Za głosowało 33 radnych, nikt się nie wstrzymał. Jeden radny - Mariusz Andrzejczak z PO - był przeciw.
- Wbrew pozorom zgadzam się z radnym Andrzejczakiem - stwierdził Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. polityki komunalnej, który przedstawiał projekt. - Nigdzie nie ma dowodów na obronę tezy, że darmowe przejazdy przynoszą korzyści komunikacji w mieście. Dlatego podkreślam, że jest to projekt socjalny, który ma dać gdańskim rodzinom wymierne oszczędności.
W praktyce przegłosowanie uchwały w tej sprawie oznacza dla gdańskich rodzin oszczędność minimum 214 zł semestralnie na każde dziecko przedszkolne i każdego ucznia.
Zobacz na gorąco komentarze szefów radnych klubów PO i PiS:
Darmowe przejazdy będą całoroczne. Jest tylko jeden warunek: posiadanie Gdańskiej Karty Mieszkańca i dodatkowo legitymacji szkolnej (w przypadku uczniów). Uchwała dotyczy wszystkich dzieci przedszkolnych, uczniów szkół podstawowych i wszystkich ponadpodstawowych, czyli również szkół średnich. Przywilej ten będzie przysługiwał osobom od 4 roku do 24 życia (młodsze jeżdżą za darmo "od zawsze").
Co z dziećmi i młodzieżą, które mieszkają w innych gminach, ale uczą się w szkołach w Gdańsku? One też będą mogły korzystać z tego przywileju - pod warunkiem posiadania Gdańskiej Karty Mieszkańca.
- Taką kartę mogą uzyskać dla swoich dzieci również rodzice, którzy mieszkają w innych gminach, ale rozliczają swoje zobowiązania podatkowe w Gdańsku - podkreślił wiceprezydent Grzelak.
Gdy przed głosowaniem radny Piotr Borawski (PO) zapytał na forum RMG Emilię Kosińską (zastępcę Skarbnika Miasta) o koszty realizacji tego projektu, odpowiedź brzmiała: - W tym roku szacujemy, że 3 mln 600 tys. złotych do 4 milionów złotych. W roku przyszłym, około 9 milionów złotych.
Wiadomo już, że Miasto chce ten wydatek w części finansować z podatku dochodowegop od osób fizycznych (PIT).
Darmową komunikację dla dzieci i młodzieży szkolnej uchwalono w błyskawicznym tempie. Z inicjatywą wyszedł w piątek, 16 lutego, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz i to na jego wniosek Urząd Miejski w Gdańsku przygotował stosowny projekt uchwały, który przekazano do Rady Miasta Gdańska. Samo głosowanie było w zasadzie formalnością, ponieważ radni powszechnie wyrażali poparcie dla takiego rozwiązania. Kilka miesięcy wcześniej stowarzyszenie Lepszy Gdańsk zebrało 3 tys. głosów poparcia dla pomysłu, że za bilety nie będą musieli płacić uczniowie do 15 roku życia. Temat odżył w lutym za sprawą posłanki Agnieszki Pomaskiej, która jako szefowa pomorskich struktur PO ogłosiła poparcie dla tej inicjatywy. Projekt prezydenta Pawła Adamowicza idzie dalej - rozciąga prawo do darmowego korzystania z komunikacji miejskiej również na uczniów, kórzy przekroczyli 15 rok życia, ale nadal uczęszczają do szkół średnich (maksymalnie do 24 roku życia).
Opcja bezpłatnego biletu będzie zintegrowana z Kartą Mieszkańca, bowiem zostanie wkrótce wprowadzona możliwość doładowania na ten nośnik również bezpłatnego biletu.
ZOBACZ: PREZYDENT PAWEŁ ADAMOWICZ OGŁASZA PROJEKT WPROWADZENIA BEZPŁATNYCH PRZEJKAZDÓW KOMUNIKACJĄ MIEJSKĄ DLA SZIECI I MŁODZIEZY (15 LUTEGO 2018):
Bezpłatne bilety zaczną obowiązywać od 1 lipca 2018 r., więc uczniowie będą mogli już w wakacje korzystać z bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską po Gdańsku.
Karta Mieszkańca i oferta usług z nią związana cieszy się dużą popularnością wśród gdańszczan. Do połowy lutego 2018 r. wpłynęło już ponad 60 tys. wniosków o wyrobienie karty, z czego 14 027 to pakiety młodzieżowe - dla dzieci od 0-18 lat, w tym 7786 dzieci i młodzież w wieku szkolnym ( tj. 6-18 lat) odebrało swoje karty.