120 nowych parkometrów w Śródmieściu - mają dotykowy wyświetlacz i zasilanie solarne

Rozpoczął się montaż 120 nowych parkometrów w sektorach Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania. Zasilane są energią słoneczną, i jak dotąd, płacimy w parkometrze gotówką (tylko monetami), zbliżeniowo kartą płatniczą lub BLIK-iem. Należy wpisać numer rejestracyjny samochodu, ale nie musimy biletu umieszczać za szybą naszego auta.
25.10.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu widać mężczyznę, który przenosi parkometr na wózku. Mężczyzna stoi na chodniku przed budynkiem. Ubrany jest w dżinsy i odblaskową kamizelkę. Parkometr jest czarny i ma kształt prostokąta.
Zdemontowane urządzenia trafią do magazynu. Wykorzystane będą potem jako uzupełnienie do już istniejących sektorów Strefy Płatnego Parkowania, a w przyszłości posłużą do poboru opłat w nowych
Fot. Karol Stańczak/GZDiZ

Przebudowa ul. Jaśkowa Dolina. Ostatnia noc prac i koniec utrudnień dla samochodów

Jakie ułatwienia mają nowe parkometry?

Parkometry, które stawiane są w ŚSPP zostały wyposażone w dotykowy, kolorowy ekran graficzny, umożliwiający łatwiejsze odczytanie instrukcji wnoszenia opłat oraz akceptację transakcji. Posiadają wyświetlacz dotykowy (brak klawiatury qwerty), co pozwoli na wyeliminowanie potencjalnych błędów popełnianych przez kierowców podczas płatności za postój pojazdów.

Obsługa urządzeń jest intuicyjna, a użytkownicy nie powinni mieć problemów z uiszczeniem opłaty za postój.

Zdjęcie przedstawia parkometr i ramię kobiety stojącej przed parkometrem. Zdjęcie zostało zrobione z perspektywy osoby stojącej za kobietą, jej dłoń jest wyciągnięta w kierunku ekranu dotykowego. W tle widać ulicę z samochodami.
Urządzenia posiadają wyświetlacz dotykowy, a ich obsługa jest intuicyjna
Fot. Karol Stańczak/GZDiZ

Nowe parkometry - w jaki sposób są zasilane?

Nowe parkometry, podobnie jak obecnie funkcjonujące, również posiadają panel solarny. Zasilane są energią słoneczną, co pozwoli na ich ekologiczne działanie. Tak jak do tej pory za postój będzie można zapłacić w parkometrze gotówką (tylko monetami), zbliżeniowo kartą płatniczą oraz BLIK-iem. Należy pamiętać, by płacąc za postój w SPP i ŚSPP wpisać w parkometrze prawidłowy numer rejestracyjny pojazdu.

Biletu parkingowego nie trzeba zostawiać za szybą auta, warto zachować go jednak jako dowód wniesienia opłaty.

Montaż nowych parkometrów poprzedziły testy przeprowadzone przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, a także codzienne użytkowanie przez kierowców. Od czerwca jedno z urządzeń obsługiwało bowiem płatności za postój na Targu Węglowym.

Zdjęcie przedstawia parkometr stojący na chodniku przy ulicy. Zdjęcie zostało zrobione z perspektywy osoby stojącej na chodniku, patrząc w kierunku ulicy. W tle widać budynki mieszkalne i sklepy. Parkometr jest wykonany z metalu i ma prostokątny kształt. Na przedzie znajduje się czerwony licznik, który pokazuje, ile czasu pozostało do wygaśnięcia ważności biletu parkingowego.
Jak dotąd, płacimy w parkometrze gotówką (tylko monetami), zbliżeniowo kartą płatniczą oraz BLIK-iem. Należy wpisać prawidłowy numer rejestracyjny pojazdu. Biletu parkingowego nie trzeba zostawiać za szybą auta, warto go jednak zachować, jako dowód wniesienia opłaty
Fot. Karol Stańczak/GZDiZ

Co ze starymi parkometrami?

120 dotychczas użytkowanych parkometrów ze Śródmieścia służyć będzie jako rezerwa dla urządzeń pracujących w innych sektorach SPP. W razie potrzeby mogą zostać także wykorzystane, by zwiększyć liczbę parkometrów na wybranych ulicach i ułatwić kierowcom dokonanie opłaty.

W przyszłości użyte zostaną również do poboru opłat w sektorach, gdzie postój jest obecnie darmowy.

Jak inaczej zapłacić za postój w obszarze płatnego parkowania?

Warto podkreślić, że korzystanie z parkometrów nie jest jedynym sposobem wnoszenia opłat w obszarze płatnego parkowania w Gdańsku. Za postój w szybki i łatwy sposób można zapłacić także w aplikacjach mobilnych oraz w wybranych aplikacjach bankowych, oferujących taką usługę.

 

TV

Ceremonia otwarcia Mistrzostw Europy w Wioślarstwie Morskim