Koncerty w Teatrze Leśnym to cztery spotkania, cztery autorskie cykle i cztery zupełnie różne muzyczne światy. Ze sceny popłyną premierowe utwory wykonawców, którzy nie grali jeszcze w Polsce oraz wszelkiego rodzaju niepokorne dźwięki: od punkowo-rockowej energii, przez współczesną muzykę instrumentalną i jazzowe szaleństwo, po świeżą falę młodej sceny.
Kto zagra?
Freaky Jazz Night
To będzie wieczór spod znaku szeroko rozumianego jazzu. 21 sierpnia jeden z pierwszych koncertów w Polsce zagra austriackie trio East of Mozart. Tworzą je pianistka Johanna Schlömicher, perkusista Michael Prehofer oraz puzonista, wokalista i artysta dźwiękowy Stefan Krist. Muzycy od pięciu lat tworzą artystyczny apel o wolność sztuki. Ich muzyka jest jak emocjonalna opowieść - od delikatnego początku po żywiołowe, pełne ekspresji brzmienia. Improwizacje zespołu tworzą krajobrazy dźwiękowe pełne nieoczekiwanych zwrotów i głębokich wrażeń. Słychać tu echa dawnych pieśni, stukot bębnów, szept wokalu i wyłaniające się melodie - wszystko w nastrojowym, nieustannym dialogu.
Tuse pieje 765 lat. Mural znanego artysty na Jarmarku św. Dominika
Austriakom będzie towarzyszyć trio z Poznania - Głupi Komputer. Kolektyw Fetler, Karpiński i Królikowski wywodzą się z pozornie odrębnych środowisk: post-rockowego, klasycznego i jazzowego oraz akademickiego i kompozytorskiego. Połączenie tych światów przerodziło się w autorski tercet, którego muzyka to awangardowa imprezownia, ciężka elektronika, popowe ballady i drum’n’bass. Szaloną muzyczną wizję trio zamknęło na wydanej w tym roku płycie “Jazz not found” i konsekwentnie podbija serca publiczności - chociażby na poznańskim festiwalu Next Fest. W Gdańsku nie będzie inaczej.
Alternatywny las
Kolejny wieczór będzie prawdziwą lekcją z muzycznej historii Trójmiasta. Przede wszystkim za sprawą koncertu Dziady Kapitana Klossa - reaktywowanego po niemal 40 latach zespołu Olafa Deriglasoffa Dzieci Kapitana Klossa, jednego z kultowych przedstawicieli Gdańskiej Sceny Alternatywnej. Sądząc po sukcesie reaktywacji Kur Tymona Tymańskiego i Piotra Pawlaka (zespół po koncercie na festiwalu Inside Seaside ruszył w trasę koncertową, doczekał się filmu dokumentalnego i nagrywa w odświeżonym składzie nową płytę), to może być kolejny udany powrót trójmiejskiej legendy.
22 sierpnia zagra również ściśle związany z Wrzeszczem duet Nagrobki (Maciej Salamon i Adam Witkowski). Twórczość zespołu balansuje między muzyką, sztukami wizualnymi i refleksją o przemijaniu, śmierci i odchodzeniu. Duet tworzy również muzykę teatralną, a każdy ich koncert to połączenie muzyki, teatralnego performance’u, a czasem nawet stand-upu. Każde spotkanie z Nagrobkami to spotkanie niezapomniane.
Wieczór zakończy trójmiejski zespół Ferrules. W swoim brzmieniu korzysta z wpływów takich gatunków jak dream pop, shoegaze czy indie rock, nie ograniczając się do żadnej konwencji. W jego skład wchodzą: Jan Bogdziewicz, Kajetan Dulian, Pascal Buła, Marcel Kamiński i Ignacy Macikowski. W tym zestawieniu to przedstawiciele najmłodszego muzycznego pokolenia.
Młoda muzyka
Trzeciego festiwalowego dnia (23 sierpnia) na scenie amfiteatru pojawią się wciąż młodzi, ale już dobrze znani trójmiejskiej publiczności wykonawcy. Gościnnie wystąpi poznański duet Wczasy, ale tym razem w zupełnie nowej odsłonie. W Teatrze Leśnym zagra sześcioosobowy skład Wczasy Orkiestra. Ze sceny popłyną nowe aranżacje utworów z albumów „Zawody”, „To wszystko kiedyś minie” i EP-ki „Program”.
Grid kwitnie na stoczni. Miesiąc po otwarciu w ArtHubie twórczo wrze
Trójmiejską scenę będzie reprezentować tego dnia zespół Alfah Femmes promujący wydaną w tym roku płytę “Banned from Poland”. Zadebiutował płytą “No need to die” i przyciągnął uwagę nie tylko fanów alternatywy, a drugim krążkiem ugruntował pozycję wyjątkowo kreatywnego i intrygującego nadmorskiego składu. Alfah Femmes tworzą dobrze znani z tutejszej sceny muzycy: Zofia Bartoś, Przemysław Bartoś, Michał Jan Ciesielski, Tomasz Koper, Michał Wandzilak i Jakub Zwolan. Indie pop, nowa fala, jazz, dawka ciętego humoru i autoironii to ich znaki rozpoznawcze. Koncert w Teatrze Leśnym będzie rockandrollową jazdą bez trzymanki.
Ścieżki dźwiękowe
Serię koncertów 24 sierpnia zakończą znacznie łagodniejsze brzmienia. Zagrają BITOI, czyli "Bass Is The Original Instrument". To projekt muzyczny szwedzko-etiopskiego kompozytora i basisty Cassiusa Lamberta. W skład zespołu wchodzi chór trzech wokalistek (Alexandra Shabo, Lise Kroner i Anja Tietze Lahrmann) obok basu i elektroniki Lamberta. BITOI bada przecięcie gitary basowej i ludzkiego głosu, łącząc elementy tradycyjne z eksperymentalnymi.
Tego wieczora zagra również Olga Anna Markowska. To artystka interdyscyplinarna, kompozytorka i multiinstrumentalistka, której twórczość bada pamięć, tożsamość oraz relację człowieka z naturą. Jej praktyka dźwiękowa łączy ambient, muzykę dawną, minimalizm i awangardę, często zestawiając elektroniczne kompozycje z akustycznymi instrumentami, takimi jak wiolonczela czy cytra. Głęboko zakorzeniona zarówno w dźwięku, jak i obrazie, tworzy w różnych mediach, by oddać złożone stany emocjonalne i wielowarstwowe atmosfery.
Wszystkie koncerty w Teatrze Leśnym (ul. Jaśkowa Dolina 45) rozpoczynają się o godz. 20. Bilety w cenach: 40 zł w przedsprzedaży i 60 zł w dniu koncertu.