1200 rowerów MEVO od rana czekało na swoich pierwszych użytkowników na stacjach w: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Kartuzach, Pruszczu Gdańskim, Pucku, Redzie, Rumi, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Tczewie, Władysławowie i Żukowie.
Oficjalny znak do “odpalenia” systemu wyszedł z Sopotu o godz. 13.30. Przy wejściu na molo zebrali się włodarze miast i gmin uczestniczących w projekcie, władze województwa i reprezentacja Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, które w imieniu 14 samorządów realizowało projekt systemu roweru publicznego MEVO. W uroczystości wzięli udział także przedstawiciele firmy Nextbike Polska, która jest twórcą systemu i przez najbliższe pięć lat będzie jego operatorem.
Marcowa, wietrzno-deszczowa aura towarzysząca inauguracji MEVO przypominała o jednym z założeń metropolitalnego projektu: system będzie dostępny przez cały rok, a nie tylko w “typowo” rowerowych porach roku.
Co jednak najważniejsze - MEVO umożliwiać ma mieszkańcom metropolii szybką i komfortową przesiadkę na inny środek komunikacji zbiorowej (pociąg, autobus, itp.). Przy planowaniu sieci stacji roweru publicznego szczególny nacisk kładziono na lokalizacje w pobliżu węzłów integracyjnych, których na terenie objętym MEVO jest dziś już ponad 20.
Oddany dziś do użytku I etap systemu, czyli 1200 jednośladów z elektrycznym wspomaganiem wraz z towarzyszącym im systemem informatycznym i infrastrukturą (660 stacji, ponad 300 w Gdańsku) to 30 proc. całości floty. Docelowo rowerów będzie 4080.
Kto może korzystać z MEVO?
Każdy, kto ukończył 13 lat - przy czym rodzice niepełnoletnich rowerzystów będą musieli wypełnić oświadczenie dostępne w regulaminie systemu. Jednoślad zaprojektowano tak, by komfortową jazdą na nim mogły cieszyć się osoby o wzroście od 150 do 200 cm, ważące do 120 kg. Co ważne - z MEVO bez przeszkód będą mogli korzystać także obcokrajowcy mieszkający w metropolii, podanie nr pesel wymagane jest tylko w przypadku, gdy użytkownik rejestruje się w polskojęzycznej wersji systemu, a są jeszcze: anglo-, niemiecko- i rosyjskojęzyczne wersje.
ZOBACZ NASZ FILM INSTRUKTAŻOWY
Gdzie można i gdzie nie można korzystać z MEVO?
Na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej MEVO znajduje się mapa granic Systemu Roweru Metropolitalnego. Można dowolnie przemieszczać się pomiędzy miastami i gminami objętymi systemem, wyjeżdżając przy tym poza obszar użytkowania. Ważne jednak by oddać rower w strefie użytkowania. Za zwrot roweru poza nią, w zależności od odległości do najbliższej stacji MEVO zapłacić trzeba od 50 zł do 1 tys. zł.
Warto również poznać pojęcie “strefy niedozwolonej”. Są to przede wszystkim wszelkie zbiorniki wodne, morska linia brzegowa, plaże, wydmy, przy czym można się poruszać na MEVO w takich miejscach, ale wyłącznie po drogach utwardzonych. Za zwrot roweru w strefie niedozwolonej zapłacić trzeba od 450 zł do 1,4 tys. zł (w zależności od odległości do najbliższej stacji).
Niedozwolone są także miejsca trudno dostępne np. osiedla zamknięte i prywatne posesje (zwrot roweru w takim przypadku kosztuje 300 zł).
Operator MEVO dokładnie określił, gdzie znajdują się takie niedozwolone strefy - znaleźć je można na stronie internetowej i w aplikacji, w tym samym miejscu, gdzie znajduje się mapa stacji.
Charakterystyka techniczna MEVO
Każdy z rowerów waży ponad 30 kg, ma stalową, malowaną na błękitno ramę, trzy przerzutki, regulowane siodełko, dzwonek i zamontowany na kierownicy głęboki koszyk o udźwigu maks. 10 kg. MEVO wyposażono także w przednie i tylne oświetlenie, które włącza się samoczynnie podczas jazdy i - oczywiście - w napęd elektryczny. Wspomaganie jazdy uruchamia się, gdy rowerzysta zacznie pedałować i będzie działało do osiągnięcia prędkości 25 km/h.
Nad tylnym kołem zamontowany jest system GPS, który pozwala na lokalizację najbliższego użytkownikowi wolnego roweru (to właśnie sławny system IV generacji). Umieszczono tu również czytnik kart, kod QR i numer pojazdu - każdy z tych detali służy jednemu z trzech sposobów wypożyczenia.
W tym samym miejscu znajduje się także procentowy wskaźnik poziomu naładowania akumulatora elektrycznego wspomagania, wraz z szacunkową liczbą kilometrów, które można jeszcze z nim pokonać (jedno ładowanie to 60 km wspomagania). Jeśli bateria wyczerpie się w trakcie jazdy, użytkownik będzie mógł dojechać do celu siłą własnych mięśni. Natomiast jednośladu z wyczerpaną baterią nie można już wypożyczyć.
Realizacja projektu Systemu Roweru Metropolitalnego MEVO nie byłaby możliwa bez wsparcia funduszy unijnych. Dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020 wynosi 17.218.259 zł
Więcej informacji oraz kalendarium MEVO znajdziesz TUTAJ.
MEVO od dziś na ulicach 14 miast metropolii - po południu ruszamy w drogę