Nowi operatorzy w usługach przewozowych Gdańska

Już w 2026 roku na ulice Gdańska i okolic wyjedzie aż 40 nowych pojazdów, w tym 13 elektrycznych. To za sprawą nowego kontraktu na usługi przewozowe. W środę, 20 listopada, władze miasta podpisały umowę w zakresie autobusowego lokalnego transportu zbiorowego. Dzięki nowym operatorom – PKS Gdańsk Sp. z o.o. oraz Relobus Transport Polska Sp. z o.o. – komunikacja publiczna w Gdańsku i sąsiednich gminach zyska nowoczesne oblicze.
20.11.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Czterech mężczyzn w garniturach stoi obok siebie. W dłoniach przed sobą trzymają kartki
Umowę w zakresie autobusowego lokalnego transportu zbiorowego podpisali (od lewej): Tomasz Rochowicz - prezes Relobus Transport Polska Sp. z o.o, Piotr Borawski - zastępca prezydent Gdańska, Łukasz Kłos - dyrektor ZTM w Gdańsku i Rafał Goll - prezes zarządu PKS Gdańsk
fot. Grzegorz Mehring / www.gdansk.pl

Komfort i ekologia na wyciągnięcie ręki

- Podpisane umowy to kolejny krok w stronę nowoczesnej i ekologicznej komunikacji publicznej. Już w 2026 roku mieszkańcy Gdańska i okolic będą mogli korzystać z nowego taboru obsługiwanego przez naszych operatorów, który nie tylko zwiększy komfort podróży, ale także przyczyni się do poprawy jakości powietrza w naszym regionie - mówi Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska ds. mobilności i bezpieczeństwa. - Dzięki współpracy z nowymi operatorami tworzymy transport przyjazny zarówno dla ludzi, jak i środowiska, realizując naszą wizję miasta przyszłości.

Nowy kontrakt oznacza znaczną modernizację floty autobusowej. Warunkiem ogłoszonego przez miasto przetargu były nowe pojazdy, które mają obsłużyć gdańskie linie. W związku z tym na ulice naszego miasta i jego okolice wyjedzie aż 40 nowych pojazdów, w tym 13 autobusów elektrycznych. Nowoczesne autobusy zapewnią mieszkańcom wyższy komfort podróży, a zastosowanie rozwiązań przyjaznych środowisku zmniejszy emisję spalin, wpisując się w proekologiczne cele miasta. Podpisana umowa wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku.

Podział zadań dla efektywności

Aby zapewnić najwyższą jakość usług, przetarg podzielono na dwie części:

  • Część 1: obejmuje północną część Gdańska oraz miasta sąsiednie, takie jak Gdynia i Sopot. Linie autobusowe nr 117, 122, 126, 143, 171 obsłuży PKS Gdańsk Sp. z o.o., wykorzystując flotę standardowych i przegubowych autobusów, w tym elektrycznych. Całkowita wartość umowy wynosi 251,3 mln zł brutto, z czego pakiet podstawowy opiewa na 220,4 mln zł brutto.
  • Część 2: obejmuje południową część Gdańska oraz gminy Pruszcz Gdański i Kolbudy. Linie autobusowe nr 107, 132, 156, 174 i inne obsłuży Relobus Transport Polska Sp. z o.o., także korzystając z nowoczesnych autobusów standardowych i przegubowych, w tym elektrycznych. Wartość tej części umowy to 336,7 mln zł brutto, z pakietem podstawowym wynoszącym 291,2 mln zł brutto.

Elastyczność i przyszłościowe rozwiązania

Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku zadbał o możliwość dostosowania usług do dynamicznych potrzeb mieszkańców. Dzięki tzw. prawu opcji, miasto będzie mogło zwiększyć liczbę kursów w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na komunikację publiczną. To elastyczne rozwiązanie gwarantuje jeszcze lepsze dopasowanie usług do potrzeb pasażerów.

Krok w stronę przyszłości

Podpisane umowy są dowodem na to, że Gdańsk konsekwentnie realizuje swoją wizję nowoczesnego, ekologicznego i przyjaznego mieszkańcom miasta. Dzięki współpracy z nowymi operatorami, codzienne podróże staną się bardziej komfortowe, a miasto zyska nową jakość w transporcie publicznym.

 

TV

Dolne Miasto rozświetla już dzielnicowa choinka