Innowacyjny projekt, choć pomysł... sprzed wieków
Na budowie nowej linii tramwajowej w Gdańsku, wykonawca, czyli sopocka firma NDI rozpoczęła najważniejszy etap budowy nowego wiaduktu. Wstawiono już pierwsze przęsła o rozpiętości 20 metrów, wykonane z betonu zbrojonego.
- Montaż 40-tonowego elementu łuku jest osiągnięciem całego zespołu realizującego zadanie - podkreśla Sylwia Rogall, dyrektor projektu w NDI. - O ile na budowach mostowych takich elementów bywa zazwyczaj od kilku do kilkunastu, to na naszej gdańskiej estakadzie będzie ich aż 154.
Konstrukcja estakady została zaprojektowana przez inżynierów z NDI oraz Tymona Galewskiego, właściciela pracowni projektowej GTI Design z Gdańska. NDI zaproponowała budowę obiektu trwałego i korzystnego w utrzymaniu, a przy okazji oryginalnego w swojej formie. Mosty łukowe zasypane gruntem istnieją bowiem od czasów rzymskich i pozostają w eksploatacji nawet 2000 lat. Ze względu na podobieństwa do łuków rzymskich, inżynierowie nazwali budowany obiekt „Estakadą Wenecką”, ale w zupełnie nowatorskim wydaniu.
- Smukłość łuków, ich kształt i lokalizacja na proporcjonalnie bardzo wysokich podporach mają zdecydowanie nowoczesny wydźwięk i stanowią odświeżenie sprawdzonej klasyki z zastosowaniem współczesnych możliwości technicznych, szczególnie potężnych dźwigów i betonów o wysokiej wytrzymałości - wyjaśnia Tymon Galewski. - 20-metrowe prefabrykaty przęseł są w jednym kawałku montowane na podporach, dzięki czemu nie mają zamków do zalewania ani betonowych przegubów, a więc elementów konstrukcji w pierwszej kolejności ulegających degradacji. Pierwszy raz w Polsce zastosowano wieloprzęsłowy schemat łuków na kilkunastometrowych podporach - dodaje.
Kamil Czyżewski, dyrektor ds. Budownictwa Infrastrukturalnego w NDI, podkreśla, że przy realizacji estakady połączono wiele innowacyjnych rozwiązań, m.in. technologię betonowania, transportu oraz montażu.
- To skłoniło nas do zgłoszenia zastosowanego rozwiązania do rejestracji w Urzędzie Patentowym – informuje.
Zastosowanie konstrukcji łukowej zasypanej gruntem ma przełożyć się również na dobre wyciszenie ruchu pojazdów na obiekcie. Z kolei pod budowanym wiaduktem znajdują się tereny, które będzie można w przyszłości w atrakcyjny sposób zaaranżować do wszelkiego rodzaju rekreacji.
Zaawansowanie prac przy budowie Nowej Bulońskiej Północnej sięga 75 proc.
Praktycznie na całym odcinku ułożono warstwy bitumiczne jezdni i ścieżek rowerowych, chodniki a także (na 70 proc. zakresu) nawierzchnie torowe. Trwają roboty wykończeniowe oraz montaż elementów infrastruktury towarzyszącej, m.in. oświetlenia, trakcji tramwajowej, sygnalizacji świetlnej i ekranów akustycznych. W ramach inwestycji realizowane są także trzy obiekty kubaturowe – informuje Sylwia Rogall.
- W rok od rozpoczęcia budowy Nowej Bulońskiej Północnej, jednej z największych inwestycji prowadzonych obecnie na terenie Gdańska, widać ogromny postęp robót. Rośnie nam spektakularny obiekt, estakada, która stanowi niezbędny element tej trasy. Naszym założeniem było usprawnienie komunikacji pomiędzy południowymi dzielnicami Gdańska, a Pieckami - Migowem, Wrzeszczem i Śródmieściem. Nowa ulica i torowisko będą liczyć 2,7 km długości – przypomina Aleksandra Dulkiewicz, Prezydent Miasta Gdańska.
Po wakacjach nowo wybudowanymi odcinkami drogi
Po wakacjach NDI planuje przekazać do użytkowania nowobudowane odcinki trasy, m.in. odcinek od tzw. starej Bulońskiej do ul. Wołkowyskiej, odcinek Nowej Bulońskiej od skrzyżowania z Warszawską do ul. Jabłoniowej wraz z dojazdem do nowobudowanej szkoły, włącznie z udrożnieniem dojazdu z ul. Jabłoniowej do trasy W-Z.
- Przejezdność całego układu drogowego, na odcinku od ul. Myśliwskiej do ul. Jabłoniowej, planowana jest na koniec 2019 roku, natomiast tramwajem z Piecek-Migowa na Jasień będziemy mogli pojechać w połowie 2020 r. - informuje Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, koordynującej projekt.
Inwestycja jest częścią Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014-2020. Zadanie realizowane jest w ramach Gdańskiego Programu Komunikacji Miejskiej – GPKM etap IVa. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm, którego liderem jest firma NDI S.A. z Sopotu.
Wartość kontraktu wynosi 192 mln zł. Inwestycja dofinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 - 2020. Dofinansowanie unijne wynosi 58,5 mln złotych.