Na Motławie dwa mosty zwodzone, jeden obrotowy
W 2017 roku uroczyście otwarto kładkę na Ołowiankę. Trzy lata później, w 2020 r., mieszkańcy i goście naszego miasta mogli oficjalnie przejść się po kładce obrotowej prowadzącej na Wyspę Spichrzów. Kolejną planowaną inwestycją była przebudowa Mostu Stągiewnego na zwodzony. Dzięki temu funkcjonować będzie mogła nowo wybudowana na Motławie marina.
Trwająca rewitalizacja Wyspy Spichrzów przyciąga w ten rejon miasta coraz więcej mieszkańców, ale i turystów. Chętnie i coraz częściej spędzamy wolny czas także na wodach Motławy, m.in. pływając na prywatnych łodziach czy w kajakach. W pobliżu Mostu Stągiewnego, patrząc w kierunku Dolnego Miasta, powstaje właśnie nowa przystań dla niedużych jednostek pływających. Dzięki przebudowie wspomnianego mostu, łodzie będą mogły swobodnie poruszać się w kierunku nowej mariny.
Udostępnienie Mostu Stągiewnego dla pieszych
Zmiany w ruchu w związku z przebudową Mostu Stągiewnego
Pierwsze prace na Moście Stągiewnym rozpoczęły się w październiku 2021 r. Został on wówczas całkowicie zamknięty dla ruchu pieszego i kołowego. Na skrzyżowaniu ulic Szopy/Szafarnia/Długie Ogrody wprowadzono tymczasową organizację ruchu. Dostęp dla ruchu samochodowego do Wyspy Spichrzów zorganizowano poprzez ulicę Chmielną. Natomiast dla pieszych i rowerzystów zbudowano tymczasową kładkę, którą zamontowano nad Motławą na filarach dawnego Mostu Matników (inaczej Rogoźników). Znajduje się ona ok 100 metrów na południe od Mostu Stagiewnego.
W sierpniu oficjalne otwarcie zwodzonego Mostu Stągiewnego
W marcu 2022 r. informowaliśmy o spektakularnym montażu przęsła dla nowej przeprawy zwodzonej, natomiast 5 lipca br. został on udostępniony dla mieszkańców i turystów.
Oficjalne otwarcie zmodernizowanej przeprawy, połączone ze zwodzeniem mostu, nastąpi na początku sierpnia 2022 roku, co oznacza oddanie mostu do użytku zgodnie z zaplanowanym terminem.
Próby technologiczne - ze względu na Jarmark św. Dominika - zostały rozplanowane w taki sposób, by nie kolidowały z tym wydarzeniem. Kładka tymczasowa zostanie zdemontowana dopiero po zakończeniu imprezy jarmarkowej.
Most Stągiewny powraca. Zobacz jak montowane jest zwodzone przęsło WIDEO i ZDJĘCIA
Dlaczego przebudowano Most Stągiewny?
W 2015 r. Miasto zawarło z konsorcjum Granaria umowę partnerstwa publiczno-prywatnego pn. „Zagospodarowanie północnego cypla Wyspy Spichrzów w Gdańsku”. Inwestycja zakłada kompleksowe zagospodarowanie Wyspy Spichrzów oraz realizację kilku celów publicznych, w tym przebudowę Mostu Stągiewnego na most zwodzony.
Przygotowania do modernizacji Mostu Stągiewnego rozpoczęły się wiosną 2021 roku, kiedy przeniesiono wiele instalacji (gazową, c.o., teletechniczną i inne) pod wodę. Wcześniej były poprowadzone pod stałym przęsłem mostu. Most zamknięto w październiku 2021.
Równolegle ze zwodzoną przeprawą powstaje nowa marina na 60 miejsc.
Most Stągiewny był zwodzony przed laty
Most Stągiewny już w przeszłości był zwodzony. Nie będzie to więc zupełnie nowa funkcja dla tego obiektu. W ciągu swojej ponad 400 letniej historii wielokrotnie przechodził metamorfozę Nazwa Most Stągiewny pochodzi od pobliskiej, o kilkadziesiąt lat starszej od niego, Bramy Stągiewnej. Drewniany, zwodzony obiekt powstał po przekopaniu sztucznego kanału - Nowej Motławy w 1576 roku. Na przełomie lat był wielokrotnie przebudowywany.
Most Stągiewny wkrótce znów zwodzony - poznaj jego sięgającą XVI wieku historię
W latach 1972 - 1973 ówczesny most zwodzony rozebrano i zbudowano kolejny, o zwiększonej nośności, w formie stałej przeprawy - takim pozostał do roku 2021.