Northvolt: osiągnęliśmy kamień milowy w energetyce. Nowoczesne baterie mogą być produkowane w Gdańsku

Wprowadzamy baterie sodowo-jonowe o wydajności wynoszącej ponad 160 watogodzin na kilogram - ogłosiła szwedzka firma Northvolt, która na gdańskich Stogach wybudowała największą w Europie fabrykę magazynów energii. Nowe baterie być może będą produkowane właśnie w Gdańsku.
23.11.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Widok z góry: budynki fabryki, parking, po prawej ulica
Największa w Europie fabryka magazynów energii Northvoltu na gdańskich Stogach
fot. Piotr Wittman / www.gdansk.pl

Northvolt - firma przyszłości

Northvolt to europejski dostawca ogniw i systemów bateryjnych wytwarzanych w sposób zrównoważony dla środowiska. Szwedzka firma została założona w 2016 roku z misją budowy najbardziej zielonej baterii na świecie o minimalnym śladzie węglowym i najwyższych możliwościach recyklingu, aby zapewnić europejską transformację ku zdekarbonizowanej przyszłości.

Ogniwa bateryjne Northvolt są obecnie projektowane i opracowywane w Northvolt Labs w Västerås w Szwecji oraz w Northvolt Cuberg w San Leandro w Kalifornii w USA. W maju tego roku szwedzka firma na gdańskich Stogach ukończyła budowę największej w Europie fabryki magazynów energii.

W maju 2023 roku Northvolt zakończył budowę fabryki w Gdańsku

Nowe baterie, czyli kamień milowy

Teraz Northvolt ogłosił, że wprowadzi do produkcji baterie sodowo-jonowe o wydajności wynoszącej ponad 160 watogodzin na kilogram. To alternatywa dla stosowanych powszechnie akumulatorów litowo-jonowych.

– Świat pokładał duże nadzieje w bateriach sodowo-jonowych i z radością mogę poinformować, że opracowaliśmy technologię, która może te nadzieje urzeczywistnić – skomentował wyniki badań Peter Carlsson, dyrektor generalny i współzałożyciel firmy Northvolt.

 

Sodowo-jonowe, czyli bezpieczniejsze i tańsze

Naukowcy z Northvolta zaznaczają, że ogniwa sodowo-jonowe są bezpieczniejsze, tańsze i bardziej zielone niż konwencjonalne ogniwa zawierające nikiel, mangan i kobalt (NMC) lub fosforan żelaza (LFP). Opierają się na twardej anodzie węglowej i katodzie na bazie bieli pruskiej i nie zawierają litu, niklu, kobaltu i grafitu.

Jakie są plusy technologii sodowo-jonowej?

  • bezpieczeństwo w wysokich temperaturach
  • mniejszy wpływ na środowisko
  • lokalne pozyskiwanie materiałów
  • niski koszt i duża dostępność materiałów
  • możliwość wykorzystania doświadczeń Northvoltu przy wdrażaniu produkcji na masową skalę

Gdańska fabryka Northvolt ruszyła z produkcją. Firma zdobyła miliardy na dalszą ekspansję

Produkcja w Gdańsku?

Szwedzka firma informuje, że w pierwszej kolejności nowa technologia zostanie wykorzystana w magazynach energii. W przyszłości może znaleźć zastosowanie w elektromobilności, jako akumulatory w samochodach elektrycznych.  

Nowe nowoczesne baterie być może będą produkowane w Gdańsku.

– Wprowadzenie technologii sodowo-jonowej jest przełomowe dla działalności naszej firmy i ma szczególne znaczenie dla fabryki Northvolt w Gdańsku, która specjalizuje się w produkcji bateryjnych systemów magazynowania energii – mówi Robert Chryca-Gawrychowski, prezes Northvolt Poland.

 

TV

Nowe auta dla Straży Miejskiej