Jak powstają dziury w ulicach
Na powstawanie dziur w ulicach w naszym klimacie nie ma rady - asfalt w wysokich letnich temperaturach staje się miękki, zimą na skutek mrozów twardnieje, staje się kruchy i bardziej podatny na pęknięcia. Słota i śnieg wykańczają też blachy samochodów. O ile jednak auta przed korozją muszą chronić ich właściciele, o stan dróg musi dbać w mieście samorząd. Na kierowców i drogowców w naszej strefie klimatycznej czekają więc syzyfowe prace – ta robota nigdy się nie kończy.
Pozimowe naprawy nawierzchni ulic. Gdzie drogowcy pojawią się w tym tygodniu?
Główne drogi naprawione
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni (GZDiZ) rozpoczął remonty ulic 18 stycznia b. r. Prace rozpoczęły się od podstawowego układu drogowego. Minione dwa i pół miesiąca pozwoliły zrealizować niezbędny zakres na drogach głównych, po których porusza się komunikacja autobusowa, by zapewnić bezpieczeństwo i komfort pasażerów komunikacji miejskiej.
Jak informuje Patryk Rosiński, rzecznik GZDiZ, obecnie prowadzone są prace na drogach bardziej lokalnych oraz w miejscach nowo występujących ubytków (czasem także na głównym układzie drogowym). Dotychczas wykonano naprawy na ponad 200 ulicach, zużywając w tym celu około 2.200 ton asfaltu.
Zachować płynność ruchu
U kierowców poruszających się zimą po mieście można czasem zaobserwować dysonans poznawczy. Z jednej strony chcieliby, aby dziury w drogach były jak najszybciej łatane, z drugiej chcieliby uniknąć korków, powstających podczas prac remontowych na skutek zajęcia przez drogowców pasa ruchu.
Aby wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom, z uwagi na chęć zachowania sprawnej obsługi komunikacyjnej, GZDiZ prowadzi czasem prace nocą (np. na rondzie Wallenberga bądź na ul. Kartuskiej, przy przystanku Skrajna). Prace wykonywane są głównie od poniedziałku do piątku i rozpoczynają się po porannym szczycie komunikacyjnym. W celu zminimalizowania utrudnień w ruchu zlecane są również naprawy w soboty.
NASZ FILM Z POZIMOWEJ NAPRAWY ULIC, ZREALIZOWANY POD KONIEC LUTEGO:
Bieżące remonty
Naprawa drogowych ubytków to proces ciągły i całoroczny. Wynika on z występujących w danym momencie potrzeb. Obecnie siłą sześciu ekip drogowców prowadzone są działania na zdegradowanych nawierzchniach po okresie zimowym, który (patrząc na prognozy pogody) może jeszcze wpłynąć na stan nawierzchni. W późniejszym czasie prace remontowe będą prowadzone w miejscach, w których są one konieczne m.in. z uwagi na zużycie wbudowanego materiału.
- Statystycznie, przy założeniu głębokości ubytku na poziomie 10 cm, dziennie możemy naprawić około 200 m² nawierzchni. Warto jednak pamiętać, że występują różne głębokości ubytków i dzienny zakres napraw bywa różny. Średnio należy przyjąć, że 6 ekip dziennie, przy pełnym pakiecie zleceń wbudowuje około 50 ton asfaltu - mówi Patryk Rosiński z GZDiZ.
Z harmonogramem bieżących robót można zapoznać się na stronie GZDiZ. Jest on aktualizowany codziennie z jednodniowym wyprzedzeniem. Jak podkreśla Rosiński, harmonogram ma charakter elastyczny z uwagi na zmienne warunki pogodowe oraz możliwość pojawienia się ubytku w miejscu wymagającym pilnej naprawy, poza harmonogramem, w celu zachowania bezpieczeństwa ruchu.
Zgłoś dziurę w jezdni
Jeżeli chcemy zgłosić konieczność naprawy nawierzchni, należy skorzystać z Gdańskiego Centrum Kontaktu pod numerem 58 52 44 500, mailowo: kontakt@gdansk.gda.pl lub w aplikacji mobilnej dostępnej w sklepach Google Play i App Store pod nazwą „Gdańskie Centrum Kontaktu".