Zdetonuj ten ładunek, Hans!
Most wybudowano jeszcze przed I wojną światową, w 1912 roku. Nazywał się Breitenbach-Brücke, na cześć Paula von Breitenbacha, pruskiego ministra kolei, transportu i robót publicznych, który pochodził z Gdańska. Most miał pierwotnie zwodzoną część środkową i zadaszone budyneczki operatorów, na szczytach podpór. W chwili otwarcia, był to największy most zwodzony nad Morzem Bałtyckim.
Dzisiaj, żeby zobaczyć oryginalne pozostałości tamtej konstrukcji, trzeba zejść na nabrzeże Martwej Wisły. Z jednej strony na mostowym filarze widać rzeźbiony w kamieniu zabytkowy herb Gdańska. Z drugiej - orła, stylizowany herb Cesarstwa Niemieckiego, który w latach powojennych całkiem gładko upodobnił się do godła PRL, gdy skuto tarczę na jego piersi.
Na początku 1945 roku most miał strategiczne znaczenie dla oddziałów niemieckich, broniących Gdańska. Pod naporem wojsk sowieckich, hitlerowcy wycofali się na wyspę Stogi, by tam doczekać ewakuacji drogą morską. Wysadzenie mostu było konieczne dla spowolnienia ofensywy Sowietów. Eksplozja zerwała ruchome przęsło i spowodowała poważne uszkodzenia.
Zbyt wiele ciężarówek
W 1947 roku został odbudowany jako most stały, bez ruchomych przęseł i bez domków operatorów.
Kolejne lata przynosiły przebudowy i wzmocnienia konstrukcji. Tak było w roku 1949, 1954, 1964 i 1975. Intensywny ruch ciężarówek podczas budowy Portu Północnego sprawił, że w 1973 roku most zaczął się osuwać. Wprowadzono zakaz wjazdu samochodów z dużym ładunkiem - w 1974 r. dla ciężarówek wybudowano tymczasowy most pontonowy między ul. Zimną na Stogach a ul. Tarcice, po drugiej stronie Martwej Wisły. Problemy z mostem w czasach PRL powracały i trzeba było go ponownie zamykać, budując tymczasowe przeprawy w formie mostu wojskowego, położonego równolegle do mostu Siennickiego.
W końcówce lat 80. most Siennicki został częściowo rozebrany i zmodernizowany, położono na nim potężne stalowe przęsła, zbudowane w gdańskich stoczniach.
W związku z przebudową linii tramwajowej na ulicach Siennickiej i Lenartowicza. obiekt był zamknięty od czerwca 2014 roku dla ruchu tramwajowego (do grudnia 2014) i samochodowego (do września 2015). Podczas prac wzmocniono konstrukcję mostu i wymieniono nawierzchnię.
Wyspa Sobieszewska. Służył ponad 40 lat - demontaż mostu pontonowego
Trzeba było rozwiązać umowę
Już w 2015 roku wykonano ekspertyzy, które wykazały, że problemem stają się fundamenty przyczółków po obu stronach mostu - nie były one wymieniane od czasów cesarza Wilhelma II. Przyczółki są oparte na dębowych palach, które rozsuwają się w stronę rzeki, pod wpływem obciążeń konstrukcji. Z tego powodu w połowie 2020 roku wprowadzono ograniczenie prędkości do 30 km/godz. i zakaz ruchu dla pojazdów o masie powyżej 10 ton.
W sierpniu 2021 roku ogłoszono przetarg na przygotowanie projektu przebudowy mostu. Dokumentacja miała być gotowa w 2022 roku, ale firma, z którą podpisano umowę, nie wywiązała się z ustaleń kontraktu.
- Wykonawca projektu wielokrotnie był wzywany do przedłożenia kompletnego opracowania, jednak wezwania te pozostały bez odpowiedzi - mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Umowa została przez DRMG rozwiązana.
Most, który łączy. Most 100-lecia Odzyskania Niepodległości Polski już otwarty. FILM i ZDJĘCIA
Prace od połowy 2025 roku?
W środę, 7 lutego, DRMG ogłosiła przetarg na opracowanie brakującej dokumentacji projektowej. Głównym celem jest taka przebudowa mostu Siennickiego, która pozwoli na zatrzymanie procesu degradacji konstrukcji.
Całościowy projekt ma być gotowy za rok. Autorzy będą musieli uwzględnić wymagania urzędu konserwatora zabytków, bowiem zachowane historyczne przyczółki i filary mostu Siennickiego zostały włączone do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków.
- Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, prace na moście Siennickim będą mogły rozpocząć się w połowie 2025 roku - mówi Aneta Niezgoda.
Co do kosztów, nikt nie poda kwoty, dopóki nie będzie gotowy całościowy projekt. Chodzi o kilkadziesiąt milionów złotych, bowiem w ostatnich latach znacznie podrożały koszty materiałów budowlanych i robocizny. Miasto będzie musiało wygospodarować odpowiednie środki, zapewne potrzebne będzie wsparcie tej inwestycji przez budżet państwa.
Most Stągiewny został oficjalnie otwarty. Znów jak dawniej jest zwodzony WIDEO I ZDJĘCIA