Droga rowerowa wydzielona z jezdni i odseparowana od samochodów
Dotychczas rowerzyści poruszający się ulicą Jana z Kolna i Marynarki Polskiej korzystali z ruchliwej jezdni lub decydowali się na jazdę chodnikiem wzdłuż torów tramwajowych, który nie jest dostosowany do ruchu rowerowego.
- Nowa trasa pozwoli na dużo bardziej komfortowe, a przede wszystkim bezpieczne korzystanie przez kierowców jednośladów z tego ciągu komunikacyjnego - mówi Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania. - Przygotowane rozwiązanie zakłada wyodrębnienie dwukierunkowej trasy rowerowej z jezdni zewnętrznego pasa ruchu w kierunku węzła Kliniczna. Zostanie ona odseparowana prefabrykowanymi azylami i słupkami.
Z Gdańska do Świbna - oficjalne otwarcie gdańskiego odcinka Wiślanej Trasy Rowerowej i EuroVelo 9
Wszystko dzięki umowie zawartej z prywatnym inwestorem
W ramach prac przy powstaniu drogi rowerowej zmodyfikowana zostanie również sygnalizacja świetlna. Zainstalowane zostaną sygnalizatory przeznaczone dla rowerzystów.
Budowa drogi rowerowej wzdłuż ulic Jana z Kolna i Marynarki Polskiej zrealizowana będzie w ramach umowy drogowej. Zawarta została zgodnie z art. 16 Ustawy o drogach publicznych z firmą Upside Property, inwestorem sąsiadujących z trasą rowerową budynków mieszkalno-biurowych. Wartość umowy to ponad 350 tys. zł. Nowa droga zostanie dowiązana do ukończonej w czerwcu ścieżki rowerowej prowadzącej od węzła Kliniczna do biurowca C200. Ten odcinek zrealizowany został przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska.
- Warto podkreślić, że prywatny inwestor realizujący to zadanie w sposób niestandardowy podszedł do planu mobilnościowego obsługi swojej inwestycji - zaznacza Tomasz Wawrzonek. - Wskazując na rozwój ruchu rowerowego w Gdańsku w swoich analizach podkreślał znacznie także tej formy transportu w obsłudze komunikacyjnej swojej inwestycji. Dlatego powołany zarządzeniem Prezydenta Miasta Gdańska zespół ds. art. 16 wskazał inwestorowi konieczność wykonania trasy rowerowej - dodaje dyrektor Wawrzonek.
Samochody wzdłuż drogi rowerowej mają jeździć wolniej
Nowa droga rowerowa wzbogaci sieć rowerową naszego miasta, który liczy obecnie 851,2 km.
- Trasa połączy Śródmieście Gdańska z miejscami zlokalizowanymi wzdłuż ul. Marynarki Polskiej, czy też na terenach przemysłowych wyspy Ostrów. Nie można także zapomnieć o intensywnie rozbudowującym się zespole biurowym wzdłuż ul. Marynarki Polskiej, dla którego pracowników nowa trasa ułatwiać będzie możliwość wyboru roweru jako środka transportu - podkreśla Tomasz Wawrzonek.
Śródmieście, Kokoszki, Przymorze. Gotowe nowe odcinki dróg rowerowych
Podczas prac związanych z budową drogi rowerowej jezdnia ul. Jana z Kolna i Marynarki Polskiej w relacji do Nowego Portu będzie zawężona. Jednocześnie na czas robót zmniejszona zostanie tam dopuszczalna prędkość do 40 km/h. Docelowo po realizacji drogi rowerowej prędkość dopuszczalna na tym odcinku ul. Marynarki Polskiej będzie wynosiła 50 km/h. Prace nie będą miały wpływu na funkcjonowanie komunikacji miejskiej.