To jedna z największych realizowanych w Gdańsku inwestycji infrastrukturalnych w tej kadencji samorządu. Były problemy z jednym z uczestników konsorcjum, które wygrało przetarg na wykonanie. Przechodząca restrukturyzację firma Vistal Gdynia S.A. odpowiedzialna była za wykonanie dwóch ruchomych przęseł. Zrobiła je jedynie w 85%. Stąd opóźnienia. Miasto przejęło niedokończone przęsła i teraz w Gdyni już inna firma kończy prace spawalnicze. Całość kontraktu realizuje firma Metrostav. Jednak oprócz części ruchomych trzeba od strony brzegów zamontować na podporach mostu przęsła stałe. - To bardzo precyzyjna operacja. Każda z belek, waży 25 ton i ma ok. 25 metrów długości. Na podpory mostu montujemy je specjalnym pływającym dźwigiem. Nie dało się tego zrobić inaczej. Żaden inny dźwig ze względu na ciężar belek i odległość od brzegu nie poradziłby sobie z tą operacją – wyjaśnia Piotr Czech z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Ostatnia partia przęseł stałych ma być jeszcze montowana 19 maja. Operację montażu belek obserwowali prezydent Gdańska Paweł Adamowicz i Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta Miasta ds. polityki gospodarczej oraz dziennikarze. Mieszkańcy Sobieszewa przyszli robić pamiątkowe zdjęcia.
- Prace idą pełną parą. Robimy wszystko, by oddać ten most jak najszybciej, żeby mógł służyć mieszkańcom Gdańska i turystom. Podpisaliśmy z firmą Metrostav aneks do umowy. Ustaliśmy „krok milowy” pod tytułem przejezdność mostu na 30 września. Chcemy, by był udostępniony przed rocznicą odzyskania niepodległości. Ma on nosić nazwę Mostu Stulecia Niepodległości Polski – mówi Aleksandra Dulkiewicz.
Po 30 września trwać będą jeszcze prace wykończeniowe. Cały kontrakt ma zostać zamknięty do końca listopada. Prowadzona też będzie rozbiórka starego mostu pontonowego, ale wykonawca już musi udostępnić nowy most pod groźbą kar umownych. Koszt budowu mostu zwodzonego to ok. 58 mln zł, z czego prawie połowa kwoty pochodzi z dotacji rządu RP (w pierwszym etapie, w maju 2016 – 16,6 mln; natomiast w 2017 r. Miasto uzyskało jeszcze 11 mln zł na kontynuację prac).
Most w Sobieszewie w liczbach:
- Długość obiektu - 173 m
Długość obiektu ze skrzydłami - 181,50 m
Rozpiętości teoretyczne przęseł dojazdowych – 2x25 m + 2x25 m
Rozpiętość teoretyczna przęseł zwodzonych – 59,5m
Szerokość ustroju niosącego – 14,92 m w tym: szerokość jezdni 7 m; szerokość jednostronnego ciągu pieszego 2,0 m; szerokość ścieżki rowerowej 2,4 m.
Klasa obciążeń – A wg PN-85/S-10030
Kąt ukosu z rzeką Martwa Wisła- 93 stopni
Światło poziome przęsła żeglownego z uwzględnieniem prowadnic 50 m
Światło pionowe przęseł żeglownych bez otwierania 4 m ponad poziom wysokiej wody żeglownej i 5 m ponad poziom wody średniej
Czas otwierania obu przęseł 150 sekund.
Obecny stan prac na moście przedstawia się następująco. Niemal ukończone są prace związane z infrastrukturą drogową oraz sieciowo-instalacyjną. Zakończyło się też umacnianie nabrzeża (poza obszarem, który będzie trzeba wzmocnić po demontażu starego mostu pontonowego). W zakresie robót drogowych pozostało jeszcze ułożenie ostatniej warstwy ścieralnej oraz ułożenie masy na ścieżkach rowerowych. Prace te planowane są na wrzesień. Prace wykończeniowe prowadzone są także w sterowni.
Najtrudniejszym technologicznie etapem całej inwestycji jest realizowana budowa dwóch komór usytuowanych na torze wodnym. W obszarze tym trwają jeszcze prace zbrojeniowe, po zakończeniu których rozpocznie się wykonanie ostatniego etapu zbiornika, tj. stropów i ścian.
Równolegle trwają prace polegające na dokończeniu konstrukcji stalowej przęseł zwodzonych. Transport konstrukcji przewidywany na przełom czerwca i lipca, montaż przęseł zwodzonych i próby podnoszenia, które potrwają do września. W tym czasie możliwe będą czasowe zamknięcia toru wodnego (do 3 dni).
Do wykonania pozostał również montaż hydrauliki i wyposażenia mostu (barierki, wpusty, dylatacje, instalacje elektryczne, teletechniczne i deszczowe na moście). Wykonanie automatyki i sterowania obiektu mostowego oraz przeprowadzenie prób i odbiorów.
Czytaj też:
Wyspa Sobieszewska. Spacer nabrzeżem Martwej Wisły będzie wygodniejszy i bezpieczniejszy