Most na gdańską wyspę uroczyście otwarto 10 listopada 2018 roku, dzień przed jubileuszem 100-lecia odzyskania przez nasz kraj niepodległości. Od tamtego czasu kierowcy, rowerzyści i piesi wygodnie i bezpiecznie mogą przemieszczać się z jednego na drugi brzeg rzeki.
W ramach inwestycji, oprócz przeprawy przez Martwą Wisłę i nowej, blisko 1-kilometrowej drogi, powstał budynek służący do obsługi mostu. Przebudowano także skrzyżowanie ulic Nadwiślańskiej - Turystycznej i drogi wojewódzkiej 501 oraz skrzyżowanie ulic Sobieszewskiej - Łąkowej - Piaskowej.
Co obecnie dzieje się na placu budowy?
- W ostatnim czasie zakończyliśmy układanie nawierzchni asfaltowej na pętli autobusowej od strony Wiślinki oraz betonowanie zatoki autobusowej zlokalizowanej przy rondzie na Wyspie Sobieszewskiej. Uzupełniono brakujące oznakowanie poziome i pionowe oraz zahumusowano trawniki i wkopano zieleń. Wykonano umocnienie kamieniem skarpy przy przyczółku od strony lądu. Obecnie trwają już prace wykończeniowe, m.in. montaż drabin zewnętrznych - informuje Maciej Stacewicz, kierownik budowy mostu na Wyspę Sobieszewską z firmy Metrostav.
Najintensywniejsze prace prowadzone są obecnie na wodzie, gdzie trwają prace wykończeniowe (antykorozyjne) przy dalbach i kierownicach (zapewniających bezpieczeństwo przepływającym pod mostem jednostkom - red.). Te powinny zakończyć pod koniec kwietnia br.
Budowa nowej pętli i przystanków autobusowych nie mogła rozpocząć się wcześniej, niż po otwarciu mostu, ze względu na ich usytuowanie w miejscu dawnego zjazdu ze starego mostu pontonowego.
Przeprawa na Wyspę Sobieszewską jest obiektem zwodzonym. Od dnia uroczystego otwarcia uruchamiany był już ponad 100 razy - w ostatnich tygodniach już cyklicznie, co najmniej dwa razy dziennie, ok. godz. 10.00 i 13.30, a także na żądanie przepływających tędy jednostek.
Most ten jest konstrukcją o najdłuższej rozpiętości przęseł zwodzonych w kraju. Jest on częścią drogi wojewódzkiej nr 501. Długość samego obiektu wynosi 173 metry, a ze skrzydłami - 181,5 m.
Wszelkie łodzie i łódki bez problemu mogą mijać się przy obiekcie - światło poziome przęsła żeglownego, z uwzględnieniem prowadnic, wynosi 50 metrów, natomiast światło pionowe przęseł żeglownych bez otwierania: 4 metry ponad poziom wysokiej wody żeglownej i 5 metrów ponad poziom wody średniej.
Czas otwierania obu przęseł to 150 sekund.
Przeprawą zarządza Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. Sterowanie mostem odbywa się z pulpitu znajdującego się w nowym budynku technicznym obsługi mostu, za pomocą specjalnego oprogramowania. Umożliwia to bezpośredni nadzór nad podnoszeniem i opuszczaniem klap przęsła w trakcie otwierania i zamykania mostu. W razie awarii w dostawie prądu, energię elektryczną niezbędną do uruchomienia mostu zapewni agregat prądotwórczy zlokalizowany obok budynku technicznego obsługi mostu.
Nowy most zastąpił obiekt pontonowy, z którego gdańscy wyspiarze korzystali ponad 40 lat. Został on rozebrany kilka dni po otwarciu zwodzonej przeprawy - elementy mostu, które zostały zakwalifikowane jako nadające się do późniejszego użytku zostały przetransportowane do bazy magazynowej Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni i tam zdeponowane.
Natomiast pontony, stanowiące podpory mostu pontonowego, zezłomowano.
Realizowana jeszcze inwestycja ma przede wszystkim poprawić jakość życia mieszkańców województwa, miasta i gminy. Zgodnie z założeniami powinna też przyczynić się do rozwoju turystyki oraz usług na terenie Wyspy Sobieszewskiej oraz usprawnienia komunikacji pomiędzy lądem a wyspą.
Inwestycję realizuje konsorcjum firm, którego liderem jest spółka Metrostav a.s., partner - Vistal Infrastructure Sp. z o.o. Koszt inwestycji to ponad 59 mln złotych, z czego niemal połowa pochodzi z dofinansowania Ministerstwa Infrastruktury.
Przeczytaj także:
Most, który łączy. Most 100-lecia Odzyskania Niepodległości Polski już otwarty