Niezwykła podróż morska
Barka, na której płynęły stalowe elementy, wypłynęła z Gdyni o godz. 10, a przed godz. 15 była już w Sobieszewie. Podczas transportu bardzo istotna była pogoda. Padało, ale na szczęście wiatr nie utrudniał żeglugi. Każde z ogromnych ruchomych przęseł waży ponad 300 ton. Ich rozpiętość wynosi 60 metrów. Umieszczono je na holowanej przez dwie jednostki barce, która jest w stanie przetransportować ładunek o wadze 8 tys. ton.
Zobacz relację wideo:
Przez ostatnie kilka miesięcy zwodzone elementy były magazynowane w Gdyni. Stąd, a dokładnie z terenu firmy Gafako, zwodzone elementy trafiły do Sobieszewa. Przed transportem do Gdańska przęsła zostały pokryte specjalną warstwą antykorozyjną. Na zwodzonych konstrukcjach zamontowana została już m.in. hydraulika, kolektor deszczowy, łożyska i skrzynki ryglowe. Gdy prace przy zabezpieczeniu konstrukcji zakończyły się, rozpoczęto układanie specjalnych szyn, które połączyły nabrzeże z barką, a następnie wsunięto ogromny ładunek na barkę.
Od poniedziałku montaż
Montaż zwodzonych przęseł rozpocznie się w poniedziałek, 16 lipca 2018 r. Do poniedziałku trwać będą prace przygotowawcze na komorach. Zamontowane zostaną m.in. siłowniki zwodzące konstrukcję. Operacja samego montażu przęseł będzie niezwykle widowiskowa. Będą one podnoszone na pontonie do góry - gdy znajdą się w docelowym miejscu - podstawa i przęsła zostaną niejako „przywiercone” specjalnymi szpilkami mocującymi.
– Pierwsze przęsło zostanie umieszczone na konstrukcji żelbetowej poprzez nasuwanie poprzeczne. Łożyska zostaną geodezyjnie, z ogromną precyzją, zamontowane w miejscu ciosów podłożyskowych i nastąpi zespolenie przęseł z „podstawą” poprzez szpilki mocujące – tłumaczy Maciej Stacewicz, kierownik budowy mostu w Sobieszewie. – Gdy konstrukcja będzie stateczna i odbalastowana, barka podpłynie do drugiej części mostu i rozpocznie się montaż drugiego przęsła – dodaje Stacewicz.
Jeśli warunki pogodowe będą dobre, operacja potrwa około dwóch tygodni – po tygodniu na jedno przęsło. Po zakończeniu montażu przęseł rozpocznie się montowanie automatyki mostu. Natomiast kolejny miesiąc potrwają próby i prace związane z uruchomieniem obiektu. Podpory dla konstrukcji mostu w Sobieszewie są już gotowe, podobnie jak przęsła dojazdowe. Zaawansowane są także prace związane z wykonaniem układu drogowego w pobliżu budowanego obiektu.
Pojedziemy w październiku
Most będzie przejezdny od początku października. Cała inwestycja potrwa natomiast do końca listopada. Uroczyste otwarcie planowane jest w stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości, dlatego most będzie nosił nazwę Mostu Niepodległości.
Most nad Martwą Wisłą ma zapewnić bezpieczne i stałe połączenie Wyspy Sobieszewskiej z lądem. Nowy most zwodzony ma mieć 173 metry długości, ze skrzydłami – 181,5 m. Czas otwierana wyniesie zaledwie 150 sekund, co znacznie usprawni dojazd na Wyspę Sobieszewską. Koszt inwestycji to ponad 59 mln złotych.
Czytaj też: Jest przełom przy budowie mostu w Sobieszewie. Miasto odzyskało przęsła od Vistalu