Do składania ofert zaproszone zostały 3 firmy: konsorcjum BikeU i Freebike, firma Marfina (Movienta) z podwykonawcą Geovelo i spółka Nextbike Polska S.A., które brały udział we wcześniejszym dialogu konkurencyjnym. Ta ostatnia firma decyzją komisji przetargowej została początkowo wykluczona z rozmów. OMGGS uznał ją za „nierzetelnego wykonawcę”, w związku z niezrealizowaniem przez jej spółkę-córkę wcześniejszej umowy na Mevo i składanie przez prezesa Nextbike’a deklaracji bez pokrycia - w tym niezrealizowanej do dziś obietnicy zwrotu środków abonentom (OMGGS złożyło w tej sprawie skargi do sądu i prokuratury). Spółka Nextbike Polska nie zgodziła się z tą decyzją i odwołała do Krajowej Izby Odwoławczej, która zdecydowała o unieważnieniu wykluczenia i przywróceniu Nextbike Polska S.A. do rozmów w dialogu konkurencyjnym.
Pod koniec stycznia br. zakończył się dialog konkurencyjny i 26 stycznia OMGGS przesłał do zainteresowanych firm zaproszenie do złożenia ostatecznych ofert. Jednak Nextbike Polska ponownie odwołał się do KIO, domagając się zmiany niektórych zapisów przetargowych. Decyzją KIO zaproszenia do składania ofert zostały unieważnione.
Obecnie rusza nowe postępowanie na Mevo. Wykonawcy mają dwa tygodnie na składanie ostatecznych ofert - do 25 maja. Zgodnie z powyższym wyrokiem Izby, z kryteriów wyboru wycofano ocenę funkcjonalno-estetyczną rowerów (która miała się odbyć przy udziale mieszkańców), OMGGS na etapie oceny ofert nie będzie także żądać przedstawienia dokumentacji potwierdzającej zdolność do wykonania usługi.
OM GGS podkreśla, że nie oznacza to rezygnacji z tych ważnych dla mieszkańców zagadnień. Szereg aspektów funkcjonalnych dotyczących rowerów zostało wprowadzonych do Opisu Przedmiotu Zamówienia (np. zapisy dotyczące estetyki rowerów, wygody jazdy, stabilności i ergonomii, doprecyzowano zapisy dotyczące siły wspomagania w rowerach elektrycznych). Dokumenty potwierdzające zdolność do wykonania usługi (kwestie finansowe, harmonogram, sposób zarządzania) będą wymagane od wykonawcy, który złoży najkorzystniejszą ofertę. Dodatkowo wydłużony został termin rozpoczęcia rozruchów testowych od dnia podpisania umowy - z 8 do 14 miesięcy (w związku z pandemią występują opóźnienia w terminach dostaw).
- Byliśmy gotowi na zaproszenie wykonawców do składania ofert we wrześniu ubiegłego roku i rozstrzygnięcie przetargu. Kolejne odwołania Nextbike Polska SA w restrukturyzacji powodują wielomiesięczne opóźnienia w uruchomieniu roweru, dlatego trudno deklarować jakiekolwiek ostateczne terminy - mówi Michał Glaser, prezes Zarządu OMGGS.
Mevo - wizja nowego systemu
Nowe Mevo ma być systemem mieszanym złożonym z 4099 rowerów (w tym 1000 tradycyjnych), 717 stacji rowerowych, abonament miesięczny wynosić ma 29,99 zł, w każdej z 16 gmin będą punkty ładowania baterii, będzie możliwość wypożyczenia roweru z rozładowaną baterią.
Umowa z nowym operatorem ma być podpisana na 6 lat. System swoim zasięgiem obejmie 16 gmin – pierwotne 14 (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo), a także dodatkowo Kolbudy i Kosakowo.