- Rozpoczęła się procedura odbiorowa. W najbliższym czasie sprawdzana będzie cała nowopowstała infrastruktura, w tym przebudowane odcinki dróg i zagospodarowanie nabrzeży – potwierdza Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Część prac można było wykonać dopiero po otwarciu nowego mostu, a tym samym rozbiórce dotychczasowego, pontonowego obiektu. Tak było m.in. z budową tzw. kierownic na rzece, które osłaniają filary mostu.
Trudno dziś dokładnie określić, ile potrwają formalności odbiorowe. Nie powinno to jednak trwać dłużej niż kilka tygodni. Jeżeli tylko zakończą się pomyślnie, wówczas cała wybudowana infrastruktura trafi pod opiekę Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Od stycznia br. GZDiZ zarządza już samym mostem.
- Pozwolenie na jego użytkowanie wydano w listopadzie ub.r. - przypomina Zakrzacka.
Most na gdańską wyspę, którego oficjalna nazwa to: Most 100-lecia Odzyskania Niepodległości Polski, uroczyście otwarto 10 listopada 2018 roku, dzień przed jubileuszem 100-lecia odzyskania przez nasz kraj niepodległości. Od tamtego czasu kierowcy, rowerzyści i piesi wygodnie mogą przemieszczać się z jednego na drugi brzeg rzeki.
Most, który łączy. Most 100-lecia Odzyskania Niepodległości Polski już otwarty
W ramach inwestycji, oprócz przeprawy przez Martwą Wisłę i nowej, blisko 1-kilometrowej drogi, powstał budynek służący do obsługi mostu. Przebudowano także skrzyżowanie ulic Nadwiślańskiej - Turystycznej i drogi wojewódzkiej 501 oraz skrzyżowanie ulic Sobieszewskiej - Łąkowej - Piaskowej.
Przeprawa na Wyspę Sobieszewską jest obiektem zwodzonym. Od dnia uroczystego otwarcia uruchamiany był już ponad 100 razy - w ostatnich tygodniach już cyklicznie, co najmniej dwa razy dziennie, ok. godz. 10.00 i 13.30, a także na żądanie przepływających tędy jednostek.
Most ten jest konstrukcją o najdłuższej rozpiętości przęseł zwodzonych w kraju. Jest on częścią drogi wojewódzkiej nr 501. Długość samego obiektu wynosi 173 metry, a ze skrzydłami - 181,5 m.
Wszelkie łodzie i łódki bez problemu mogą mijać się przy obiekcie - światło poziome przęsła żeglownego, z uwzględnieniem prowadnic, wynosi 50 metrów, natomiast światło pionowe przęseł żeglownych bez otwierania: 4 metry ponad poziom wysokiej wody żeglownej i 5 metrów ponad poziom wody średniej.
Czas otwierania obu przęseł to 150 sekund.
Wyspa Sobieszewska. Służył ponad 40 lat - demontaż mostu pontonowego
Przeprawą zarządza Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. Sterowanie mostem odbywa się z pulpitu znajdującego się w nowym budynku technicznym obsługi mostu, za pomocą specjalnego oprogramowania. Umożliwia to bezpośredni nadzór nad podnoszeniem i opuszczaniem klap przęsła w trakcie otwierania i zamykania mostu. W razie awarii w dostawie prądu, energię elektryczną niezbędną do uruchomienia mostu zapewni agregat prądotwórczy zlokalizowany obok budynku technicznego obsługi mostu.
Inwestycję zrealizowało konsorcjum firm, którego liderem była spółka Metrostav a.s., partner - Vistal Infrastructure Sp. z o.o. Koszt całego projektu to ponad 59 mln złotych, z czego niemal połowa pochodziła z dofinansowania Ministerstwa Infrastruktury.