Co ważne, spółka NDI, która jest wykonawcą robót, nie wystąpiła dotąd do DRMG z oficjalnym wnioskiem o zmianę terminu zakończenia prac drogowych. Oznacza to, że aktualnym, i obowiązującym, pozostaje termin, który wyznaczono na grudzień br.
- Niemniej jednak wykonawca sygnalizował, że z uwagi na konieczność przepięcia linii wysokiego napięcia, której przełożenie uzależnione jest od zewnętrznego operatora, mogą przedłużyć się prace na budowanej estakadzie - zaznacza Agnieszka Zakrzacka, kierownik Biura Komunikacji Społecznej w Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
By móc zmienić lokalizację słupa linii wysokiego napięcia, uruchomiona została cała formalna procedura. Uzyskać trzeba niezbędne uzgodnienia, co obecnie wstrzymuje realizację robót ziemnych na budowanym wiadukcie, a tym samym opóźnia wykonanie na nim prac związanych z układaniem warstw nawierzchni drogowej i torowej.
- Przeniesienie linii wysokiego napięcia jest obecnie procedowane i może nastąpić dopiero po zakończeniu uzgodnień ze spółką Energa Operator. Obecnie czekamy na ustalenie terminu, w którym możliwe będzie przełączenie linii. Przeniesienie linii wysokiego napięcia warunkuje zakończenie prac na estakadzie, a co za tym idzie i termin udostępnienia całego układu drogowego - zaznacza Agnieszka Zakrzacka. - Dodatkowo reżim technologiczny narzuca, aby niektóre roboty wykonywać tylko w określonych warunkach atmosferycznych, przy odpowiedniej temperaturze, dlatego też prace na estakadzie zakończone zostaną wiosną przyszłego roku - dodaje.
Budowa linii tramwajowej i nowej drogi, nazywanej roboczo Nową Bulońską Północną, to jedna z największych inwestycji realizowanych obecnie w Gdańsku. Jak zaznacza kierownik Zakrzacka, wykonawca robót realizuje prace zgodnie z określonymi w umowie terminami. Ten dotyczący zakończenia prac, zawarty w aneksie do umowy, został określony na maj 2020 roku.
- Dlatego nie możemy tu mówić o opóźnieniu, bo termin ten został już wcześniej wyznaczony w zawartym aneksie. Tam też jest wyznaczona data oddania do użytku linii tramwajowej i datę tę podtrzymujemy. W maju oddamy do użytku nową linię tramwajową, a układ drogowy będzie w głównej części przejezdny do końca roku 2019 - podkreśla Agnieszka Zakrzacka. - Trzeba też zauważyć, że część układu drogowego została oddana przed terminem, czyli dojazd do szkoły przy Jabłoniowej. Do końca tego roku przejedziemy również przez nowe odcinki w rejonie ulic: Myśliwska/Nowa Wołkowyska, Nowa Bulońska (planowane oddanie do użytkowania 30.11.2019) oraz odcinek pod trasą W-Z. Pozostałe układy drogowe (z wyłączeniem odcinka obiektu mostowego) będą przejezdne, ale z lokalnymi utrudnieniami.
Co obecnie dzieje się na placu budowy?
W poniedziałek, 21 października, ruch kołowy na fragmencie ul. Warszawskiej został przełożony na nowo wybudowany odcinek ul. Nowej Warszawskiej. Zmiana ta umożliwiła wykonanie ostatniej warstwy na nitce ul. Warszawskiej w kierunku Ujeściska.
Z kolei na zamkniętych odcinkach ulic Nowej Bulońskiej i Nowej Wołkowyskiej wykonywane są już prace wykończeniowe. Po ich zakończeniu rozpocznie się procedura odbiorowa.
Przypomnijmy: na tzw. Nowej Bulońskiej Północnej powstaje dwutorowa linia tramwajowa o długości 2,6 km, która będzie przedłużeniem istniejącej linii tramwajowej od skrzyżowania ul. Bulońskiej i Myśliwskiej w kierunku ul. Jabłoniowej. Na trasie przecinać będzie m.in. ulice Stolema i Kartuską, a kończyć się będzie na wysokości skrzyżowania z ul. Warszawską i Jabłoniową. Wzdłuż nowej trasy zaplanowano cztery przystanki komunikacji miejskiej: "Nowa Politechniczna", "Łabędzia", "Stolema", "Zabornia". Poza tym powstanie węzeł integracyjny tramwajowo – autobusowy, tzw. "Węzeł Ujeścisko", wraz z parkingiem dla samochodów osobowych i rowerów oraz węzeł przesiadkowy tramwajowo - autobusowy tzw. "Węzeł Zabornia".
Na przystankach tramwajowych oraz na węźle integracyjnym "Ujeścisko" zbudowane zostaną zadaszone parkingi rowerowe, a nad potokiem Siedleckim powstanie most (drogowy, tramwajowy).
Nowa Bulońska Północna będzie jezdnią dwukierunkową o szerokości siedmiu metrów, z jednostronnym chodnikiem. Na całej długości, czyli 2,7 km drogi, powstanie również droga rowerowa z infrastrukturą towarzyszącą.
Dodatkowo w ramach inwestycji realizowana jest budowa i przebudowa odcinków ulic powiązanych z Nową Bulońską Północną, w tym ulicy Myśliwskiej, Nowej Wołkowyskiej, Myśliwskiej Południowej, Stolema, Kartuskiej, Limbowej, a także łącznice węzła z ul. Armii Krajowej, tzw. Nową Warszawską i tzw. Nową Jabłoniową.
Inwestycja jest częścią opracowanego przez władze miasta Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014-2020. Projekt koordynuje Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm, którego liderem jest firma NDI S.A. z Sopotu.
Budowa Nowej Bulońskiej Północnej pochłonie niemal 192 mln zł. Inwestycja dofinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 - 2020. Dofinansowanie unijne wynosi 58,5 mln złotych.