy będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, będą także stojaki na rowery.
Największy taki zakup
Zamówienie nowych pojazdów jest największym w dotychczasowej historii pomorskiego samorządu pod względem liczby oraz wartości kontraktu. To również historyczna zmiana w budżecie naszego województwa. Pomorscy radni podczas sesji sejmiku 27 marca 2023 zdecydowali o zmianach w budżecie i Wieloletniej Prognozie Finansowej umożliwiających realizację projektu taborowego o wartości ponad miliarda złotych. Część tej kwoty - 422 miliony 259 tys. zł -to wkład własny zabezpieczony w budżecie samorządu województwa. Pozostałe środki to dotacje unijne (POiŚ - 132 608 000 zł, FEP - 558 160 000 zł). Warto podkreślić, że radni byli w tej kwestii jednomyślni.
Jeden zakup, dwie umowy
Na historyczny zakup składają się dwie umowy: pierwsza z nich to umowa ze spółką NEWAG S.A. dotycząca wykorzystania pełnej opcji na zakup 31 pojazdów kolejowych. Druga to porozumienie ze spółką PKP SKM w Trójmieście dotycząca wspólnego wykorzystania unijnego dofinansowania, które zostanie wykorzystane na zakup 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz sprzętu do utrzymania tych pojazdów. Beneficjentem tej umowy jest spółka PKP SKM w Trójmieście, a podmiotem upoważnionym do ponoszenia wydatków – województwo pomorskie. Właścicielem dwóch pojazdów oraz urządzeń do utrzymania taboru będzie przewoźnik, pozostałe 8 pojazdów będzie własnością Województwa.
Łączna wartość unijnego dofinansowania (POiŚ) to ok. 150 000 000 zł.
Realizacja tych umów pozwoli na znaczącą poprawę jakości przewozów kolejowych w województwie pomorskim, które szczyci się największym wskaźnikiem kolei w Polsce (26,1 przejazdów na mieszkańca rocznie).
- W 2022 r. przewoźnicy kolejowi w Pomorskiem przewieźli 57,862 mln pasażerów. Większość z nich to pasażerowie PKP SKM w Trójmieście (43,58 mln pasażerów). W tym roku istnieje szansa na przekroczenie 60 mln pasażerów. Nastąpił więc czas na poprawę jakości taboru, zarówno na liniach regionalnych, jak również na linii kolejowej, która stanowi kręgosłup transportowy metropolii - mówił Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Pierwsze pojazdy jeszcze w tym roku
Przypomnijmy: 23 sierpnia ubiegłego roku pomorski samorząd podpisał umowę z firmą NEWAG S.A. na zakup 11 regionalnych i 20 aglomeracyjnych pojazdów kolejowych.
- Mogę zapewnić, że pierwsze osiem pojazdów dostarczymy do grudnia bieżącego roku, a kolejne postaramy się wyprodukować tak szybko, jak to będzie możliwe - deklarował podczas sesji sejmiku Zbigniew Konieczek, prezes zarządu NEWAG S.A.
- Cieszę się, że wspólnie z samorządem województwa będziemy mogli wykorzystać zapewnione przez PKP SKM już w 2018 r. unijne dofinansowanie. Niemal połowa naszego taboru to kilkudziesięcioletnie pojazdy, które, chociaż dobrze utrzymane, nie przystają już do współczesnych wymagań. Nowe pojazdy to także zmiana jakościowa dla naszych pracowników, którzy będą obsługiwać i serwisować te pojazdy. Nowy tabor to nie tylko wygodniejsze podróże naszych pasażerów. Prowadzone przez PKP SKM modernizacje linii kolejowej nr 250 (Gdańsk – Śródmieście – Rumia) m.in. budowa dwukierunkowej, samoczynnej blokady liniowej, montaż nowych przejść rozjazdowych oraz modernizacje przystanków PKP SKM, a także nowy i zmodernizowany tabor docelowo pozwolą na zwiększenie prędkości pociągów i skrócenie czasu przejazdów – powiedział Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM Sp. z o.o.
za pomorskie.eu