Czasowe zawieszenie testów
W nocy z piątku na sobotę (21/22 kwietnia) hiszpański operator Mevo 2.0, spółka City Bike Global, zawiesił działanie aplikacji do obsługi systemu roweru metropolitalnego. Próby szybkiego wyeliminowania problemu z aplikacją nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Operator poprosił Obszar Metropolitalny o zawieszenie testów. Zarząd OMGGS przystał na tę prośbę. Od dziś, 22 kwietnia, test wewnętrzny Mevo 2.0 został wstrzymany minimum na kilka dni do czasu, gdy Hiszpanie uporają się z problemem.Wewnętrzny rozruch Systemu Mevo rozpoczął się 11 kwietnia. W tym czasie współpracownicy OMGGS, przedstawiciele gmin uczestniczących w projekcie, dziennikarze oraz specjaliści sprawdzali nie tylko rowery – 25 tradycyjnych i 75 z napędem wspomaganym elektrycznie, ale również funkcjonowanie systemu informatycznego i całej infrastruktury.Po tygodniu testów użytkownicy zwracali uwagę na problemy z aplikacją. Kod QR był skanowany zbyt długo, rower nie zawsze można było wypożyczyć od razu po naciśnięciu odpowiedniego przycisku, aplikacja pokazywała inny poziom naładowania baterii, niż w rzeczywistości, pojawiała się również uwagi na temat dokładności GPS - to część uwag, które zgłaszali pierwsi użytkownicy. Dziś w nocy hiszpański operator City Bike Global zawiesił działanie aplikacji.Zaplanowane testy służą wykryciu błędów. Każdy błąd wykryty na obecnym etapie minimalizuje ryzyko wadliwej pracy systemu po jego uruchomieniu. Operator, City Bike Global, rozpoczął intensywne prace nad usunięciem usterek. Po naprawie aplikacji - testy wewnętrzne zostaną wznowione.
Kto testuje rowery systemu Mevo 2.0?
Wewnętrzny rozruch Systemu Roweru Metropolitalnego to przede wszystkim czas testów. Współpracownicy OMGGS, przedstawiciele gmin uczestniczących w projekcie oraz specjaliści, sprawdzali nie tylko rowery - 25 tradycyjnych i 75 z napędem wspomaganym elektrycznie, ale również funkcjonowanie systemu informatycznego i całej infrastruktury.
Pierwsze uwagi od testujących
Po tygodniu testów do Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot spływały pierwsze uwagi na temat funkcjonowania systemu. Dagmara Kleczewska, kierowniczka projektu Mevo, informowała, że najwięcej z nich dotyczyło działania aplikacji.
- Aplikacja Mevo wciąż nie jest doskonała. QR kod jest skanowany zbyt długo, nie zawsze rower wypożycza się od razu po naciśnięciu odpowiedniego przycisku, aplikacja często pokazuje inny poziom naładowania baterii, niż w rzeczywistości; system zawiesza się przy blokowaniu roweru lub uwolnieniu blokady; są również uwagi na temat dokładności GPS - wylicza Dagmara Kleczewska. - Właśnie po to wprowadziliśmy wieloetapowy okres testowy, żeby wszystkie możliwe wady wyszły na jaw jeszcze przed udostępnieniem mieszkańcom Metropolii całej floty rowerów. Każdy nowy produkt czy usługa ma taki okres, nie jest od razu idealna. Tym bardziej produkt tak innowacyjny jak Mevo. Na bieżąco zgłaszamy uwagi do operatora - firmy City Bike Global - który regularnie weryfikuje i poddaje naprawie pojawiające się niedoskonałości.
Oprócz krytycznych uwag, użytkownicy przekazują również pozytywne opinie dotyczące przede wszystkim solidności wykonania rowerów oraz sprawnie działającego wspomagania elektrycznego.
System Mevo 2.0. coraz bliżej. Ruszyły wewnętrzne testy w 16 gminach
Odbiór stacji elementem testów
W czasie trwania testów odbierana jest również infrastruktura rowerowa: 717 stacji postoju, 51 punktów ładowania baterii oraz 17 punktów serwisowych.
- Na dzień dzisiejszy (19 kwietnia - red.) odebraliśmy 245 stacji na terenie 16 gmin. Spośród nich, do 50 stacji zgłoszono uwagi dotyczące przede wszystkim stanu technicznego - mówi Dagmara Kleczewska. Odbiór stacji ładujących ma rozpocząć się w przyszłym tygodniu.
Kiedy nastąpi odbiór systemu Mevo?
Udostępnione mieszkańcom rowery powinny działać bez zarzutów - liczy się nie tylko pełna sprawność, ale również wygodne użytkowanie jednośladów. To bardzo ważny aspekt testów, któremu poświęca się dużo uwagi.
- Zgodnie z umową, wszystkie ewentualne wady ujawnione podczas rozruchu wewnętrznego mają być naprawione przez wykonawcę. OMGGS nie zaakceptuje systemu oraz nie odda go do użytku, jeśli nie będzie spełniał wymagań. Zdajemy sobie sprawę z tego, że to wszystko może opóźnić wdrożenie Mevo, jednak to bezpieczeństwo oraz wygoda mieszkańców Metropolii są dla nas ważniejsze - mówi Dagmara Kleczewska.
Kiedy mieszkańcy wsiądą na rowery?
Jeśli testy wypadną pomyślnie, a poprawki zostaną wdrożone zgodnie z planem, w maju system przekazany zostanie do kolejnego etapu testowania - przez mieszkańców Metropolii. Podczas drugiego etapu do nieodpłatnego korzystania w trybie testowym (opłata manipulacyjna 1 grosz) mieszkańcom zostanie udostępnione 50 proc. floty rowerowej. Następnie, gdy wszystko będzie funkcjonowało w sposób należyty i nieprzerwany, na ulice Metropolii wyruszy cała flota rowerów klasycznych oraz ze wspomaganiem elektrycznym.
Warto przypomnieć, że w przypadku Mevo 2.0 środki zasilające konta użytkowników systemu będą trafiały bezpośrednio do OMGGS, a nie na konto operatora, jak miało to miejsce w poprzedniej edycji projektu.