Realizowana na zlecenie Gminy Miasta Gdańska budowa mostu zwodzonego podzielona jest na trzy główne obszary. Pierwszy: obejmuje infrastrukturę zewnętrzną, czyli drogową oraz sieciowo-instalacyjną, drugi - związany jest z obsługą, czyli wykonaniem budynku sterowni odpowiedzialnej za obsługę mostu, a trzeci, najważniejszy i zarazem najtrudniejszy: obejmuje wszystkie prace prowadzone na wodzie, m.in. wykonanie podpór stałych oraz komór zawierających elementy hydrauliczne, które będą odpowiedzialne za podnoszenie części ruchomych mostu.
Zobacz inwestycję z lotu ptaka:
Wykonanie infrastruktury zewnętrznej na wyspie przebiega bez opóźnień. Zarówno roboty związane z instalacją sieciową, jak i umacnianiem nabrzeża zostały już zakończone – z wyjątkiem obszaru, który trzeba będzie wzmocnić po demontażu starego mostu pontonowego. Roboty związane z budową nowego układu drogowego również dobiegają końca. Bez opóźnień realizowany jest również drugi obszar związany z budową sterowni.
Najwięcej pracy wymaga obecnie realizacja trzeciego, najbardziej skomplikowanego obszaru budowy. Postęp w tym przypadku oceniany jest na około 70 proc. wykonania. Najtrudniejszym technologicznie etapem jest budowa dwóch komór znajdujących się na torze wodnym. To na nich będą osadzone sterowniki i siłowniki hydrauliczne odpowiedzialne za poruszanie elementami ruchomymi mostu. Co ważne, prac przy komorach nie można wykonywać jednocześnie. Dlatego wyznaczono tutaj trzy etapy - obecnie kończy się przygotowanie do pierwszego. W najbliższym czasie wylane zostaną ściany komory. Szacujemy, że montaż komór zakończy się pod koniec lutego, wówczas konstrukcja mostu gotowa będzie do posadowienia konstrukcji stalowej.
![Najintensywniejsze prace prowadzone są obecnie na torze wodnym Martwej Wisły](https://www.gdansk.pl/download/2017-12/100682.jpg)
Następnie na terenie budowy prowadzone będą prace wykończeniowe związane m.in. z montażem wyposażenia mostu (barierki, wpusty, dylatacje, instalacje elektryczne, teletechniczne i deszczowe na moście), a także wykonaniem robót drogowych na moście oraz ułożeniem ostatniej warstwy ścieralnej na całym odcinku drogowym. Po wykonaniu tzw. automatyki i sterowni mostu rozpocznie się przeprowadzenie prób i odbiorów mostu zwodzonego. Natomiast po udostępnieniu przejazdu przez nowy most zwodzony, wykonawca robót rozpocznie rozbiórkę starego mostu pontonowego z infrastrukturą drogową oraz przebudowę pozostałego po nim nabrzeża rzeki.
Koszt realizacji inwestycji to około 58 mln zł.
Wykonawca robót: Konsorcjum Firm: Lider- Metrostav a.s., Partner-VISTAL GDYNIA S.A.,, Partner- VISTAL INFRASTRUCTURE Sp. z o.o., Gdynia