Gdański samorząd otrzymał kolejne już dofinansowanie na budowę nowej przeprawy z ministerialnej rezerwy subwencji ogólnej. W maju 2016 r. rząd RP przekazał dotację na realizację pierwszego etapu inwestycji w wysokości 16,6 mln zł, a w tym roku przyznał blisko 11 mln zł na kontynuację prac. Cała inwestycja pochłonie ponad 57 mln złotych, z tego prawie 30 mln złotych pochodzić będzie z budżetu Gdańska.
Most zwodzony, który powstaje w ciągu drogi wojewódzkiej nr 501 nad Martwą Wisłą w Gdańsku Sobieszewie, ma połączyć wyspę ze stałym lądem. Nowy obiekt zastąpi istniejący i mocno wysłużony most pontonowy.
Co obecnie dzieje się na placu budowy w sąsiedztwie Wyspy Sobieszewskiej?
- Zabetonowano już wszystkie pale, a tym samym zakończono roboty palowe na wszystkich podporach mostu. Zakończono też próbne obciążenia pali. Na dwóch podporach, nazwanych roboczo P10 i P60, wykonano betonowy korek uszczelniający, z kolei na podporach P30 i P40, które będą podporami przęseł zwodzonych, zbudowano ścianki szczelne.
- Nadal prowadzone są prace umocniające brzegi Martwej Wisły - obecnie umacniany jest brzeg od strony Wiślinki. Zakończono z kolei pogrążanie stalowej ścianki szczelnej. Do wykonania pozostało około 20 metrów ścianki, co nastąpi dopiero po rozbiórce mostu pontonowego.
- Powstaje też nowy układ drogowy. Prace prowadzone są w odległości około 300 metrów do mostu, gdzie ułożono masę asfaltową, oraz na ul. Łąkowej i Piaskowej w kierunku mostu. Po obu stronach rzeki trwa też montaż sieci instalacji sanitarnej i teletechnicznej.
Budowa gdańskiego mostu realizowana jest też... w Gdyni. W wytwórni firmy Vistal trwa budowa przęseł mostu. Zaawansowanie tych prac specjaliści oszacowali na ponad 40 proc. konstrukcji przęseł zwodzonych. Zgodnie z harmonogramem, już w sierpniu powinien rozpocząć się ich montaż nad Martwą Wisłą.
Prowadzona inwestycja wymusza też zmiany w organizacji ruchu w tym rejonie. W dniach 1-6 czerwca planowane jest wprowadzenie kolejnej tymczasowej organizacji ruchu.
- W związku z budową separatorów wprowadzony zostanie ruch wahadłowy kierowany ręcznie, na odcinku całego mostu pontonowego i około 100 m ulicy Turystycznej - informuje Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Chodzi o budowę separatorów kanalizacji deszczowej przy moście pontonowym. Prace te wykonywane będą tylko w trakcie dnia.
Nowy gdański most buduje konsorcjum firm Metrostav i Vistal. Realizacja inwestycji rozpoczęła się w 2016 r., a gotowy obiekt, zgodnie z planami, powinien zostać oddany do użytku na przełomie 2017 i 2018 r.