Dostawy rowerów - jakie i kiedy
Do Gdańska przyjechało już 100 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. Większość z nich (75 sztuk) będzie uczestniczyć w wewnętrznym rozruchu systemu, podobnie jak 25 rowerów bez wspomagania elektrycznego. Na łączną liczbę 100 rowerów testowych, wszystkie są już gotowe do rozruchu.
Zgodnie z umową, kolejne 1400 “elektryków” ma się znaleźć w Gdańsku do połowy września. Później przyjedzie jeszcze 1500 tego typu rowerów. W sumie, w ramach Mevo 2.0, funkcjonować będzie 3000 “elektryków”.
Dodatkowo mieszkańcy będą mieli do dyspozycji 1050 rowerów bez wspomagania elektrycznego - wszystkie są już we Wrzeszczu, w głównym magazynie operatora systemu, firmy City Bike Global.
W sumie, w ramach Mevo 2.0, do dyspozycji mieszkańców Gdańska i 15 sąsiednich gmin będzie 4050 rowerów.
Wadliwe rowery. Czy Mevo 2.0 ruszy w tym roku? Tak, ale na pewno już po wakacjach
Co wiemy o tych rowerach?
Aplikacja mobilna i system IT
Aktualnie trwają prace nad dopracowaniem systemu i aplikacji do obsługi wypożyczeń rowerów i zarządzania systemem oraz nadzorowania jego działania w gminach, biorących udział w projekcie.
- Powstał i został przetestowany system do raportowania liczby wypożyczeń oraz zwrotu rowerów, zakupionych abonamentów, a także przejechanych kilometrów.
- Została przygotowana aplikacja mobilna do operowania systemem, a obecnie jest tłumaczona na język polski. Umożliwi ona m.in. inteligentne wyznaczanie tras w celu relokacji rowerów i usprawni logistykę działań operacyjnych, podejmowanych przez pracowników Operatora.
Testy wewnętrzne - jak długo
Wewnętrzny rozruch testowy rozpocznie się 16 sierpnia i potrwa 21 dni. W jego trakcie sprawdzone zostaną wszystkie elementy funkcjonowania systemu. Zweryfikowane zostanie działanie nowej aplikacji mobilnej, systemu do raportowania, GPS oraz Centrum Obsługi Użytkowników.
Sprawdzana będzie także wytrzymałość baterii “elektryków”. Rowery ze wspomaganiem powinny przejechać dystans minimum 100 km na w pełni naładowanej baterii. W rozruchu wewnętrznym wezmą udział pracownicy Metropolii, przedstawiciele gmin uczestniczących w projekcie oraz specjaliści weryfikujący techniczne elementy działania systemu.
Sztokholm zerwał umowę z wykonawcą Mevo 2.0. Co z rowerem publicznym w metropolii?
Od kiedy Mevo 2.0 dla wszystkich?
Po zakończeniu trwania testów wewnętrznych, gdy ich przebieg będzie odbywał się bez zarzutów w 16 gminach Metropolii, we wrześniu rozpoczęte zostaną testy zewnętrzne. W trakcie ich trwania, możliwa będzie rejestracja 80 000 użytkowników. Podczas tego etapu, mieszkańcom udostępnione zostanie 50% floty rowerowej:
- 1500 ze wspomaganiem elektrycznym (tzw. elektryki)
- 500 bez wspomaganie elektrycznego (tzw. klasyki)
W trybie testowym, użytkownik będzie mógł skorzystać z abonamentu miesięcznego po wniesieniu opłaty manipulacyjnej w symbolicznej wysokości 1 gr. W tym czasie rowery bezpłatnie będzie można pozostawiać na istniejących stacjach MEVO. Pozostawienie roweru poza stacją wiązać się będzie z dodatkową opłatą w kwocie 10 zł.
Gdy wszystkie elementy systemu będą funkcjonowały w sposób należyty, na ulice Metropolii wyruszy cała flota rowerów.
Wiślana Trasa Rowerowa - z Gdańska do Tczewa wkrótce w najwyższym komforcie