Mevo 2.0 tak naprawdę dopiero na starcie
Mevo 2.0 jako odpłatny system roweru publicznego w 16 gminach metropolii dostępny jest od 16 listopada i zaledwie do końca tego samego miesiąca zdążyło funkcjonować w pełni swoich 4,2 tysiąca rowerów.
Mevo 2.0. Koniec testów roweru metropolitalnego - system ruszył na 100 proc. możliwości
Od 1 grudnia system zgodnie z założeniem przeszedł w tryb zimowy (zaczynając się od prawdziwej śnieżnej zimy, trwającej niespełna dwa tygodnie) i dostęp do floty został ograniczony do 1550 jednośladów ze wspomaganiem elektrycznym i 500 rowerów tradycyjnych.
Sprawdziliśmy, jak kształtuje się zainteresowanie mieszkańców Gdańska i metropolii użytkowaniem charakterystycznych czerwonych rowerów, kiedy za wypożyczenie trzeba już zapłacić (w ramach testów systemu dostępne były bezpłatnie, wówczas wsiadło na nie w sumie 109 tys. osób, które odbyły łącznie ponad 563 tys. podróży).
Statystyki Mevo 2.0, listopad - grudzień 2023
Dane obejmują okres od 16 listopada do 28 grudnia br.:
- Dystans przebyty podczas podróży we wszystkich 16 gminach łącznie wyniósł 155 tys. km, z czego w Gdańsku przejechano 110 tys. km
- Łączna liczba podróży/ wypożyczeń to 60 tys., w tym 40 tys. w Gdańsku
- Średni czas trwania podróży dziennie w metropolii - 19 minut; w Gdańsku - 17 minut
- Najwięcej podróży odbywało się między godz. 13 a 15 (zarówno ogółem, jak i w Gdańsku)
- W metropolii jeden rower Mevo przejechał dziennie średnio 3 km, w Gdańsku - 2,7 km
- Mieszkańcy metropolii 83 proc. wszystkich podróży odbyli w tygodniu roboczym, a 17 proc. w weekendy; gdańszczanie nieznacznie bardziej składali się ku sobotnio - niedzielnemu korzystaniu z rowerów, dane wyniosły odpowiednio: 81 i 19 proc.
- Każdy z rowerów floty był wypożyczony codziennie średnio dwukrotnie zarówno ogółem, jak i w Gdańsku.
Najczęściej wykorzystywane stacje Mevo w Gdańsku to: Żabianka SKM (GDA 007), Pomorska/Gospody (GDA 009), Szafarnia/Ołowianka (GDA 285), Brama Wyżynna (GDA 266) oraz Grunwaldzka/Żołnierzy Wyklętych (GDA156).
Mevo 2.0 w całości powróci na ulice od 1 marca 2024 roku. Do tego czasu w Gdańsku zakończyć się powinien montaż dodatkowych 25 stacji - obok 263 już istniejących.
W Gdańsku powstanie 25 nowych stacji MEVO. Znamy ich dokładną lokalizację MAPA
Od abonamentu po pay as you go, czyli jak wypożyczyć rower Mevo
- Taryfa 48h w cenie 59 zł. Obejmuje dziennie: 480 minut przejazdu rowerem klasycznym albo 240 minut na "elektryku". Po upływie tego czasu obowiązują opłaty minutowe: 0,20 zł za jazdę “klasykiem" i 0,40 zł za podróż rowerem ze wspomaganiem.
- Abonament miesięczny za 29,99 zł i abonament roczny za 259 zł. Limity czasowe wynoszą 120 minut/dzień dla roweru klasycznego albo 60 minut/dzień w przypadku jednośladu z napędem elektrycznym. Inaczej mówiąc - 1 minuta jazdy “klasykiem”, to 1 minuta mniej z puli dostępnego czasu, natomiast 1 minuta korzystania z “elektryka” to 2 minuty mniej z puli. Po wykorzystaniu dostępnej danej doby puli czasowej, naliczane są opłaty minutowe: 0,10 zł za jazdę "klasykiem" i 0,20 zł za podróż "elektrykiem".
- Taryfa minutowa, tzw. pay as you go umożliwia nielimitowany czas przejazdu w cenie 0,15 zł/min (rower klasyczny) i 0,30 zł/min (rower ze wspomaganiem elektrycznym).