Bursztyn jako metafora rozwoju wewnętrznego
Spotkanie z uczestnikami warsztatów obróbki bursztynu z Instytutu Jeanne Toussaint w Brukseli zorganizowano w sali warsztatowej Muzeum Bursztynu (oddział Muzeum Gdańska) w Wielkim Młynie. Zanim nastąpiło wręczenie odznaczeń, certyfikatów i prezentów Monika Chabior, zastępczyni prezydent Gdańska ds. rozwoju społecznego i równego traktowania rozmawiała ze studentami o ich wrażeniach z odbytych w Gdańsku zajęć. Był to dla nich pierwszy kontakt z tym materiałem.
- Bursztyn jest bardzo ładny i bardzo dobrze się z nim pracuje. Jest łatwy w obróbce, ale też bardzo różnorodny. Każdy kawałek bursztynu, który obrabialiśmy zmieniał się, zarówno forma, jak i kolor. To było świetne, bo mogliśmy z nim improwizować. Za każdym razem czekała nas niespodzianka. Nigdy nie wiedzieliśmy co znajdziemy. Dlatego projekty, które stworzyliśmy jeszcze w domu, musieliśmy tu adaptować do zmienności bursztynu. Mieliśmy tu wszystko co potrzebne do dobrej pracy - mówili studenci złotnictwa z nadzieją, że po powrocie do Belgii wrócą zawodowo do pracy z jantarem.
- To bardzo ciekawe co powiedzieliście, że materiał zmieniał wasze projekty. To metafora rozwoju wewnętrznego. Bo w każdej dziedzinie życia musimy umieć w ten sposób działać i mieć motywację, by podążać za tym, co życie nam daje. Myślę, że dziedzina, którą się zajmujecie jest bardzo mocno o tym, że współpracujecie z materiałem, dążycie do czegoś, a na końcu dzieło jest czymś autonomicznym. To wspaniała sprawa jeśli chodzi o rozwój człowieka. Bardzo się cieszę, że mogliście to przeżyć właśnie w Gdańsku, a ja mogłam to od was usłyszeć - mówiła Monika Chabior. - Dla nas jest bardzo ważne, by zachęcać ludzi do bursztynu, by na nowo go odkrywali. Nam, ludziom wychowanym w Gdańsku może kojarzyć się z biżuterią niezbyt nowoczesną, noszoną przez nasze babcie. Ale użycie tego materiału w przyszłości jest bardzo związane z tym, co zrobi z nim wasze pokolenie. Ja się wywodzę z kontrkultury i bardzo lubię kiedy różne wątki kultury się ścierają. Wtedy widać rozwój. Co bardzo ważne, bursztyn związany jest też z dbałością o środowisko naturalne.
Wykonana przez studentów biżuteria zostanie zaprezentowana na wystawie w Brukseli a później podczas targów Amberif w Gdańsku, by stworzyć artystyczny dialog między miastami.
Dyrektor Waldemar Ossowski o Muzeum Bursztynu: "Chciałbym, aby było największe na świecie"
Promocja bursztynu i Gdańska
Po rozmowie ze studentami Monika Chabior w imieniu prezydent Gdańska Aleksandry Dulkiewicz uhonorowała Alaina Roggemana, nauczyciela złotnictwa w Instytutu Jeanne Toussaint Medalem Prezydenta Miasta Gdańska. Roggeman współpracuje z naszym miastem już od 12 lat, a przez ostatnie półtora roku przygotowywał projekt warsztatów wraz z Robertem Pytlosem, koordynatorem ds. bursztynu w Biurze Prezydenta Gdańska, odpowiedzialnym m.in. za przygotowanie i koordynację programu „Gdańsk – Światowa Stolica Bursztynu”.
Wieloletnia współpraca ze Światową Radą Bursztynu, targami Amberif oraz Muzeum Bursztynu jest okazją do wyróżnienia i podziękowania. (…) Wraz z gdańszczankami i gdańszczanami w uznaniu dotychczasowych dokonań na rzecz promocji bursztynu i Gdańska
– napisała Aleksandra Dulkiewicz.
Studentom zostały wręczone z kolei certyfikaty odbytych warsztatów.
Szef polskich bursztyniarzy: - Gdańsk jest światową stolicą tej branży
Muzeum Bursztynu bogatsze o nowe eksponaty
Podczas spotkania w Muzeum Bursztynu na ręce jego kierowniczki Renaty Adamowicz przekazano nowe, cenne eksponaty. Wzruszony otrzymanym medalem Alain Roggeman wręczył jedną ze swoich prac - pierścień wykonany w ramach projektu Trend Book 2022. Pełna uznania dla pracy studentów Dorota Cenecka, prowadząca warsztaty, przekazała jedną ze stylizacji z pokazu Amber Vibes podczas Milan Fashion Week – bursztynowego koloru sukienkę zdobioną jantarowymi kuleczkami - dzieło Joanny Weyny ze studia projektowego Pudu wraz z berłem z bursztynem bałtyckim. Z kolei uczestnicy warsztatów przekazali do kolekcji muzeum wykonany wspólnie podczas pobytu w Gdańsku naszyjnik z bursztynem bałtyckim.
Od archaicznych narzędzi do drukarek 3D
Instytut Jeanne Toussaint to jedna z najstarszych szkół złotniczych w Brukseli, założona w 1894 roku przez Brukselską Izbę Złotniczą. Studenci poznają w nim teorię i praktykę, ucząc się złotnictwa klasycznego i współczesnego, obróbki kamieni, odlewnictwa, emaliowania, projektowania biżuterii.
Podczas tygodniowego pobytu w Gdańsku zorganizowanego w ramach programu Erasmus + "Amber, Legacy and Innovation... Learning of Specific Techniques in Jewellery" odbyły się m.in. czterodniowe warsztaty z obróbki bursztynu w Instytucie Kultury Miejskiej, podczas których uczniowie dowiedzieli się również o wykorzystaniu bursztynu we współczesnym wzornictwie i złotnictwie. Zajęcia te prowadziła artystka Dorota Cenecka z Gin Atelier. Adepci złotnictwa odwiedzili także Muzeum Bursztynu, gdzie pracowali pod okiem Roberta Pytlosa replikami archaicznych narzędzi do obróbki bursztynu oraz Pracownię Designu Eksperymentalnego na Akademii Sztuk Pięknych, gdzie dzięki nowoczesnej technologii projektowali biżuterię, która została wydrukowana na drukarkach 3D. Studenci mieli także czas zwiedzić Gdańsk i Malbork.
Warsztaty dla 15 studentów i trójki wykładowców i dyrekcji szkoły zorganizowało Miasto Gdańsk w partnerstwie ze Związkiem Miast i Gmin Morskich.
Przed studentami kolejny tydzień w Polsce – wizyty w Łodzi i Warszawie.