Metropolitalny plan transportowy
SUMP dla metropolii jest realizowany przy współpracy 51 gmin i miast oraz 8 powiatów z Obszaru Metropolitalnego. W pracach biorą udział eksperci z zakresu transportu, mobilności, bezpieczeństwa ruchu drogowego, przedstawiciele świata nauki oraz samorządów zrzeszonych w OMGGS. Duży nacisk położony jest na zaangażowanie mieszkańców jako obecnych i przyszłych uczestników ruchu. Na zlecenie Stowarzyszenia Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot SUMP jest przygotowywany przez konsorcjum firm A2P2 architecture&planning, Zespół Doradców Gospodarczych TOR oraz Fundację Rozwoju Inżynierii Lądowej.
- Plan Zrównoważonej Mobilności OMGGS określi, jakie działania należy podjąć, by nasze codzienne podróże były bardziej komfortowe, bezpieczne i przyjazne środowisku. Dokument, w którym zostaną zaproponowane konkretne pakiety rozwiązań - zgodnie z umową partnerstwa - otworzy furtkę do realizacji inwestycji transportowych i mobilnościowych dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej - wyjaśnia Maciej Jendryczka, koordynator ds. transportu i mobilności OMGGS.
Co to jest SUMP?
Głównymi celami SUMP są: redukcja szkodliwych emisji, jakie powoduje transport oraz wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego i dostępności transportu zbiorowego. Dzięki temu nasze miejsca zamieszkania będą przyjazne i bezpieczne, a negatywne skutki zmian klimatu mniej uciążliwe. SUMP to także dokument, w którym znajdą się informacje o tym, gdzie powinien być wspierany transport pieszy, a gdzie rowerowy i samochodowy. Plan połączy wszystkie dostępne środki transportu, ale zawsze duży nacisk będzie położony na ochronę środowiska i zdrowie mieszkańców. Ideą projektu jest zapewnienie równego, sprawiedliwego dostępu mieszkańców do wszystkich obszarów miast, gmin i powiatów, niezależnie od miejsca zamieszkania, sprawności fizycznej, wieku czy środka transportu, z którego dana osoba korzysta.
Wszystko po to, by mimo zmiany stylu życia mieszkańców oraz nawyków transportowych, jakość życia mieszkańców metropolii wzrastała, a między ruchem pieszym, rowerowym, samochodowym i komunikacją miejską została zachowana harmonia. Głównym celem wdrożenia planu jest poprawa jakości życia wszystkich mieszkańców OMGGS.
Jakie rozwiązania proponuje OMGGS?
Głównym wyzwaniem dla liczącego niemal 60 gmin i miast obszaru jest integracja transportu. Jej brak prowadzi do sytuacji, w której w ramach OMGGS usługi przewozowe organizuje wielu przewoźników. Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej oferuje częściową integrację taryf, jednak możliwości płynące ze współpracy gmin w zakresie organizacji połączeń mogłyby być znacznie szersze. Wyzwaniem staje się także rosnący koszt i malejąca dostępność połączeń międzygminnych. W efekcie rośnie ryzyko mniejszej liczby pasażerów transportu zbiorowego oraz rośnie ruch samochodowy, a wraz z nim korki i problemy z parkowaniem. Na tym etapie rozpatrywane są różne możliwości działań.
Analizy codziennych podróży mieszkańców gmin OMGGS pokazują, że dziennie wykonują oni ponad 460 tys. podróży do i z Trójmiasta. W większości są to podróże z gmin ościennych, dlatego poprawa połączeń na tych kierunkach powinna być celem zmian wdrażanych w ramach planu. Jedną z możliwych propozycji jest przeorganizowanie połączeń na terenie metropolii w ramach wspólnego finansowania przewozów przez gminy i Samorząd Województwa Pomorskiego. Przekierowanie środków na najbardziej kluczowe połączenia kolejowe i autobusowe, tzw. linie metropolitalne, pomogłoby w spięciu najbardziej newralgicznych kierunków transportowych w OMGGS, poprawę częstotliwości i dostępu usług. Przykładem działania mogłoby być współfinansowanie dodatkowych połączeń kolejowych lub nowych połączeń międzygminnych, ważnych z perspektywy metropolii.
Przeorganizowanie połączeń wymagałoby rozpoczęcia rozmów o zacieśnieniu współpracy gmin w ramach organizacji transportu i to zarówno w zakresie planowania, zarządzania i biletowania przewozów. Jednym z pomysłów proponowanych w SUMP jest utworzenie metropolitalnego lub regionalnego zarządu transportu, który miałby takie działania umożliwić. Gminy w Polsce organizują różne sposoby współpracy w ramach związków powiatowo-gminnych. W taki sposób działa aglomeracja poznańska, gdzie gminy współfinansują połączenia kolejowe. Innym przykładem związku powołanego dla organizacji wspólnego transportu jest Beskidzki Związek Powiatowo - Gminny, który obsługuje sieć autobusową dla gmin okalających Bielsko-Białą wraz z zarządzaniem flotą, planowaniem połączeń i rozliczaniem usług. Trójmiejski MZKZG pełni taką rolę w ograniczonym zakresie. W ramach konsultacji SUMP omówimy możliwe rozwiązania w tym zakresie dla OMGGS.
Z perspektywy pasażera ważnym celem będzie rozwijanie infrastruktury pasażerskiej. Nowe środki unijne mogą pomóc w rozbudowie węzłów przesiadkowych i przystanków zintegrowanych. Żeby były one dostępne i przyjazne dla użytkowników, koniecznie będzie jednak skoordynowanie ich z sieciami rowerowymi, pieszymi i lokalnym transportem. W trakcie konsultacji porozmawiamy o możliwości zintegrowania informacji pasażerskiej i oznaczeń węzłów czy wyposażenia ich w parkingi rowerowe. Polityka parkingowa, zwłaszcza zapewnienie możliwości przesiadania się z auta na transport zbiorowy, będzie równie ważnym tematem spotkań.
Harmonogram konsultacji wraz z linkami do spotkań dostępny jest tutaj.
Ci, którzy nie mogą wziąć w nich udziału, będą mogli zapoznać się nagraniami ze spotkań oraz prezentacją, które będą dostępne na stronie https://www.metropoliagdansk.pl/sump.
Uwagi i komentarze, w terminie 6 - 26 marca, można składać mailowo: maciej.jendryczka@metropoliagdansk.pl lub tradycyjną pocztą na adres: OMGGS, ul. Długi Targ 39/40, 80-830 Gdańsk.
Projekt finansowany jest z Europejskich Funduszy Strukturalnych i Inwestycyjnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.